Flota » Zarządzanie » GPS w zarządzaniu flotą ciężarówek i aut osobowych

GPS w zarządzaniu flotą ciężarówek i aut osobowych
2015-06-30 - F. Bednarkiewicz Tagi: Monitoring, Zarządzanie
Samochód ciężarowy to nie osobowy - truizm, ale z punktu widzenia fleet managera oraz systemu monitoringu rodzaj pojazdu ma kolosalne znaczenie.
Różnice w zarządzaniu flotą ciężarówek i aut osobowych wynikają głównie z przeznaczenia samochodów. W przypadku pojazdów ciężarowych duży nacisk kładziony jest na szeroko rozumianą kwestię zużycia paliwa i czas spędzany za kierownicą, a we flotach osobowych na rozróżnienie czasu pracy i prywatnego. „W ciężarówkach liczy się liczba przejechanych kilometrów, przy czym każdy z nich powinien przekładać się na zysk. Stąd tak ważna jest możliwość kontrolowania tego, co dzieje się z samochodem, gdzie się on znajduje i czy wykonuje powierzone mu zadania” - mówi Dominika Włodarczyk z firmy Gannet Guard Systems. „Mówiąc obrazowo: we flotach aut osobowych tzw. kilometrówka jest kosztem, a w ciężarowych - zarobkiem”.
Nic więc dziwnego, że fleet managerowie coraz chętniej sięgają po narzędzie, jakim jest system monitoringu pojazdów. Pozwala on, po integracji z innymi systemami, na zarządzanie już niemal całymi mobilnymi zasobami firmy, a to oznacza, że ma realny wpływ na generowanie przychodów. Nie wszyscy jednak jeszcze zdają sobie z tego sprawę, gdyż jak podkreśla Dominika Włodarczyk: „Floty osobowe zazwyczaj korzystają tylko z podstawowej funkcjonalności systemu GPS, którą jest bieżący monitoring. Floty ciężarowe wymagają znacznie bardziej zaawansowanych funkcjonalności, często szytych na miarę”. A gdyby wszyscy, niezależnie od wielkości posiadanej floty, zaczęli intensywnie monitorować swoje auta i - co ważniejsze - wyciągać wnioski na podstawie raportów, mogłoby się okazać, że ma to znaczny wpływ na podniesienie rentowności firmy.
Umiejętne korzystanie z systemów monitoringu GPS oznacza m.in. dopasowanie rozwiązania do obszaru, po jakim poruszają się pojazdy. Ciężarówki częściej wysyłane są w trasy zagraniczne, podczas gdy samochody osobowe przeważnie jeżdżą po Polsce. W efekcie dla zarządców flot aut ciężkich znacznie ważniejsze jest planowanie tras najbardziej ekonomicznych, uwzględniających różnice w kosztach przejazdów przez poszczególne państwa, w tym wynagrodzenia dla kierowców (chociażby ze względu na wciąż nieuregulowaną sprawę niemieckiej płacy minimalnej w firmach przewozowych).
Ze względu na stosunkowo częste kradzieże paliwa - niezależnie od tego, czy ich autorami są pracownicy, czy złodzieje zewnętrzni - dla fleet managerów odpowiedzialnych za samochody ciężarowe liczą alerty o tankowaniach i ewentualnym nienormatywnym ubywaniu paliwa.
Różnice w zarządzaniu flotą ciężarówek i aut osobowych wynikają głównie z przeznaczenia samochodów. W przypadku pojazdów ciężarowych duży nacisk kładziony jest na szeroko rozumianą kwestię zużycia paliwa i czas spędzany za kierownicą, a we flotach osobowych na rozróżnienie czasu pracy i prywatnego. „W ciężarówkach liczy się liczba przejechanych kilometrów, przy czym każdy z nich powinien przekładać się na zysk. Stąd tak ważna jest możliwość kontrolowania tego, co dzieje się z samochodem, gdzie się on znajduje i czy wykonuje powierzone mu zadania” - mówi Dominika Włodarczyk z firmy Gannet Guard Systems. „Mówiąc obrazowo: we flotach aut osobowych tzw. kilometrówka jest kosztem, a w ciężarowych - zarobkiem”.
Nic więc dziwnego, że fleet managerowie coraz chętniej sięgają po narzędzie, jakim jest system monitoringu pojazdów. Pozwala on, po integracji z innymi systemami, na zarządzanie już niemal całymi mobilnymi zasobami firmy, a to oznacza, że ma realny wpływ na generowanie przychodów. Nie wszyscy jednak jeszcze zdają sobie z tego sprawę, gdyż jak podkreśla Dominika Włodarczyk: „Floty osobowe zazwyczaj korzystają tylko z podstawowej funkcjonalności systemu GPS, którą jest bieżący monitoring. Floty ciężarowe wymagają znacznie bardziej zaawansowanych funkcjonalności, często szytych na miarę”. A gdyby wszyscy, niezależnie od wielkości posiadanej floty, zaczęli intensywnie monitorować swoje auta i - co ważniejsze - wyciągać wnioski na podstawie raportów, mogłoby się okazać, że ma to znaczny wpływ na podniesienie rentowności firmy.
Ze względu na stosunkowo częste kradzieże paliwa - niezależnie od tego, czy ich autorami są pracownicy, czy złodzieje zewnętrzni - dla fleet managerów odpowiedzialnych za samochody ciężarowe liczą alerty o tankowaniach i ewentualnym nienormatywnym ubywaniu paliwa.
źródło: ASCG PR
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
GPS w zarządzaniu flotą ciężarówek i aut osobowych
Podobne: GPS w zarządzaniu flotą ciężarówek i aut osobowych




Podobne galerie: GPS w zarządzaniu flotą ciężarówek i aut osobowych



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć