Flota » Prawo / przepisy » Bałagan w przepisach utrudnia leasing "kratek"

Bałagan w przepisach utrudnia leasing "kratek"
2010-10-27 - P. Grzelak Tagi: Przepisy, Leasing, Prawo, Homologacja ciężarowa
Zapowiadana likwidacja prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu, leasingu i paliwa do samochodów „z kratką” skutecznie zachęciła przedsiębiorców do wymiany flot oraz nowych zakupów: w samym wrześniu br. 50% wszystkich samochodów nabytych przez przedsiębiorców to właśnie samochody z homologacją ciężarową.
I chociaż ponad 60% aut zakupionych przez firmy sfinansowały firmy leasingowe i wynajmu długoterminowego, to jednak dla leasingu hamulcem nadal mogą być nieprecyzyjne przepisy prawne, a właściwie ich brak.
Leasingobiorcy w wielu przypadkach nie są pewni, czy nabycie auta z kratką pozwoli im na pełne odliczenie VATu. Z naszych obserwacji i rozmów z klientami wynika, że przedsiębiorcy nie mają jednoznacznej wiedzy, czy do tańszych o VAT zakupów wystarczy umowa leasingu podpisana przed końcem roku, czy też do tego czasu musi już nastąpić rejestracja auta. A nie mają tej wiedzy, gdyż zasady te nie są w żaden wiążący sposób przedstawione przez Ministerstwo Finansów - mówi Mariusz Włodarczyk, członek zarządu BZ WBK Leasing. Problem jest o tyle istotny, że ze względu na coraz większy popyt na „kratki” u producentów zaczynają się kolejki, co oznacza, że od daty umowy leasingu do rejestracji auta może minąć sporo czasu. Ta bariera wraz z niepewnością w zakresie rozwiązań podatkowych zmniejsza popyt na leasing, nawet jeśli uruchamiane są działania marketingowe takie jak np. promocja aut z kratką i kartą paliwową, którą wprowadził ostatnio BZ WBK Leasing.
Trudności wynikają z tego, że w zakresie dotyczącym odliczenia VAT od samochodów zarówno projekt nowej ustawy o VAT oraz tym bardziej przepisy przejściowe, nadal nie są znane. W jaki sposób należy więc rozumieć możliwość odliczenia pełnego VATu w leasingu? Trudno o jednoznaczną odpowiedź. Można jedynie przy podejmowaniu decyzji opierać się na złożeniach nowej ustawy i przepisach przejściowych obowiązujących w przeszłości - komentuje Mariusz Włodarczyk.Jeśli przepisy przejściowe dotyczące obecnie planowanych zmian w odliczaniu VAT będą brzmiały podobnie do tych, które obowiązywały w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej oraz przy wprowadzaniu zmian w sierpniu 2005 r., do utrzymania pełnego prawa wystarczy jeśli przed 1 stycznia 2011 r. nastąpi zawarcie umowy leasingu, a umowa zostanie zgłoszona w urzędzie skarbowym we właściwym terminie, który wskaże ustawa nowelizująca VAT.Aby zminimalizować ryzyko zakwestionowania umowy przez organy skarbowe, wskazane jest aby samochód był określony z maksymalną precyzją - może bez numerów VIN, ale też w sposób dokładniejszy niż samo napisanie "samochód ciężarowy" lub podanie marki.
W umowach nie będą dokonywane zmiany po wejściu w życie ustawy. Nie ulega jednak wątpliwości, że kwestie podatkowe związane nie tylko z VAT, ale też szerzej z finansowaniem aut są piętą achillesową polskiego prawa obowiązującego przedsiębiorców - podsumowuje Mariusz Włodarczyk.
Leasingobiorcy w wielu przypadkach nie są pewni, czy nabycie auta z kratką pozwoli im na pełne odliczenie VATu. Z naszych obserwacji i rozmów z klientami wynika, że przedsiębiorcy nie mają jednoznacznej wiedzy, czy do tańszych o VAT zakupów wystarczy umowa leasingu podpisana przed końcem roku, czy też do tego czasu musi już nastąpić rejestracja auta. A nie mają tej wiedzy, gdyż zasady te nie są w żaden wiążący sposób przedstawione przez Ministerstwo Finansów - mówi Mariusz Włodarczyk, członek zarządu BZ WBK Leasing. Problem jest o tyle istotny, że ze względu na coraz większy popyt na „kratki” u producentów zaczynają się kolejki, co oznacza, że od daty umowy leasingu do rejestracji auta może minąć sporo czasu. Ta bariera wraz z niepewnością w zakresie rozwiązań podatkowych zmniejsza popyt na leasing, nawet jeśli uruchamiane są działania marketingowe takie jak np. promocja aut z kratką i kartą paliwową, którą wprowadził ostatnio BZ WBK Leasing.
W umowach nie będą dokonywane zmiany po wejściu w życie ustawy. Nie ulega jednak wątpliwości, że kwestie podatkowe związane nie tylko z VAT, ale też szerzej z finansowaniem aut są piętą achillesową polskiego prawa obowiązującego przedsiębiorców - podsumowuje Mariusz Włodarczyk.
źródło: BZ WBK
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Bałagan w przepisach utrudnia leasing "kratek"
Podobne: Bałagan w przepisach utrudnia leasing "kratek"




Podobne galerie: Bałagan w przepisach utrudnia leasing "kratek"
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć