Flota » Aktualności » Dlaczego Polacy jeżdżą bez OC i ile mogą za to zapłacić w 2016 roku?
Dlaczego Polacy jeżdżą bez OC i ile mogą za to zapłacić w 2016 roku?
2015-11-03 - F. Bednarkiewicz Tagi: Ubezpieczenia, OC
O 6 procent więcej niż obecnie zapłacą kierowcy za brak polisy OC, w 2016 roku. Właściciel samochodu osobowego musi liczyć się z karą w wysokości 3 700 złotych, a ciężarówki 5 550 złotych. Dlaczego kierowcy decydują się na jazdę bez OC? To najczęściej - bo aż w 40 procentach przypadków - wynik nieopłacenia którejś z rat składki za tą polisę i w efekcie wygaśnięcie umowy ubezpieczenia, wskazuje najnowszy raport Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
- Warto zapłacić te dwieście czy trzysta złotych kolejnej raty składki za OC niż ‘wpadać w pułapkę’ rozwiązania umowy ubezpieczenia. Zgodnie bowiem z przepisami, polisa OC nie przedłuża się automatycznie, gdy właściciel pojazdu nie uregulował pełnej składki - zwraca uwagę Hubert Stoklas, wiceprezes UFG. - Szczególnie, że od nowego roku rosną również kary za brak tego ubezpieczenia, a i sam Fundusz - udoskonalając własne narzędzia analityczne oraz informatyczne - coraz skuteczniej identyfikuje właścicieli pojazdów bez OC - podkreśla. Opracowanie UFG pokazuje też, że w 33 procentach wykrytych przypadków braku OC - powodem jest wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu. Polisa poprzedniego właściciela auta ważna bowiem jest tylko do końca okresu na jaki została zawarta i nie przedłuża się automatycznie na kolejne dwanaście miesięcy. Inne powody to: wykupienie OC już po dacie pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce (13 proc.) czy przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie (11 proc.). Należy zatem zwrócić szczególną uwagę na ważności ubezpieczenia, przede wszystkim przy: płaceniu za polisę w ratach czy przy zakupie używanego pojazdu.
Warto pamiętać, że:
• tylko po opłaceniu wszystkich rat składki za OC, polisa ta zostaje przedłużona na kolejne dwanaście miesięcy (oczywiście pod warunkiem, że nie została wypowiedziana). Brak którejkolwiek z rat powoduje, że ubezpieczenie to wygasa z upływem okresu na który zostało wykupione;
• nabywca pojazdu może korzystać z OC zbywcy, tylko do końca okresu który widnieje na polisie. Po tej dacie ubezpieczenie to wygasa, a nowy właściciel musi wykupić własne OC;
• OC należy wykupić w dniu pierwszej rejestracji pojazdu, ale nie później niż w chwili wprowadzenia go do ruchu;
• obowiązek posiadania ważnego OC mają wszyscy właściciele pojazdów - tak długo jak pojazd jest zarejestrowany - bez względu na jego stan techniczny i tego czy jest on aktualnie użytkowany;
Dopilnowanie terminów ważności ubezpieczenia jest istotne, szczególnie, że od początku 2016 roku właścicieli pojazdów czekają wyższe sankcje za brak OC (patrz tabela poniżej). Wysokość opłat karnych ustalana jest w relacji do minimalnego wynagrodzenia za pracę w Polsce. Podstawowa kara dla auta osobowego to dwukrotność tego wynagrodzenia w danym roku; z kolei dla ciężarówek - trzykrotność. Przy braku polisy tylko przez kilka dni sankcja jest niższa. Gdy przerwa nie przekracza 3 dni - 20 proc., a do 14 dni - 50 proc. kary podstawowej.
Z szacunków UFG wynika, że około 1 procent pojazdów poruszających się po polskich drogach może nie mieć obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Warto pamiętać, że polisa OC chroni posiadacza pojazdu i kierowcę przed koniecznością oddawania z własnej kieszeni odszkodowania dla ofiar wypadku spowodowanego nieubezpieczonym pojazdem. Świadczenia te wypłaca ofiarom Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który następnie występuje z tzw. regresem (zwrot wypłaconych kwot) do sprawcy wypadku i nieubezpieczonego posiadacza.
