Flota  »  Aktualności  »  BMW Group w III kwartale ponownie na plusie
BMW 5 GT

BMW Group w III kwartale ponownie na plusie

2009-11-09 - P. Grzelak     Tagi: BMW, Raporty

Mimo nadal trudnych warunków koniunktury BMW Group w trzecim kwartale roku 2009 ponownie osiągnęła pozytywny skonsolidowany wynik finansowy. „To efekt naszych działań zmierzających do wzrostu efektywności i obniżenia kosztów”, powiedział we wtorek w Monachium Prezes Zarządu BMW AG, Norbert Reithofer. Dzięki temu przedsiębiorstwo jest na dobrej drodze do tego, aby osiągnąć zysk za cały rok 2009. 

- BMW Group ponownie odnotowuje dodatni kwartalny wynik finansowy
- Wynik finansowy brutto w trzecim kwartale wynosi ok. 126 mln euro
- Reithofer: Dążymy do uzyskania dodatniego skonsolidowanego wyniku finansowego za rok 2009

„Dążymy w bieżącym roku obrotowym do osiągnięcia dodatniego skonsolidowanego wyniku finansowego”, wyjaśnił Reithofer. Założenie jednak jest takie, że gospodarka światowa lub warunki panujące na rynkach motoryzacyjnych nie pogorszą do końca roku. W trzecim kwartale sprzedaż koncernu wyniosła 11 759 (w roku ubiegłym 12 588) mln euro. Zysk na działalności operacyjnej (EBIT) wyniósł ok. 55 (w roku ubiegłym 387) mln euro. Wynik finansowy brutto wyniósł 126 (w roku ubiegłym 279) mln euro, a wynik finansowy netto: 78 (w roku ubiegłym 298) mln euro. W pierwszych dziewięciu miesiącach obroty zmniejszyły się do 36 239 (w roku ubiegłym 40 425) mln euro. EBIT wyniósł 169 (w roku ubiegłym 1 639) mln euro, a wynik finansowy brutto: 79 (w roku ubiegłym 1 522) mln euro. Wynik netto wyniósł 47 (w roku ubiegłym 1 292) mln euro.
W okresie od lipca do września przemysł motoryzacyjny musiał zmierzyć się ponownie z trudnymi warunkami ramowymi ze względu na utrzymującą się powściągliwość kupujących na najważniejszych rynkach zbytu oraz niezmiennie wysoką intensywność działań konkurencji. Zjawisko to nie ominęło również BMW Group.Przedsiębiorstwo nadal jednak korzysta z tego, że odpowiednio wcześnie wdrożyło wszechstronne działania będące reakcją na ogólnoświatowy kryzys finansowy i ekonomiczny. Dzięki temu koncernowi BMW Group udało się w pierwszych dziewięciu miesiącach osiągnąć kolejne sukcesy w polepszeniu struktury kosztów. Firma nadal intensywnie angażuje się w wypracowanie szeregu działań zmierzających do polepszenia wydajności po stronie kosztów i usług, aby nadal reagować aktywnie na trudne warunki rynkowe.2009 rok - dążenie do uzyskania dodatniego wolnego przepływu pieniężnego (FCF) w segmencie samochodów
Ze względu na niestabilne otoczenie na rynkach motoryzacyjnych i kapitałowych oraz w wyniku przeniesienia drugiej transzy niemieckich zobowiązań emerytalno-rentowych do tzw. Contractual Trust Arrangement (CTA) płynność przedsiębiorstwa zmniejszyła się i na dzień 30 września br. wyniosła 9 899(koniec czerwca br: 11 898) mln euro. Na koniec roku BMW Group zamierza uzyskać płynność docelową na poziomie 9 mld euro. FCF w segmencie samochodów obciążony został w trzecim kwartale finansowaniem zobowiązań emerytalno-rentowych oraz zakupem papierów wartościowych na 1,9 mld euro.Po przeszacowaniu i przy niewielkim wzroście majątku obrotowego netto odnotowano niewielki wynik ujemny na poziomie -99 mln euro. Na wrzesień przeszacowany FCF uzyskał wartości dodatnie na poziomie 417 mln euro. Na podstawie tego przeszacowania przedsiębiorstwo dąży do uzyskania dodatniego FCF za cały rok obrotowy.Oczekiwany spadek sprzedaży za rok 2009 od 10% do 15%
Po wzroście sprzedaży we wrześniu BMW Group może odnotować wzrost również w pozostałych miesiącach roku 2009. Przyczynią się do tego nowe modele BMW X1 i BMW serii 5 Gran Turismo, które od końca października uzupełniają paletę modeli i spotykają się z dużym zainteresowaniem klientów. Cały rok 2009 przedsiębiorstwo zakończy przy łącznym spadku sprzedaży oscylującym pomiędzy 10% a15%. „Jednak na odwołanie alarmu na światowych rynkach motoryzacyjnych jest jeszcze za wcześnie“, podkreślił Reithofer.Spoglądając na rok 2010, BMW Group wykazuje ostrożny optymizm. „W przyszłym roku wyjdziemy od stopniowej poprawy rynku“, kontynuował Reithofer.  Proces ten przyspieszyć może dodatkowo BMW X1 oraz BMW serii 5 Gran Turismo. Trend ten będzie się umacniał wraz z pojawieniem się wysokowydajnym modeli od 2010 do 2012 roku. W sektorze samochodów przedsiębiorstwo chce osiągnąć w roku 2012 marżę operacyjną (EBIT) w przedziale od 8% do 10% oraz wskaźnik wzrostu zaangażowanego kapitału (RoCE) rzędu ponad 26%.Słaba koniunktura wpłynęła na wynik w segmencie samochodów
