Flota  »  Aktualności  »  Bezpieczne drogi ratują życie: Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
Mapa ryzyka indywidualnego na drogach krajowych w Polsce

Bezpieczne drogi ratują życie: Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

2009-12-12 - P. Grzelak     Tagi: Bezpieczeństwo, Wypadki samochodowe, Wypadki

Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest projektem realizowanym w ramach Programu EuroRAP (European Road Assessment Programme - www.eurorap.org) dzięki wsparciu finansowemu Komisji Europejskiej.

Jest to mapa Europy pokazująca poziom ryzyka na drogach w poszczególnych państwach Europy, opatrzona komentarzem dotyczącym zagadnień bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Europejski Atlas BRD realizowany jest przez 10 państw Europy:
Niemcy, Hiszpania, Holandia, Belgia, Szwecja, Wielka Brytania, Włochy, Słowacja, Czechy oraz Polska. Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2008 - 2010.

W grudniu 2009 roku po raz pierwszy, polska mapa ryzyka włączona będzie do roboczej europejskiej mapy ryzyka na drogach, która będzie prezentowana na spotkaniu z posłami do Parlamentu UE w Brukseli. Ostatecznie w 2010 roku polskie mapy zostaną włączone do atlasu zawierającego mapy ryzyka na drogach państw europejskich. Polska edycja Projektu Europejski Atlas BRD realizowana jest przez Fundację Rozwoju Inżynierii Lądowej (generalny wykonawca), Polski Związek Motorowy oraz przez Politechnikę Gdańską.

Celami ogólnymi Programu EuroRAP są: wdrożenie systematycznej oceny poziomu ryzyka na podstawowej sieci dróg w Europie oraz inicjowanie partnerstwa między instytucjami i organizacjami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Głównymi przyczynami niskiego stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych są:

  • infrastruktura drogowa niedostosowana do standardów bezpieczeństwa, w tym niewielki udział autostrad i dróg ekspresowych, liczne mankamenty istniejącej infrastruktury drogowej, brak urządzeń dla ochrony pieszych i rowerzystów.
  • słaby system zarządzania brd, w tym brak lub zbyt długi okres wprowadzania uregulowań prawnych dotyczących: struktur i metod zarządzania brd, automatyzacji nadzoru nad ruchem drogowym, słaba komunikacja ze społeczeństwem, brak wystarczającego wsparcia finansowego działań na rzecz brd;
  • niska kultura bezpieczeństwa, w tym niebezpieczne zachowania uczestników ruchu drogowego (jazda z nadmierną prędkością, niezapinanie pasów bezpieczeństwa, uczestniczenie w ruchu pod wpływem alkoholu lub narkotyków)
  • brak silnego wsparcia politycznego.


Na konferencji w dniu 26 listopada 2009 roku zostały odsłonięte kolejne wyniki prac nad mapą ryzyka, obejmujące wszystkie drogi krajowe w Polsce ok. 17 000 km., w tym autostrady i drogi ekspresowe, stanowiące ok. 1 tys. km, czyli 5% długości dróg twardych w Polsce.

Drogi te przenoszą ok. 35% ruchu mierzonego liczbą przejechanych kilometrów przez pojazdy. Dochodzi na nich do 21% wszystkich wypadków drogowych, w których ginie aż 37% ofiar śmiertelnych tj. ok. 2 tys. osób każdego  roku. Wskaźnik ciężkości wypadków na drogach krajowych wynosi 20 ofiar śmiertelnych na 100 wypadków. Jest on znacznie wyższy niż średni dla kraju i kilkakrotnie wyższy niż w innych krajach.Więcej informacji o programie na oficjalnej stronie www.eurorap.pl




źródło: PZM

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Bezpieczne drogi ratują życie: Europejski Atlas Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego