Flota  »  Sprzęt / technika  »  Bosch rozwija kolejne technologie do samochodów użytkowych
Mercedes-Benz Axor

Bosch rozwija kolejne technologie do samochodów użytkowych

2012-07-27 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Ciężarówki, Bosch, Technologia, Samochody użytkowe
Bosch pracuje nad nowymi technologiami, które mają sprawić, że pojazdy użytkowe będą spalać mniej paliwa oraz emitować mniej zanieczyszczeń. Do takich technologii należy hybrydyzacja napędów w średnich i ciężkich pojazdach użytkowych oraz odzyskiwanie ciepła w układzie wydechowym.
Poza normą emisji spalin Euro VI koncentrujemy się na dalszej redukcji emisji CO2 w pojazdach użytkowych. Dodatkowa oszczędność paliwa wynikająca z zastosowania nowych technologii przyniesie operatorom flot także obniżkę kosztów eksploatacji pojazdów - wyjaśnia Markus Heyn, szef działu Diesel Systems w Robert Bosch GmbH. Jednocześnie, wszędzie tam, gdzie jest rozwinięta infrastruktura CNG (Compressed Natural Gas) jako paliwa alternatywnego, Bosch skupia się na stosowaniu systemów CNG. Poza tymi obszarami Bosch angażuje się także w dostarczanie rozwiązań dla regionów (np. Chiny lub Indie), w których obowiązywać będą w przyszłości coraz bardziej restrykcyjne normy emisji na mocy ustawodawstwa unijnego. Dlatego jesteśmy obecni na rynkach wschodzących, gdzie oferujemy specjalne wersje układów wtryskowych oraz systemów wtórnego oczyszczania spalin - mówi Heyn. Przy hybrydyzacji napędów w samochodach użytkowych Bosch korzysta z doświadczeń z segmentu samochodów osobowych. Silniki elektryczne, energoelektronika i sterowniki silnika Bosch są stosowane seryjnie w samochodach hybrydowych. Firma przenosi swój know-how produkując komponenty i układy przeznaczone dla dużych samochodów ciężarowych o masie do 40 ton, a także do średnich i dużych samochodów ciężarowych użytkowanych w transporcie dostawczym.
W tych kategoriach pojazdów zalety elektryfikacji napędu są wykorzystywane najefektywniej. Konstruktorzy pracują nad równoległym napędem hybrydowym, który można w kompaktowy sposób zintegrować w układzie napędowym pojazdu użytkowego. W transporcie dalekobieżnym i dostawczym na odcinkach ze spadkiem lub podczas hamowania możliwe jest odzyskiwanie energii elektrycznej i przekazywanie jej do akumulatora wysokonapięciowego.Energia ta wykorzystywana jest potem do napędu silnika elektrycznego na wzniesieniach lub podczas ruszania. Silnik elektryczny wspomaga w ten sposób pracę silnika spalinowego. - Dzięki temu oszczędność paliwa może wynieść ok. 6% w ruchu dalekobieżnym i nawet 20% w ruchu dostawczym - mówi Heyn.
Koncepcja przekształcania ciepła odzyskiwanego w układzie wydechowym w energię elektryczną lub mechaniczną daje szansę na ok. 5% oszczędność paliwa. Obecnie część energii pierwotnej jest uwalniana w postaci ciepła wydostającego się razem ze spalinami do otoczenia. Energię te można odzyskać w procesie parowania za pośrednictwem systemu WHR (Waste Heat Recovery System).Ciepło zawarte w spalinach jest wykorzystywane do wytworzenia pary, która wykonuje pracę w rozprężarce. Energia mechaniczna wytwarzana w tym procesie może być bezpośrednio lub za pomocą przekładni przekazana na wał korbowy. Alternatywnie rozprężarka może napędzać alternator, który dostarcza energię elektryczną do sieci zasilania lub akumulatora trakcyjnego napędu hybrydowego. Bosch opracowuje obecnie różne koncepcje rozprężarki jako głównego elementu przekształcania energii.



źródło: Bosch; foto: MB

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Bosch rozwija kolejne technologie do samochodów użytkowych