Spadek sprzedaży w trzecim kwartale był wolniejszy w porównaniu z kwartałem poprzednim. Sprzedaż samochodów marki BMW, MINI i Rolls-Royce spadła w okresie od lipca do września o 7,2% do 324 100 (w roku ubiegłym 349 098) egzemplarzy. Sprzedaż marki BMW spadła o 9,2% do 263 864 (w roku ubiegłym 290 661) sztuk. Sprzedaż marki MINI wzrosła o 3,4% do 60 104 (w poprzednim roku 58 105) sztuk. Sprzedaż marki Rolls-Royce wyniosła 132 samochody (w roku ubiegłym 332/-60,2%).W pierwszych dziewięciu miesiącach sprzedano 939 554 samochody marki BMW, MINI i Rolls-Royce (w roku ubiegłym: 1 113 972/-15,7%). Sprzedaż marki BMW spadła o 16,2% do 777 455 (w roku ubiegłym 928 230) sztuk. Sprzedaż marki MINI spadła o 12,6% do 161 638 (w poprzednim roku 184 915) egzemplarzy. Sprzedaż marki Rolls-Royce wyniosła 461 samochody (w roku ubiegłym 827/-44,3%).Sprzedaż i wynik finansowy w segmencie samochodów obciążone zostały w trzecim kwartale oprócz spadku sprzedaży spowodowanej ogólnoświatowym kryzysem gospodarczym również dużą intensywnością działań konkurencji w branży motoryzacyjnej. EBIT spadł do -76 (w roku ubiegłym 141) mln euro, a wynik finansowy brutto zmniejszył się do -154 (w roku ubiegłym 18) mln euro. Obroty spadły do 10 178 (w poprzednim roku 11 113) mln euro. W pierwszych dziewięciu miesiącach obroty w tym segmencie zmniejszyły się do 30 610 (w roku ubiegłym 37 029) mln euro. EBIT wyniósł -358 (w roku ubiegłym 1 155) mln euro, a wynik finansowy brutto: -783 (w roku ubiegłym 882) mln euro.BMW Motorrad odnotowuje spadek sprzedaży w trzecim kwartale br.
W trzecim kwartale globalne trudne warunki rynkowe znalazły swoje odbicie również w rozwoju działań w segmencie motocykli. W trzecim kwartale BMW Group sprzedała 22 741 motocykli (w roku ubiegłym: 24 818), co oznacza spadek o 8,4%. Obroty spadły do 239 (w poprzednim roku 271) mln euro. EBIT wyniósł -3 (w roku ubiegłym -5) mln euro, a wynik finansowy brutto: -5 (w roku ubiegłym -7) mln euro.Liczba sprzedanych egzemplarzy spadła w pierwszych trzech kwartałach do 69 715 sztuk (w roku ubiegłym 80 750/-13,7%). Sprzedaż w danym segmencie spadła do 865 (w roku ubiegłym 1 008) mln euro, a EBIT zmniejszył się do poziomu 51 (w roku ubiegłym 87) mln euro. Wynik finansowy brutto wyniósł ok. 45 (w roku ubiegłym 80) mln euro.Dobre rokowania dla segmentu usług finansowych
W okresie rozliczeniowym segment usług finansowych utrzymał dobrą pozycję mimo trudnych warunków rynkowych. Obroty w segmencie spadły w trzecim kwartale do 3 831 (w poprzednim roku 4 084) mln euro. Wynik finansowy brutto wzrósł do 94 (w poprzednim roku -17) mln euro. W okresie do końca września obroty zwiększyły się do 12 058 (w roku ubiegłym 11 818) mln euro, a wynik finansowy brutto wzrósł do 247 (w roku ubiegłym 131) mln euro.W porównaniu ze stanem na dzień 31 grudnia 2008 r. bilansowy wynik ze sprzedaży zmniejszył się o 2,6% do 59 055 mln euro. Segment usług finansowych zarejestrował na dzień 30 wrzesień 2009 r. na całym świecie obsługę 3 053 166 umów leasingowych, co oznacza wzrost o 2,8%.  Wpływ globalnej słabej koniunktury był wyraźnie zauważalny w transakcjach kredytowych i leasingowych.W pierwszych dziewięciu miesiącach zmniejszyła się liczba zawartych nowych umów z klientami końcowymi na całym świecie o 18,3% do 752 257 umów. Udział transakcji leasingowych przy łącznej sprzedaży nowych pojazdów wynosiła ok. 28,9%, a tym samym o 5,4 punktów procentowych poniżej poziomu z roku ubiegłego. Udział transakcji kredytowych osiągnął odpowiednio 71,1%. Udział nowych samochodów BMW Group finansowanych lub leasingowanych za pośrednictwem segmentu usług finansowych wyniósł 48,9% i leżał o 0,9 punktów procentowych powyżej wartości porównawczej z roku ubiegłego.Wartość wszystkich umów kredytowych i leasingowych zawartych z klientami końcowymi wynosiła na koniec okresu rozliczeniowego 18 334 mln euro, co oznacza spadek rzędu 18,0%.

