Flota  »  Aktualności  »  BMW na plusie w drugim kwartale 2009
BMW M3

BMW na plusie w drugim kwartale 2009

2009-08-11 - P. Grzelak     Tagi: BMW, Raporty, Rynek
Pomimo słabego stanu gospodarki światowej firma BMW Group odnotowała dodatnie saldo w zakresie dochodów w drugim kwartale 2009 r. „Nasze strategie zarządzania finansami i kosztami przynoszą przewidywane efekty” - powiedział we wtorek w Monachium Norbert Reithofer, prezes Zarządu BMW AG. Podobnie jak inne firmy działające w sektorze motoryzacyjnym, tak i firma BMW Group nadal musi stawiać czoła trudnym warunkom ekonomicznym. „Pomimo wstępnych sygnałów pozytywnych nie należy jeszcze oczekiwać trwałej poprawy sytuacji ekonomicznej” - dodał Reithofer. Połączony efekt kryzysu finansowo-ekonomicznego widoczny w wydatkach konsumentów na głównych rynkach sprzedaży oraz intensywna konkurencja w sektorze motoryzacyjnym znacząco wpływa na osiągi firmy BMW Group. W związku ze spadkiem sprzedaży przychody firmy w drugim kwartale roku spadły do 12 971 mln euro (14 552 mln euro w drugim kwartale roku 2008). Firma odnotowała zysk operacyjny EBIT przed wynikiem finansowym rzędu 169 milionów euro (425 milionów euro w roku 2008). Zysk brutto spadł do 151 mln euro (602 mln euro w roku 2008), natomiast zysk netto uzyskał wartość 121 mln euro (507 mln euro w 2008 r.). Przychody dla okresu sześciu miesięcy spadły do 24 480 mln euro (27 837 mln euro w pierwszej połowie roku 2008). Firma odnotowała sześciomiesięczny zysk EBIT 114 mln euro (1 252 mln euro w pierwszej połowie 2008 r.) oraz stratę w zakresie zysku brutto wynoszącą 47 mln euro (zysk brutto 1 243 mln euro w pierwszej połowie 2008 r.). Strata segmentu przed opodatkowaniem uplasowała się na poziomie 31 milionów euro (994 milionów euro w pierwszej połowie 2008 r.).
Po raz kolejny firma BMW Group umocniła swą pozycję mimo trudnych warunków ekonomicznych. W takiej sytuacji uzyskano dalszy postęp w dziedzinie zarządzania kosztami, przyczyniając się m. in. do obniżenia kosztów związanych z zatrudnianiem personelu. Pozytywny wpływ miało ponadto wprowadzenie rozwiązań w zakresie zwiększenia wydajności.W okresie od kwietnia do czerwca firma BMW Group zdołała również zmniejszyć stany magazynowe oraz poziom kapitału roboczego w segmencie pojazdów. „Udało nam się wygenerować pozytywny, wolny przepływ gotówki w wysokości 516 milionów euro w pierwszej połowie roku” - podkreślił Reithofer. Ogółem płynność finansowa firmy BMW Group zwiększyła się do 11,9 mld euro na koniec kwartału.Zmienne nastroje na rynkach / impet dzięki nowym modelom

W związku ze zmiennymi warunkami na rynkach oraz niepewnością dotyczącą przyszłych inicjatyw ekonomicznych firma BMW Group nie jest obecnie w stanie podać przewidywanych wartości dochodów na rok 2009. W sferze sprzedaży prognoza zakłada spadek w porównaniu z wysokim poziomem zanotowanym w roku ubiegłym. Przewiduje się jednak, że zatrzymane zostaną tendencje zniżkowe zarejestrowane w pierwszych sześciu miesiącach roku w dostawach pojazdów do klientów w drugiej połowie roku.W ciągu roku wprowadzonych zostanie kilka nowych modeli, co pomoże zwiększyć osiągi w zakresie sprzedaży. Na rynku światowym dostępne jest już nowe BMW serii 7. Jesienią do klientów dotrze wersja serii 7 z napędem xDrive. Nowe BMW Z4 debiutowało w maju. Oba nowe modele otrzymały bardzo pozytywne recenzje ze strony klientów. Jesienią na rynek trafi ponadto BMW X1 oraz BMW serii 5 Gran Turismo. Wersje M modeli BMW X5 i BMW X6 zostaną wprowadzone latem.Przewiduje się, że począwszy od roku 2010 rozwój firmy nabierze większego tempa dzięki unowocześnionej palecie produktów. Tendencja ta powinna umocnić się w latach 2010-2012 w związku z wprowadzeniem na rynki nowych wersji dobrze sprzedających się modeli. W roku 2012 firma BMW Group zamierza osiągnąć ponad 26-procentowy zwrot włożonego kapitału oraz stopę zysku EBIT dla segmentu pojazdów rzędu 8-10%.Koncentracja na zrównoważonym rozwoju i nowych technologiach

W 2007 r. firma BMW Group obrała nowy kurs strategiczny, przyjmując strategię „Number ONE” i wdrażając ją nieustannie aż do dziś. Wszelkie kroki i działania podejmowane obecne mają na celu osiągnięcie zrównoważonego rozwoju w przyszłości. „Komasujemy zasoby techniczne i finansowe w dziedzinach zrównoważonego rozwoju i tworzenia nowych technologii” - podkreślił Reithofer. „BMW Group jest czołowym producentem pojazdów klasy Premium na świecie, a w naszej opinii słowo „premium” powinno wiązać się z dobrym przykładem. Z naszej perspektywy tworzy to szczególny rodzaj odpowiedzialności dla firmy, jej produktów, zaangażowania społecznego i obranego przez nas, ekskluzywnego modelu działalności biznesowej” - stwierdził Reithofer.Słaba kondycja gospodarki uderza w dochody segmentu pojazdów

Podobnie jak w przypadku całego sektora motoryzacyjnego sprzedaż w firmie BMW Group nie uniknęła negatywnego wpływu osłabienia gospodarki światowej. W porównaniu z pierwszym kwartałem spadek poziomu sprzedaży nie był już tak drastyczny. Sprzedaż samochodów BMW, MINI i Rolls-Royce w ciągu pierwszych trzech miesięcy (od kwietnia do czerwca) odnotowała spadek o 18,1% do 338 190 egzemplarzy (w drugim kwartale ubiegłego roku: 413 087 egzemplarzy). Sprzedaż pojazdów marki BMW spadła o 18,6% do 280 093 egzemplarzy (344 019 egzemplarzy sprzedanych w drugim kwartale 2008 r.). Liczba sprzedanych pojazdów MINI zmniejszyła się o 15,7% do 57 942 egzemplarzy (68 756 egzemplarzy sprzedanych w drugim kwartale 2008 r.). W tym okresie sprzedano 155 pojazdów Rolls-Royce (312 egzemplarzy sprzedanych w drugim kwartale 2008 r. / -50,3%).W pierwszych sześciu miesiącach roku sprzedano ogółem 615 454 pojazdów marki BMW, MINI i Rolls-Royce (764 874 pojazdów w pierwszej połowie 2008 r. / -19,5%), co pozwoliło firmie BMW Group utrzymać pozycję wiodącego producenta pojazdów klasy premium na świecie. Marka BMW zwiększyła swój udział w segmencie premium o 0,6 punktu procentowego do 21,1%. Sprzedaż pojazdów marki BMW spadła o 19,4% do 513 591 egzemplarzy (637 569 egzemplarzy sprzedanych w pierwszej połowie 2008 r.). Liczba sprzedanych pojazdów MINI zmniejszyła się o 19,9% do 101 534 egzemplarzy (126 810 egzemplarzy sprzedanych w pierwszej połowie 2008 r.). W tym okresie sprzedano 329 pojazdów Rolls-Royce (495 egzemplarzy sprzedanych w pierwszej połowie 2008 r. / -33,5%).

