Flota  »  Temat miesiąca  »  Ekotrendy w biznesie, czyli jak firmy chronią środowisko

Ekotrendy w biznesie, czyli jak firmy chronią środowisko

2007-06-25 - S. Wontrucki - LeasePlan     Tagi:
Jeszcze kilka lat temu niewiele mówiło się o ekologii i ochronie środowiska naturalnego, w szczególności w kontekście prowadzenia biznesu. Świadomość zagrożeń, jakie niesie ze sobą bardzo dynamiczny postęp cywilizacyjny i technologiczny była dużo niższa, niż obecnie. Na szczęście zarówno całe społeczeństwa, jak i świat biznesu w porę dostrzegły problem i podjęły działania, których celem jest ograniczenie szkód. Za jedno z największych zagrożeń uznano narastający stopień emisji dwutlenku węgla oraz tlenku azotu, który jest następstwem użytkowania silników spalinowych na szeroką skalę.

Spaliny zawierają wiele związków szkodliwych dla środowiska, takich jak: aldehydy, węglowodory, tlenki azotu, siarki oraz węgla. Przy współudziale niekorzystnych warunków atmosferycznych i wilgotności powietrza pojawia się duszący smog, który jest widoczny gołym okiem. Dla człowieka, przebywanie w smogu może grozić alergiami, astmą, niewydolnością układu oddechowego oraz krwionośnego. Dla środowiska czynniki zawarte w spalinach mają również zgubny wpływ: przyśpieszenie efektu cieplarnianego, kwaśne deszcze oraz zatrucie gleby. W obliczu takich zagrożeń, konieczne stało się wprowadzenie norm ekologicznych.

Czystsze spaliny dzięki normom Unii Europejskiej


W ostatnich latach Unia Europejska wprowadza restrykcje dotyczące dopuszczalnej ilości toksyn w atmosferze, stając się tym samym strażnikiem środowiska. Dzięki wzrastającej świadomości ekologicznej obywatele UE już nie tylko segregują odpady, zbierają baterie oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, ale przejmują się również zmianami klimatu. Protokół z Kioto stanowi o tym, że Unia Europejska do roku 2012 powinna zmniejszyć na swoim terenie emisję dwutlenku węgla do atmosfery, zawartego m. in. w spalinach silników samochodowych, o 8 % względem stanu z 1990 roku (norma EURO 0). Jednak Komisja Europejska postanowiła pójść o krok dalej i wyznaczyć jeszcze bardziej radykalne trendy. W styczniu bieżącego roku zaproponowano zmniejszenie aż o 20% emisji dwutlenku węgla do roku 2020. Niektóre kraje europejskie domagają się nawet ustalenia norm na poziomie mniejszym o 30%. Finalny projekt norm z marca 2007 nakazuje zmniejszenie emisji CO2 o 20% do 2020 roku, z zastrzeżeniem, że jeśli inne kraje podejmą podobne kroki zmierzające do oczyszczenia atmosfery, dopuszczalne normy mogą być zmniejszone nawet o 30%. Z powyższych inicjatyw legislacyjnych jasno wynika, że Unia Europejska jest bardzo zainteresowana ochroną środowiska przed spalinami.

Flota w służbie środowisku


LeasePlan zareagował na ambitne cele ochrony środowiska przed zatruciem powodowanym przez auta, stawiane przez Komisję Europejską. Ograniczenie emisji spalin przez producentów samochodów jest jedynie pierwszym krokiem do sprostania normom, za którym powinien iść następny - dostosowanie działających już flot do nowych wymogów. Samochody flotowe stanowią bowiem duży procent pojazdów w ruchu drogowym - w Polsce stanowią one 10% wszystkich pojazdów. Dobór aut z bardziej ekologicznymi silnikami pozwoli na znaczne zmniejszenie zatrucia środowiska. Do 2012 roku floty LeasePlan składać się będą z samochodów, emitujących średnio 130 gr/km CO2.

Warto mieć świadomość, że duży wpływ na zatrucie środowiska powodowane przez samochody ma także wielkość spalania. Auta mocno eksploatowane oraz przestarzałe spalają więcej, dlatego regularne serwisowanie samochodów flotowych pozwala nie tylko na utrzymanie spalania na właściwym poziomie, ale także na zmniejszenie awaryjności pojazdów. Ponadto, wielkość spalania zależy w dużej mierze od specyfiki danego silnika oraz samego pojazdu, w którym jest on zamontowany. Jednostka tej samej pojemności może spalać różne ilości paliwa w zależności od producenta. Co więcej, silnik tego samego producenta i o tym samym litrażu, zamontowany w dwóch różnych modelach aut, będzie również osiągał różne wartości.

