Flota  »  Aktualności  »  DAF - pierwsze ciężarówki CF i XF105 z silnikami EEV
DAF CF75 i XF105 EEV

DAF - pierwsze ciężarówki CF i XF105 z silnikami EEV

2008-04-28 - P. Łukasiewicz     Tagi: Ciężarówki, Ekologia, DAF
17 kwietnia 2008 r. klienci DAF odebrali pierwsze modele CF i XF105 z silnikami diesla spełniającymi normę EEV. Nazwą tą, która w rozwinięciu angielskim oznacza pojazdy szczególnie przyjazne dla środowiska (Enhanced Environmentally-friendly Vehicle) oznacza się samochody, które emitują do 50% mniej cząsteczek sadzy niż wymaga tego norma Euro 5 wchodzące w życie w roku 2009. Dzięki silnikom EEV, DAF doszedł do poziomu emisji spalin w silnikach dieslowskich, który niegdyś był możliwy jedynie dla silników zasilanych gazem. Pierwsza ciężarówka DAF CF z silnikiem EEV została dostarczona do firmy Roteb z Rotterdamu, natomiast firma Jan de Rijk Logistics z Roosendaal otrzymała pierwszy model XF105 z super ekologicznym silnikiem EEV. DAF jest pierwszym producentem ciężarówek, który jest w stanie wyposażyć wszystkie swoje modele w silniki tej klasy. Choć norma emisji Euro 5 wejdzie w życie dopiero w roku 2009, DAF już produkuje pełną gamę silników diesla spełniających te wysokie wymagania. W porównaniu z normą Euro 1 wprowadzoną około 15 lat temu, silniki te emitują ok. 75% mniej tlenków azotu oraz o 94% mniej cząstek stałych (sadzy). Dzięki zastosowaniu technologii DAF SCR w połączeniu z inteligentnym, wysokociśnieniowym systemem wtryskowym, zaprojektowane i produkowane przez DAF silniki PACCAR spełniają niskie wartości emisji zgodne z normą Euro 5 bez potrzeby zastosowania filtra sadzy. 50% mniej cząstek stałych
Dzięki wyposażeniu silników Euro 5 w bierny filtr sadzy, emisję cząstek stałych można obniżyć o dalsze 50% do poziomu ok. 0,015 g/kW. Wartość ta jest niższa o ok. 25% od normy EEV. Oznacza to, że emisja silnika dieslowskiego jest równie przyjazna dla środowiska jak silnika , przy zachowaniu korzystnych cech jednostki wysokoprężnej, takich jak większa wydajność, niezawodność, wytrzymałość i niższy koszt użytkowania.
- W tej sytuacji zupełnie nie rozumiemy, dlaczego władze niektórych miast i regionów upierają się przy silnikach dla autobusów lub pojazdów służb oczyszczania - stwierdził Aad Goudriaan, Prezes DAF Trucks N.V., podczas uroczystości przekazania użytkownikom pierwszych modeli CF i XF105 z silnikami EEV. - Naszym zdaniem, władze lokalne powinny skupić się na przestrzeganiu poziomów emisji, a nie preferowaniu określonych rozwiązań technicznych.

DAF dostarcza model DAF CF75 z 9.2-litrowym silnikiem PACCAR PR EEV o mocy od 250 do 360 KM, a modele CF85 i XF105 z 12.9-litrowym silnikiem PACCAR MX EEV o mocy od 360 do 510 KM. Ponadto, w wersji EEV dostępne są również pojazdy dystrybucyjne serii LF. Dzięki niezwykle wydajnemu procesowi spalania, silnik pojazdu LF45 o mocy 160 KM spełnia normy emisji EEV nawet bez konieczności stosowania filtra sadzy.

Roteb: stosowanie najbardziej ekologicznych rozwiązań to nasz obowiązek
Firma Roteb z Rotterdamu jest posiadaczem pierwszego modelu CF z silnikiem EEV. Ciężarówka będzie stosowana do zbierania odpadów stałych. - Dzięki naszej pracy Rotterdam jest czystym miastem, co stanowi podstawę zdrowego życia i środowiska. Taka jest nasza misja - twierdzi Peter Witvliet, zarządzający flotą pojazdów w firmie Roteb. - Wymieniając nasze pojazdy na nowe, zawsze wybieramy rozwiązania najbardziej przyjazne dla środowiska, nie idąc na ustępstwa w zakresie niezawodności. Ponadto stale szukamy rozwiązań, dzięki którym nasze pojazdy mogłyby stać się jeszcze bardziej ekologiczne. W zeszłym roku wyposażyliśmy dużą ilość naszych DAF-ów w filtry sadzy. Uważamy, że wybór najbardziej ekologicznych rozwiązań to nasz społeczny obowiązek. Firma, zatrudniająca ponad 5,000 osób prowadzi zróżnicowaną działalność, ale jest najbardziej znana jako przedsiębiorstwo oczyszczania. W roku 2007, Roteb zebrał 300,000 ton odpadów z gospodarstw domowych, oczyścił 170,000 przewodów kanalizacyjnych, a 25% odpadów zostało przeznaczonych do recyclingu. Firma posiada 750 pojazdów, z czego 220 to ciężarówki.

Jan de Rijk Logistics:
Pierwszy DAF XF105 z silnikiem EEV został dostarczony do firmy Jan de Rijk Logistics z Roosendaal w Brabancji. - Jako międzynarodowa firma transportowa, zdecydowanie wybieramy ciężarówki, które są jak najbardziej przyjazne dla środowiska - mówi Sjel Wijngaards, Dyrektor ds. Korporacyjnych w Jan de Rijk Logistics. - Zawsze, gdy kupujemy nowe ciężarówki, wybieramy pojazdy spełniające normy Euro 5, choć wejdą one w życie dopiero w roku 2009. Dzięki spełnieniu standardu EEV emisja cząstek stałych została zredukowana o połowę, a to ważny krok w kierunku czystego środowiska naturalnego, do czego Jan de Rijk Logistics pragnie się przyczynić, gdyż bardzo poważnie traktuje swoje obowiązki społeczne.

Środowisko to ważny element misji Jan de Rijk Logistics. W 2006 r. firma otrzymała certyfikat ISO 14001. Spółka rozpoczęła działalność od międzynarodowego transportu samochodowego i z czasem rozszerzyła go o różnorodne usługi logistyczne. Dziś jest jedną z największych firm logistycznych w Europie. Zatrudnia około 1,100 osób, posiada biura oraz magazyny w całej Europie i flotę ponad 800 ciężarówek.



źródło: DAF Trucks Polska

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

DAF - pierwsze ciężarówki CF i XF105 z silnikami EEV