- Warto zapłacić te dwieście czy trzysta złotych kolejnej raty składki za OC niż ‘wpadać w pułapkę’ rozwiązania umowy ubezpieczenia. Zgodnie bowiem z przepisami, polisa OC nie przedłuża się automatycznie, gdy właściciel pojazdu nie uregulował pełnej składki - zwraca uwagę Hubert Stoklas, wiceprezes UFG. - Szczególnie, że od nowego roku rosną również kary za brak tego ubezpieczenia, a i sam Fundusz - udoskonalając własne narzędzia analityczne oraz informatyczne - coraz skuteczniej identyfikuje właścicieli pojazdów bez OC - podkreśla. Opracowanie UFG pokazuje też, że w 33 procentach wykrytych przypadków braku OC - powodem jest wygaśnięcie ubezpieczenia zbywcy pojazdu. Polisa poprzedniego właściciela auta ważna bowiem jest tylko do końca okresu na jaki została zawarta i nie przedłuża się automatycznie na kolejne dwanaście miesięcy. Inne powody to: wykupienie OC już po dacie pierwszej rejestracji pojazdu w Polsce (13 proc.) czy przekonanie, że dla niesprawnego technicznie i nieużytkowanego pojazdu nie jest potrzebne ubezpieczenie (11 proc.). Należy zatem zwrócić szczególną uwagę na ważności ubezpieczenia, przede wszystkim przy: płaceniu za polisę w ratach czy przy zakupie używanego pojazdu.
Warto pamiętać, że:
• tylko po opłaceniu wszystkich rat składki za OC, polisa ta zostaje przedłużona na kolejne dwanaście miesięcy (oczywiście pod warunkiem, że nie została wypowiedziana). Brak którejkolwiek z rat powoduje, że ubezpieczenie to wygasa z upływem okresu na który zostało wykupione;
• nabywca pojazdu może korzystać z OC zbywcy, tylko do końca okresu który widnieje na polisie. Po tej dacie ubezpieczenie to wygasa, a nowy właściciel musi wykupić własne OC;
• OC należy wykupić w dniu pierwszej rejestracji pojazdu, ale nie później niż w chwili wprowadzenia go do ruchu;
• obowiązek posiadania ważnego OC mają wszyscy właściciele pojazdów - tak długo jak pojazd jest zarejestrowany - bez względu na jego stan techniczny i tego czy jest on aktualnie użytkowany;
Z szacunków UFG wynika, że około 1 procent pojazdów poruszających się po polskich drogach może nie mieć obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Warto pamiętać, że polisa OC chroni posiadacza pojazdu i kierowcę przed koniecznością oddawania z własnej kieszeni odszkodowania dla ofiar wypadku spowodowanego nieubezpieczonym pojazdem. Świadczenia te wypłaca ofiarom Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, który następnie występuje z tzw. regresem (zwrot wypłaconych kwot) do sprawcy wypadku i nieubezpieczonego posiadacza.
źródło: UFG
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
3
Komentarze do:
Dlaczego Polacy jeżdżą bez OC i ile mogą za to zapłacić w 2016 roku?
Dlaczego Polacy jeżdżą bez OC i ile mogą za to zapłacić w 2016 roku?
stann 2015-11-28 20:04
Ceny OC są wysokie, chociaż w tym roku pierwszy raz udało mi się mniej zapłacić.Przed zakupem porównałem ceny OC na kalkulatorze Cuk.
Dlaczego Polacy jeżdżą bez OC i ile mogą za to zapłacić w 2016 roku?
Natan 2019-01-25 10:23
Ja korzystałem z usług warszawskiej agencji Panda Ubezpieczenia, dzięki czemu udało mi się zaoszczędzić na wydatkach na polisę OC i AC. Można u nich liczyć na fachową obsługę, a jeśli trzeba dojadą do klienta.
Dlaczego Polacy jeżdżą bez OC i ile mogą za to zapłacić w 2016 roku?
skut 2021-05-26 04:21
Często idzie wyłapać jednak jakieś promocje, teraz znowu w mfindzie jest na przykład cashback na stówę. Generalnie zawsze przy przedłużaniu warto wbić auto w porównywarkę ofert, często można znaleźć coś tańszego niż dotychczasowe.
Podobne: Dlaczego Polacy jeżdżą bez OC i ile mogą za to zapłacić w 2016 roku?
Ile kosztuje ubezpieczenie OC na samochód z kierownicą po prawej stronie? »
Pożyczony samochód okazał się nie mieć ważnego OC - co teraz? »
Polska Izba Ubezpieczeń przyjęła zasady bezpośredniej likwidacji szkód OC »
Bezpośrednia likwidacja szkody od PZU, czyli niezależność od ubezpieczenia sprawcy »
Podobne galerie: Dlaczego Polacy jeżdżą bez OC i ile mogą za to zapłacić w 2016 roku?
Mercedes Sprinter 2018 - oficjalne zdjęcia vana »
Autonomiczne pługi Mercedesa »
Toyota JPN Taxi - prezentacja taksówki z hybrydą LPG »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit