Flota » Sprzęt / technika » Ciężarowe Volvo FMX samo dołączy napęd przedniej osi

Ciężarowe Volvo FMX samo dołączy napęd przedniej osi
2015-05-27 - F. Bednarkiewicz Tagi: Volvo, Ciężarówki, Technologia, Volvo FMX
Volvo Trucks jest pierwszym producentem samochodów ciężarowych na świecie, który wprowadza możliwość automatycznego załączania napędu na wszystkie koła w pojazdach budowlanych. Automatyczny system kontroli trakcji, bo o nim mowa, sam załączy napęd na przednią oś w przypadku, gdy tylne koła stracą przyczepność na śliskim lub miękkim podłożu.
- W celu zapobieżenia ugrzęźnięciu pojazdu wielu kierowców załącza napęd na przednią oś z dużym wyprzedzeniem, jeszcze przed wjechaniem w trudny teren. Automatyczny System Kontroli Trakcji Volvo załącza napęd na przednią oś podczas jazdy - i tylko tymczasowo, gdy jest to rzeczywiście potrzebne - mówi Jonas Odermalm, menedżer ds. segmentu budowlanego w Volvo Trucks.
Automatyczny System Kontroli Trakcji Volvo, który obecnie stanowi standardowe wyposażenie Volvo FMX z przednią osią napędową, jest od dłuższego już czasu stosowany przez Volvo Construction Equipment w ich wozidłach przegubowych. Rozwiązanie to bazuje na czujnikach prędkości obrotowych kół jezdnych oraz oprogramowaniu, które wykrywa różnice tych prędkości i steruje układem napędowym. Gdy jedno z tylnych kół zaczyna się ślizgać - zaczyna buksować - moc jest automatycznie przekazywana do kół przednich, dzięki czemu samochód ciężarowy nie traci siły napędowej ani prędkości. Sprzęgło kłowe załącza napęd na przednią oś w czasie krótszym niż pół sekundy. W porównaniu z konwencjonalnym stałym napędem na wszystkie koła, tego typu sprzęgło jest lżejsze i posiada mniej części ruchomych. W przypadku zaś, gdy kierowca natrafi na szczególnie trudny teren, ma możliwość ręcznego zblokowania wszystkich innych mechanizmów różnicowych, zarówno w osi tylnej, jak i przedniej.
Napęd na przednią oś zapobiega ugrzęźnięciu pojazdu w trudnym terenie, ale na ogół jest potrzebny tylko na bardzo krótkich odcinkach trasy przejazdu. W pojeździe wyposażonym w automatyczny system kontroli trakcji przyczepność kół przednich służy przede wszystkim utrzymaniu jak najlepszej kierowalności pojazdu - dopóki nie wystąpi sytuacja krytyczna. Dzięki temu kierowca może znacznie dłużej wykorzystywać maksymalną zwrotność pojazdu.
Automatyczny System Kontroli Trakcji Volvo, który obecnie stanowi standardowe wyposażenie Volvo FMX z przednią osią napędową, jest od dłuższego już czasu stosowany przez Volvo Construction Equipment w ich wozidłach przegubowych. Rozwiązanie to bazuje na czujnikach prędkości obrotowych kół jezdnych oraz oprogramowaniu, które wykrywa różnice tych prędkości i steruje układem napędowym. Gdy jedno z tylnych kół zaczyna się ślizgać - zaczyna buksować - moc jest automatycznie przekazywana do kół przednich, dzięki czemu samochód ciężarowy nie traci siły napędowej ani prędkości. Sprzęgło kłowe załącza napęd na przednią oś w czasie krótszym niż pół sekundy. W porównaniu z konwencjonalnym stałym napędem na wszystkie koła, tego typu sprzęgło jest lżejsze i posiada mniej części ruchomych. W przypadku zaś, gdy kierowca natrafi na szczególnie trudny teren, ma możliwość ręcznego zblokowania wszystkich innych mechanizmów różnicowych, zarówno w osi tylnej, jak i przedniej.
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Ciężarowe Volvo FMX samo dołączy napęd przedniej osi
Podobne: Ciężarowe Volvo FMX samo dołączy napęd przedniej osi



Podobne galerie: Ciężarowe Volvo FMX samo dołączy napęd przedniej osi



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit Volvo
Newsletter
Galerie zdjęć