Flota  »  Zarządzanie  »  ABC leasingu z Alphabet Polska

ABC leasingu z Alphabet Polska

2013-03-15 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Wynajem pojazdów, Zarządzanie, CFM, Leasing
Firmy CFM, zwane także firmami wynajmu długoterminowego - jak na przykład Alphabet Polska - zajmują się outsourcingiem flot. Ich celem jest odciążenie
przedsiębiorstw od bieżącej administracji i szeroko rozumianej obsługi
floty samochodowej. Ilość dostępnych na rynku usług jest jednak coraz większa, co na pewno nie ułatwia wyboru. Przeczytajmy więc krótki wstęp do tematu, przygotowany przez specjalistów z firmy Alphabet. Wśród produktów oferowanych przez firmy wynajmu, zasadnicze znaczenie
mają trzy następujące: 
1. Wynajem długoterminowy (full service leasing - FSL), czyli
finansowanie parku pojazdów z kompleksowym pakietem usług
pozafinansowych.
Podstawowe warunki:
- finansowanie floty odbywa się poprzez umowę leasingu operacyjnego,
najmu lub dzierżawy
- ryzyko wartości rezydualnej (końcowej) pojazdów leży po stronie
firmy CFM - stawka wynajmu, w dużym uproszczeniu, stanowi różnicę
pomiędzy ceną zakupu auta, a jego wartością końcową, po zakończeniu
okresu wynajmu; Firma CFM musi taką wartość oszacować i na tej
podstawie obliczyć koszt leasingu dla klienta, dzieląc go na
miesięczne raty. Ryzyko faktu, że cena takiego pojazdu po okresie
leasingu będzie mniejsza, niż założona przy wyliczeniach leży zatem po
stronie firmy CFM i to jej problemem będzie korzystne odsprzedanie
samochodów po okresie leasingu.
- czas trwania umowy - minimum 24 miesiące
- umowa musi obejmować przynajmniej trzy usługi pozafinansowe (w tym
zawsze serwis mechaniczny).
  2. Leasing operacyjny z serwisem (leasing service - LS); a więc
finansowanie wraz z kilkoma wybranymi usługami, na przykład z
serwisowaniem aut.
Podstawowe warunki
- finansowanie floty odbywa się poprzez umowę leasingu operacyjnego,
najmu, dzierżawy lub leasingu finansowego
- ryzyko wartości rezydualnej (końcowej) leży po stronie klienta
- czas trwania umowy - minimum 24 miesiące,
- umowa musi obejmować przynajmniej dwie usługi pozafinansowe, bez
wymogu serwisu mechanicznego
 
 
3. Zarządzanie flotą (fleet management - FM) to usługa, z której
korzystają przedsiębiorstwa zainteresowane przekazaniem do zewnętrznej
firmy jedynie obsługi administracyjnej floty, którą same posiadają.
Podstawowe warunki:
- brak finansowania floty przez firmę CFM, usługa dotyczy pojazdów
będących własnością klienta
- czas trwania umowy - minimum 6 miesięcy,
- dowolna liczba usług pozafinansowych.
Rzadziej wykorzystywaną przez firmy, ale wartą wspomnienia, usługą
jest leasing zwrotny ( lease back ), umożliwiający odsprzedanie firmie
CFM posiadanej floty i uwolnienie zamrożonych w niej środków
finansowych, a następnie wyleasingowanie zwrotne parku pojazdów.
Wspomniane w powyższych punktach  usługi pozafinansowe  tworzą
wachlarz dodatkowych możliwości dla klientów leasingujących floty.
Obejmują one, obok finansowania, również serwisowanie oraz zarządzanie
flotą w każdym zakresie - operacyjnym, administracyjnym, prawnym i
technicznym.Do głównych usług pozafinansowych należą: 
- ubezpieczenie,
- likwidacja szkód,
- serwisowanie,
- wymiana i serwis opon,
- assistance i samochody zastępcze,
- obsługa kart paliwowych,
- raportowanie
- door-to-door, czyli obsługa pojazdów wraz z dostawą „pod drzwi”
klienta
 
 
Jakie produkty są najbardziej popularne? 
Najpopularniejszym produktem oferowanym przez firmy CFM jest
niewątpliwie full service leasing, który stanowi najbardziej
wszechstronne rozwiązanie. Jego głównym atutem jest - oprócz
finansowania samochodów - pakiet usług dodatkowych, obejmujący
wszystkie elementy związane z eksploatacją firmowej floty. Składają
się one na kompleksowy produkt, który pozwala efektywnie i oszczędnie
korzystać z pojazdów.
 
Jakie korzyści płyną z wynajmu? 
Korzyści wynikające z usług wynajmu można podzielić na finansowe i
administracyjne. Do tych pierwszych należy zaliczyć fakt, że firma
korzystająca może dysponować służbową flotą pojazdów, ale nie musi
angażować środków w jej zakup. Tym samym nie zamraża własnych
pieniędzy i nie obniża płynności finansowej firmy. Miesięczna rata,
którą opłaca korzystający, stanowi też koszt uzyskania przychodu.
Wśród korzyści administracyjnych kluczowe jest odciążenie
przedsiębiorców od obowiązków związanych z bieżącą obsługą floty.
Firma korzystająca otrzymuje co miesiąc jedną fakturę za korzystanie z
floty pojazdów. Zyskuje też pełną kontrolę nad wydatkami związanymi z
parkiem pojazdów.
 
Kto najczęściej korzysta z takich usług?
Z naszych usług korzystają zarówno korporacje i duże przedsiębiorstwa,
jak i firmy z sektora MSP. Obecnie wynajem długoterminowy jest w
Polsce mniej popularny wśród tzw. działalności gospodarczych,
posiadających do pięciu pojazdów, podczas gdy w krajach zachodniej
Europy mikrofloty chętnie korzystają z tego typu usług. Samochód jest
często podstawowym narzędziem pracy, dlatego wśród klientów Alphabet
Polska znajdują się przedsiębiorstwa reprezentujące każdą branżę czy
sektor.Jakie auta są najbardziej popularne?
Najbardziej popularne marki aut flotowych to Ford, Opel, Skoda oraz
marki francuskie. W ostatnich dwóch latach daje się jednak zauważyć
dużą aktywność marek Kia oraz Hyundai, które są coraz częściej
wybierane przez fleet managerów.
 
Czy dla klientów liczy się cena aut? 
Na cenę samochodów we flocie wpływają między innymi marka, klasa i
wyposażenie pojazdów. Przedsiębiorstwa wynajmujące małe floty kładą
zazwyczaj większy nacisk na użyteczność aut, niż na model, czy klasę
samochodów - decydują się na popularne pojazdy ze standardowym
wyposażeniem. Duże firmy i korporacje, których parki aut często liczą
po kilkaset samochodów, przy podpisywaniu umowy kierują się
wewnętrznymi regulacjami, które dokładnie określają, jaki segment, czy
model pojazdu ma się znaleźć w służbowej flocie.



źródło: Alphabet Polska; foto: producenci

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

ABC leasingu z Alphabet Polska