Obroty i dochody segmentu pojazdów w drugim kwartale zostały dotknięte gwałtownym spadkiem sprzedaży w związku ze światowym kryzysem ekonomicznym i znaczną konkurencją w sektorze motoryzacyjnym. Segment odnotował wynik EBIT rzędu 31 mln euro (395 mln euro w drugim kwartale 2008 r.) oraz stratę w zakresie zysku brutto wynoszącą 158 mln euro (zysk brutto 325 mln euro w drugim kwartale 2008 r.). Obroty spadły do10 827 milionów euro (13 754 milionów euro w drugim kwartale roku 2008). Przychody w segmencie pojazdów dla okresu sześciu miesięcy spadły do 20 432 mln euro (25 916 mln euro w pierwszej połowie roku 2008). Segment odnotował ujemny wynik EBIT rzędu 282 mln euro (dodatni wynik EBIT 1 014 mln euro w pierwszej połowie 2008 r.) oraz stratę w zakresie zysku brutto wynoszącą 629 mln euro (zysk brutto 864 mln euro w pierwszej połowie 2008 r.).

Spadek sprzedaży motocykli BMW w drugim kwartale roku

Trudna sytuacja na światowych rynkach odcisnęła swe piętno również w segmencie motocykli. W drugim kwartale roku firma BMW Group sprzedała 29 742 motocykli, czyli o 14,7% mniej niż w roku poprzednim (34 886 motocykli sprzedanych w drugim kwartale 2008 r.). Obroty spadły do 336 milionów euro (392 milionów euro w drugim kwartale roku 2008). Zysk EBIT segmentu obniżył się do 26 mln euro (56 mln euro w roku 2008), natomiast zysk brutto uzyskał wartość 24 mln euro (53 mln euro w drugim kwartale 2008 r.). Przychody dla okresu sześciu miesięcy spadły do 626 mln euro (737 mln euro w pierwszej połowie roku 2008), przy czym EBIT uplasował się na poziomie 54 mln euro (92 mln euro w pierwszej połowie roku 2008). Segment motocykli odnotował zysk brutto rzędu 50 mln euro (87 mln euro zysku brutto w pierwszej połowie 2008 r.).

Firma BMW Group nie ustaje w poszerzaniu palety modelowej motocykli: w maju na rynku pojawił się nowy F 800 R, natomiast pod koniec roku klienci będą mogli nabyć drogową wersję S 1000 RR.

Lepsze dochody w segmencie usług finansowych

Pomimo trudnych warunków ekonomicznych w analizowanym okresie segment usług finansowych uzyskał zadowalające wyniki. Dochody segmentu wzrosły do 4 224 milionów euro (3 877 milionów euro w drugim kwartale roku 2008). Zysk brutto osiągnął wyższą wartość 81 milionów euro (64 mln euro w drugim kwartale 2008 r.). Przychody dla okresu sześciu miesięcy zwiększyły się do 8 227 mln euro (7 734 mln euro w pierwszej połowie roku 2008), przy czym zysk brutto uplasował się na poziomie 153 mln euro (148 mln euro w pierwszej połowie roku 2008). Ogólna liczba wszystkich umów finansowych i leasingowych podpisanych z klientami detalicznymi w pierwszej połowie bieżącego roku wyniosła 12 023 mln euro, czyli o 18,7% mniej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Pomimo ogólnego spadku w sferze nowych form działalności w analizowanym okresie wzrosła ogólna liczba zawartych umów. Pod koniec okresu zanotowano wzrost ilości zawartych umów z klientami detalicznymi o 9,0% do 2 798 668 egzemplarzy. Proporcje nowych pojazdów firmy BMW Group finansowanych lub leasingowanych w zakresie usług finansowych zwiększyły się o 0,6 punktu procentowego w stosunku do roku poprzedniego do wartości 47,0%. Dla roku finansowego 2008 proporcje te wyniosły 48,5%.

Zmniejszenie siły roboczej

W analizowanym okresie jeszcze bardziej spadła liczba zatrudnionych pracowników. Pod koniec drugiego kwartału 2009 r. liczba siły roboczej firmy na całym świecie wynosiła 98 261 pracowników (106 027 pracowników na 30.06.08 r.), co stanowi spadek o 7,3% w stosunku rocznym. W porównaniu z 31 grudnia 2008 r. liczba pracowników spadła o 1,8%.



źródło: BMW, informacja Mototarget

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

BMW na plusie w drugim kwartale 2009