W celu ochrony środowiska istotna jest również edukacja w zakresie ekologicznej techniki prowadzenia pojazdów. Stosując się do jej głównych zasad można w znacznym stopniu obniżyć ilość spalanego przez samochód paliwa, co w efekcie daje mniejszą emisję trujących substancji do atmosfery.

- Właściwa technika prowadzenia pojazdu przynosi wymierne korzyści, jeśli chodzi o ilość zużywanego przez auto paliwa - tłumaczy Tomasz Matujewicz, Kierownik Działu Rozwoju LeasePlan Fleet Management (Polska). - Płynna jazda, odpowiednia zmiana biegów, właściwe ciśnienie w oponach, usunięcie zbędnych akcesoriów takich jak np. bagażnik dachowy, pozwala zaoszczędzić od 5 do nawet 25% paliwa. Oszczędności można wypracować również poprzez unikanie krótkich przejażdżek i postojów na włączonym silniku, właściwe planowanie podróży oraz ograniczenie użycia urządzeń elektrycznych np. ogrzewania, klimatyzacji, czy ogrzewania szyby.

Przypadkowy nie powinien być także dobór paliw. Najmniej ekologicznymi paliwami pod kątem emisji dwutlenku węgla okazują się być benzyna oraz gaz LPG . Nieco lepiej pod tym względem wypada olej napędowy. Spalanie etanolu natomiast powoduje wydzielanie blisko trzykrotnie mniejszej ilości CO2 niż w przypadku spalania benzyny i gazu LPG. Najbardziej ekologiczny jest biodiesel, gdyż emisja dwutlenku węgla przy jego spalaniu jest ponad sześciokrotnie mniejsza od najmniej ekologicznych paliw.

Aby stworzyć ekologiczną flotę, potrzebna jest dbałość o każdy aspekt związany ze zmniejszeniem spalania. LeasePlan tworzy rozwiązania, które pozwalają na zbudowanie ekologicznej floty. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Klientów i rynku wprowadzona została usługa GreenPlan, która wspierana jest przez znane organizacje: KAPE (Krajowa Organizacja Poszanowania Energii) oraz Klub Gaja.

LeasePlan został również głównym partnerem europejskiej kampanii na rzecz promocji efektywnych energetycznie zachowań kierowców, o nazwie ECODRIVEN (Ekojazda). Razem z KAPE firma ma wspólny cel: zmniejszyć zużycie paliwa, emisję gazów cieplarnianych oraz liczbę wypadków drogowych. - Będziemy propagować ekologiczną i bezpieczną jazdę oraz edukować i szkolić kierowców firmowych aut - mówi Sławomir Wontrucki, dyrektor zarządzający LeasePlan Fleet Management (Polska).

W trosce o środowisko naturalne należy jednak nie tylko niwelować zatrucie powodowane przez auta. Ważna jest także rekompensata powstałych szkód. LeasePlan w ramach usługi GreenPlan osiąga ten cel poprzez zalesianie. Warto bowiem pamiętać o tym, że do absorpcji rocznej emisji dwutlenku węgla samochodu spalającego średnio 10 l benzyny na 100 km oraz pokonującego w ciągu roku ok. 20 tysięcy km, potrzeba około 7 drzew.

Czy ekologia we flotach się opłaca?

Ekologia to obszar, który coraz częściej determinuje sposób funkcjonowania współczesnych firm. Na świecie rośnie liczba korporacji, które dostrzegają fakt, że inwestowanie zasobów w celu budowania pozytywnych relacji z organizacjami ekologicznymi oraz tworzenie przyjaznego środowisku wizerunku się opłaca i przynosi wymierne efekty. Wszystkie organizacje, które w swojej działalności przyczyniają się do zanieczyszczenia środowiska, powinny rekompensować swój negatywny wpływ na przyrodę. Wówczas nie doświadczylibyśmy, lub przynajmniej zredukowalibyśmy w znacznym stopniu takie zjawiska jak: efekt cieplarniany, kwaśne deszcze czy zanieczyszczenie gleby.

W przypadku ekologicznych flot także pojawiają się nie tylko korzyści dla środowiska, ale również dla firm.

- Kwestią, która powinna być brana pod uwagę jest nie tylko fakt, że korzystając z ekologicznej floty, firmy dbają o środowisko naturalne, ale i uzyskują znaczne korzyści finansowe - zauważa Tomasz Matujewicz z LeasePlan. - Wynikają one z oszczędności wypracowywanych, dzięki zmniejszeniu kosztów eksploatacji floty oraz w przypadku niektórych krajów, preferencyjnemu opodatkowaniu. Ponadto, dużą wartością są również korzyści, wynikające z ekologicznego wizerunku firmy.

Każdego roku coraz więcej firm transportowych stosuje ekologiczne rozwiązania. Fakt ten oznacza, że firma stosująca ekologiczną flotę jest lepiej postrzegana przez otoczenie. Jest to ważny aspekt wizerunkowy, który bardzo często przekłada się na ilość i jakość kontraktów. Dowodzą tego badania Pricewaterhouse Coopers - w Wielkiej Brytanii coraz więcej firm kieruje się ideami ekologicznymi. Ponadto, przeprowadzone pod koniec 2006 roku przez Grupę LeasePlan badania wśród kierowców samochodów służbowych na całym świecie udowodniły, że większości osób na co dzień użytkujących auta firmowe zależy na zmniejszeniu powodującej zatrucie środowiska emisji gazów cieplarnianych takich jak CO2. Kierowcom zadano pytanie, czy uważają, że ich osobiste działania związane z eksploatacją firmowych aut mają wpływ na zatrucia środowiska. Podobne badania zostały przeprowadzone w wielu krajach także 5 lat temu. Obecne wyniki pokazują, że zdecydowanie wzrasta odsetek kierowców samochodów służbowych z tzw. ekologiczną świadomością. Wzrost ten w przypadku niektórych krajów sięga nawet kilkudziesięciu procent, zaś przekonanie o własnym wpływie na zatrucie środowiska wyraża w większości przypadków ponad 80, a niekiedy nawet ponad 90% użytkowników firmowych samochodów.

Przyszłość w ekologicznych jednostkach napędowych?


Na rynku Unii Europejskiej coraz częściej spotkać można ekologiczne rozwiązania w zakresie silników aut firmowych. Rewolucja napędów zbliża się wielkimi krokami również do Polski. Zdobywającym popularność rozwiązaniem są napędy hybrydowe, czyli takie, które wykorzystują zarówno silnik spalinowy, jak i elektryczny. Największą jego zaletą jest właśnie zmniejszenie emisji spalin i podporządkowanie najbardziej rygorystycznym normom ochrony środowiska. Ładujące się w czasie jazdy akumulatory napędzają silnik elektryczny, co pozwala na wyłączenie silnika spalinowego, oszczędność paliwa oraz obniżenie natężenie hałasu. Energia wytracana podczas hamowania gromadzi się w akumulatorach, przez co można ją ponownie użyć w czasie ruszania. Przy częstym zatrzymywaniu się oszczędności na paliwie wzrastają. System taki świetnie się sprawdza w autobusach komunikacji miejskiej oraz śmieciarkach. Ekologowie również pochwalają używanie silników hybrydowych ze względu na ich bardziej obojętny wpływ na środowisko naturalne a także na zabytki.

Innym ciekawym rozwiązaniem jest CNG, czyli system napędu sprężonym gazem ziemnym, który jest wydajniejszy od benzyny i oczywiście nie powoduje tak dużej emisji spalin. Rozwiązanie okazało się tak wydajne, że Stany Zjednoczone Ameryki Północnej wprowadziły ulgi podatkowe dla użytkowników CNG oraz refundacje 80% kwoty wydanej na przystosowanie auta do gazu ziemnego. Zasoby energii w postaci ropy naftowej są mocno eksploatowane, więc producenci samochodów szukają nowych rozwiązań. W przypadku CNG jest to dodatkowo ekologiczne rozwiązanie, dlatego można założyć, że liczba samochodów na gaz ziemny będzie wzrastać.

Być może ekologiczną jednostką napędową przyszłości jest silnik na wodór, który został już wprowadzony przez BMW w Niemczech. Największą jego zaletą jest to, że wodór pozyskiwany jest z wody, której nasza planeta ma spore zapasy. Produktem spalania wodoru jest para wodna, która jest zdecydowanie bardziej ekologiczna od dwutlenku węgla. Problem z wprowadzeniem takiego rozwiązania na szeroką skalę tkwi jednak w samej istocie wodoru - gazu, który jest trudno wyodrębnić i który ulatnia się nawet z hermetycznych pojemników. Na razie BMW na wodór można zatankować na sześciu stacjach na terenie Niemiec. Naukowcy dążą jednak do tego, by kierowca mógł tankować zwykłą wodę, a silnik auta byłby wówczas w stanie samodzielnie wyodrębnić z niej wodór.

Nowoczesność niesie ze sobą wiele zagrożeń środowiska, ale również przynosi rozwiązania, mające na celu ochronę natury. Ważne jest, aby użytkownicy techniki i motoryzacji byli uczulani na punkcie właściwych zachowań względem powietrza, którym wszyscy oddychamy. Wprowadzane normy mogą motywować do zmian, ale potrzebne jest także wciąż podnoszenie świadomości ekologicznej oraz wprowadzanie odpowiednich regulacji prawnych, które zachęcą przedsiębiorców do inwestowania w przyjazne środowisku floty aut służbowych.



źródło: LeasePlan Fleet Management

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Ekotrendy w biznesie, czyli jak firmy chronią środowisko

Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit