Flota  »  Aktualności  »  BMW kończy rok 2009 na plusie
BMW serii 5

BMW kończy rok 2009 na plusie

2010-03-23 - P. Grzelak     Tagi: BMW, Raporty, Rynek
Mimo trwającego na świecie kryzysu firma BMW Group zanotowała w roku podatkowym 2009 dochód dodatni. Zysk przed oprocentowaniem wzrósł o 17,7% do sumy 413 milionów euro (w 2008: 351 milionów euro). Zysk netto wyniósł 210 milionów euro (w 2008: 330 milionów/-36,4%) dzięki wyższej realnej stawce podatkowej. Obroty spadły nieznacznie o 4,7% do wartości 50 681 milionów euro (w 2008: 53 197 milionów). W oparciu o propozycję zarządu oraz rady nadzorczej, dywidenda pozostanie niezmieniona w porównaniu z rokiem ubiegłym i utrzyma wartość 0,30 euro od sztuki za akcje zwykłe i 0,32 euro od sztuki za akcje preferencyjne. „W 2009 roku udało nam się osiągnąć dobry wynik mimo trudnych warunków panujących na rynku światowym. Nasza polityka zarządzania kosztami oraz środki podjęte w celu poprawy wydajności przyniosły oczekiwany efekt, chociaż nadal bardzo odczuwalne były skutki ogólnoświatowego kryzysu finansowo-gospodarczego”, zauważył w czwartek w Monachium Norbert Reithofer prezes zarządu BMW AG.
„Oferujemy dywidendę za rok 2009 mimo niesprzyjającego klimatu ekonomicznego, pokazując tym samym zaufanie do potencjału naszych własnych działań operacyjnych oraz chcemy by akcjonariusze mieli swój udział w osiągnięciach firmy”.

Segment samochodów notuje w czwartym kwartale zysk operacyjny przed odsetkami i opodatkowaniem o wartości 93 milionów euro.W 2009 roku zarobki segmentu samochodowego spadły na skutek niższej wartości sprzedaży, która z kolei była wynikiem niekorzystnej sytuacji gospodarczej na świecie. Mimo tego, dzięki ustabilizowaniu się sytuacji na rynku pod koniec roku, segment zanotował w czwartym kwartale zysk operacyjny przed odsetkami i opodatkowaniem (EBIT) o wartości 93 milionów euro.W całym roku zanotowano ujemny zysk operacyjny EBIT o wartości 265 milionów euro (w 2008: dodatni zysk EBIT o wartości 690 milionów euro) oraz stratę brutto o wartości 588 milionów euro (w 2008: zysk brutto wyniósł 318 milionów euro). Obroty spady do 43 737 milionów euro (w 2008: 48 782 milionów euro).Ogółem firma BMW Group sprzedała w 2009 roku 1 286 310 pojazdów marki BMW, MINI i Rolls-Royce (w 2008: 1 435 876 sztuk/-10,4%). Wyniki te umożliwiły BMW Group zwiększenie udziałów w segmencie premium oraz, jak już wcześniej informowano, utrzymanie pozycji lidera wśród firm obecnych w tym segmencie.Całkowita liczba sprzedanych w 2009 roku pojazdów BMW wyniosła 1 068 770 (w 2008: 1 202 239 sztuk/-11,1%), co po raz kolejny daje firmie BMW znaczną przewagę nad konkurencją w segmencie premium. Dobre wyniki sprzedaży zanotowały modele BMW 7 Series (52 680 sztuk/+35,7%), BMW X6 (41 667 sztuk/+56,8%) oraz BMW Z4 (22 761 sztuk/+26,4%).W Niemczech, zarówno modele serii 7 (7 439 sztuk/+74,8%), BMW X5 (10 933 sztuk/-31,9%) oraz X6 (4 940 sztuk/+51.0%) zakończyły rok na pozycji zdecydowanego lidera w swych segmentach. Od chwili debiutu pod koniec października 2009 do końca roku na świecie sprzedano 8 499 egzemplarzy modelu BMW X1 oraz 3 052 modelu 5 Series Gran Turismo.W 2009 roku marka MINI sprzedała na świecie 216 538 pojazdów (w 2008: 232 425 sztuk/-6,8%). W rankingu popularności nadal widać znaczne dysproporcje - ponad połowa nabywców (53,6%) decydowała się na model MINI Cooper, podczas gdy 26,2% wybrało model MINI Cooper S, a 20,2% model MINI One.Marka Rolls-Royce sprzedała w ciągu roku 1002 samochodów (w 2008: 1212 sztuk/-17,3%), tym samym utrzymując pozycję zdecydowanego lidera w segmencie pojazdów superluksusowych. Nowy model Rolls-Royce Ghost zaliczył udany debiut. W grudniu 2009 roku nabywców znalazło 167 egzemplarzy.W 2009 roku firma BMW Group zanotował znaczny wzrost na rynkach wschodzących - w Chinach (90 536 sztuk /+37,5%), Brazylii (6 398 sztuk/+118,8%) oraz Indiach (3 619 sztuk/+24,4%), ustanawiając na każdym z nich rekord sprzedaży. „W roku bieżącym planujemy dalszy wzrost sprzedaży w Chinach, Brazylii i Indiach”, zdradza Norbert Reithofer.W 2009 roku największym rynkiem zbytu dla pojazdów marek BMW i MINI był rynek niemiecki. Sprzedano tam 258 012 sztuk (w 2008: 284 786 sztuk/-9,4%). Sprzedając 33 517 pojazdów marka MINI zanotowała w Niemczech najlepszy rok od chwili debiutu. W 2010 firma BMW Group również planuje wzrost sprzedaży na tym rynku, a tym samym, wzrost udziałów w segmencie premium.W USA firma BMW Group sprzedała w ubiegłym roku 241 727 pojazdów (w 2008: 303 190 sztuk/-20,3%). BMW ze 196 502 sprzedanymi pojazdami pozostaje najpopularniejszą europejską marką segmentu premium na tamtejszym rynku. W roku bieżącym firma BMW Group zakłada kolejny wzrost sprzedaży na rynku amerykańskim.Zysk operacyjny (EBIT) o wartości 19 milionów euro w segmencie jednośladów w 2009 roku
Trudna sytuacja na światowym rynku miała również w 2009 roku negatywny wpływ na wyniki w segmencie jednośladów. Zysk operacyjny spadł do 19 milionów euro (w 2008: 60 milionów euro). Całkowity obrót w segmencie osiągnął wartość 1069 milionów euro (w 2008: 1230 milionów euro).Na świecie sprzedano 87 306 sztuk (w 2008: 101 685 sztuk/-14,1%), co oznacza, iż firma BMW Motorcycles zanotowała umiarkowany spadek wolumenu sprzedaży w porównaniu z całym rynkiem.