W porównaniu z pierwszym półroczem, ryzyko odnoszące się do wartości rezydualnej i kredytu pozostaje na tym samym poziomie. W dalszym ciągu w zakresie zapobiegania ryzykom następuje wyrównanie pozytywnych i negatywnych efektów, mających wpływ na wynik. Nie wystąpiły dodatkowe obciążenia w postaci nieplanowanego zabezpieczenia ryzyka.Zmniejszenie liczby zatrudnionych
W okresie rozliczeniowym nastąpiło zmniejszenie zatrudnienia. Na koniec trzeciego kwartału przedsiębiorstwo zatrudniało na całym świecie 98 358 pracowników (w roku ubiegłym: 103 850). To oznacza spadek o 5,3%. Przedsiębiorstwo nadal korzysta z naturalnej rotacji, zatrudnienia w niepełnym wymiarze godzin oraz dobrowolnego wypowiedzenia umowy o pracę za porozumieniem stron.Jednocześnie zatrudniani są nowi pracownicy, w szczególności w dziedzinie badań i rozwoju. Ponadto również w trudnych ekonomicznie czasach BMW Group wykazuje odpowiedzialne podejście w zakresie wykształcenia: w bieżącym roku na całym świecie zatrudniono 1 118 osób uczących się zawodu, z tego 1 080 w Niemczech.




źródło: BMW, fot. BMW

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

BMW Group w III kwartale ponownie na plusie