Wysoka zwyżka w segmencie usług finansowych
W 2009 roku wzrosły znacząco dochody segmentu usług finansowych, po okresie ogromnych zeszłorocznych obciążeń jakim były dodatkowe opłaty za wartość rezydualną i ryzyko kredytowe. Zysk operacyjny (EBIT) wzrósł do 355 milionów euro (w 2008: ujemny zysk EBIT wyniósł 216 milionów euro). Całkowite obroty w segmencie równe były 15 798 milionów euro (w 2008: 15725 milionów euro). Wzrost współczynnika strat kredytowych do 0,84% (w 2008: 0,59%) był zgodny z prognozami.Wolumen umów z nowymi klientami detalicznymi zmniejszył się o 15,8% do 24709 milionów euro. Odsetek nowych pojazdów marki BMW i MINI zakupionych za pośrednictwem segmentu usług finansowych wyniósł 49%, co w porównaniu z rokiem poprzednim oznacza wzrost o 0,5 punktu procentowego.

Zatrudnienie na poziomie 96 000 pod koniec 2009 roku
Poziom zatrudnienia w firmie BMW Group obniżył się w zeszłym roku w wyniku kombinacji takich czynników jak naturalna migracja pracowników, przedemerytalne umowy na pracę w niepełnym wymiarze godzinowym oraz dobrowolne rozwiązanie umowy o pracę.Pod koniec roku firma BMW Group zatrudniała 96 230 osób (dane z dnia 31.12.2008: 100 041 zatrudnionych/-3,8%) na całym świecie. Liczba stażystów utrzymała się na wysokim poziomie 3915 osób w porównaniu do 4102 w roku poprzednim.

Ostrożny optymizm BMW Group na rok 2010
W 2010 roku światowy kryzys finansowy i gospodarczy nadal będzie miał niekorzystny wpływ na branżę motoryzacyjną. Jednak firma BMW Group będzie się rozwijać i umacniać dzięki nowym modelom, a także dzięki przewidywanej poprawie globalnej koniunktury w 2010 roku.„Wchodzimy w nowy rok z ostrożnym optymizmem. Nasze nowe modele z czasem napędzą sprzedaż. W 2010 roku mamy zamiar utrzymać pozycję lidera w segmencie samochodów i planujemy jednocyfrową procentową zwyżkę sprzedaży do wartości ponad 1,3 miliona pojazdów”, dodał Norbert Reithofer.

Jedną z najważniejszych nowości 2010 roku będzie nowy model BMW 5 Series, który zadebiutuje pod koniec marca, tym samym napędzając sprzedaż na początku drugiego kwartału. Nowe modele BMW X1 oraz BMW 5 Series Gran Turismo, które zaliczyły bardzo udany debiut pod koniec 2009 roku, również powinny mieć pozytywny wpływ na wyniki sprzedaży w 2010 roku. W roku bieżącym zostanie również wprowadzony do sprzedaży model MINI Countryman.



źródło: BMW Polska

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

BMW kończy rok 2009 na plusie