
LOTOS wprowadza program modernizacyjny 10+
2007-09-06 - P. Łukasiewicz Tagi:
10+ - Tak brzmi nowa nazwa Programu Kompleksowego Rozwoju Technicznego Grupy LOTOS, dla którego zakończono już proces wyboru technologii. W końcowej fazie realizacji znajduje się również kontraktacja całego programu inwestycyjnego.
We wrześniu b.r. w mediach ogólnopolskich rozpocznie się kampania marketingowa prezentująca ten najważniejszy z punktu widzenia rozwoju Grupy LOTOS program inwestycyjny.
- Nową nazwę programu wprowadziliśmy przede wszystkim z myślą o rynku. Zależy nam, aby była bardziej zwięzła, trafiała bezpośrednio w sedno sprawy, przez co stała się jeszcze bardziej rozpoznawalna - komentuje Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy LOTOS S.A. - Dlaczego 10+? Po pierwsze, dlatego że kompleks instalacji ruszy w 2010 roku. Po drugie zwiększy on zdolność przerobową rafinerii gdańskiej do ponad dziesięciu milionów ton ropy naftowej rocznie. Wreszcie w określony sposób wpłynie na wzrost wyników oraz wartości całej grupy kapitałowej LOTOS.
20 mld zł przychodów
Wewnętrzna stopa zwrotu (IRR) dla całego projektu inwestycyjnego wynosi 11,5%. Budżet Programu 10+ to 5,6 mld zł (1,4 mld euro), z czego Grupa LOTOS S.A. zamierza sfinansować 30% ze środków własnych, a 70% mają pokryć kredyty.
- We wrześniu rozpoczniemy rozmowy z przedstawicielami banków na temat finansowania tego kluczowego dla rozwoju koncernu programu - dodaje prezes Olechnowicz.
Dzięki realizacji Programu 10+ skonsolidowane przychody ze sprzedaży LOTOSU mogą wzrosnąć nawet do 20 mld zł rocznie. Dla porównania w ub. r. wynik ten wyniósł niecałe 13 mld zł.
Inżynierskie wyzwania
Program 10+ to ogromne przedsięwzięcie inwestycyjno-organizacyjne, zgodne z polityką polskiego rządu dla przemysłu naftowego oraz strategią Grupy LOTOS do 2012 r. Prace na placu budowy nowych instalacji technologicznych już się rozpoczęły. 9 sierpnia b.r., w obecności Piotra Woźniaka, ministra gospodarki RP zainaugurowano budowę instalacji hydroodsiarczania oleju napędowego (HDS), stanowiącą istotny elementem całego programu inwestycyjnego. Oprócz instalacji HDS, realizując Program 10+, na terenie rafinerii gdańskiej powstanie m.in. instalacja destylacji ropy naftowej, hydrokraking oraz wytwórnia wodoru.
- Przedsięwzięcie jest bardziej skomplikowane w porównaniu do budowy drugiej rafinerii, proszę pamiętać, że place budowy nowych instalacji są wśród pracujących obecnie urządzeń. Stawia to dodatkowe wysokie wymagania w zakresie bezpieczeństwa przygotowania i prowadzenia prac - podkreśla Marek Sokołowski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS S.A. - Bardzo istotna jest ścisła realizacja przyjętych harmonogramów montażu ze względu na potrzebę podłączeń do pracujących węzłów technologicznych. Mamy praktykę w takich przedsięwzięciach, podobne realizowaliśmy już w Gdańsku. Na samym początku swego istnienia gdańska rafineria przerabiała 3 miliony ton surowca rocznie. Aktualnie zdolności przerobowe zakładu wynoszą 6 miliona ton w skali roku. Program 10+ zwiększy je o 75%, do poziomu 10,5 miliona ton rocznie.
Po realizacji Programu 10+ Grupa LOTOS będzie w stanie wprowadzić na rynek znacznie więcej wysokiej jakości produktów pochodzących z własnego przerobu ropy. Produkcja oleju napędowego wzrośnie o 3 mln ton rocznie, benzyn o 1 mln ton rocznie, a produktów ciężkich, m.in. takich jak asfalt o 500 tys. ton rocznie.
Finalizacja kontraktowania
Proces kontraktacji Programu 10+ dobiega końca. Do tej pory przedstawiciele LOTOSU oraz firm z grup kapitałowych Lurgi, Technip, ABB i Fluor zawarli kontrakty na wykonanie większości instalacji technologicznych , jakie powstaną w ramach realizacji programu. Plan zadań związanych z Programem 10+ obejmuje zaangażowanie wykonawców branży budowlanej, mechanicznej, elektrycznej oraz kontroli i automatyki. Koncern liczy, że większość prac z tego zakresu wykonają polskie firmy.
Na przygotowanym pod zabudowę terenie o areale 14 ha przez trzy i pół roku pracować będzie ok. 3 tys. osób. Zakres ich prac obliczono na 8 mln roboczogodzin. Przed armią specjalistów stoi perspektywa wykonania wielu prac związanych m.in. z palowaniem, budową fundamentów, dróg oraz placów; montażem konstrukcji stalowych i estakad; instalacją aparatów i maszyn, przygotowaniem zabezpieczenia przeciwpożarowego, antykorozyjnego oraz izolacji; instalacją systemów teletechnicznych i sterowania.
Nowe miejsca pracy
LOTOS rozpoczął już zatrudnianie pracowników do obsługi nowych instalacji powstałych w ramach realizacji Programu 10+. Rekrutacja ruszyła w czerwcu b. r. Grupa LOTOS opracowała specjalistyczny program zatrudnienia. W ramach programu koncern zatrudnia inżynierów, chemików, automatyków i mechaników. Nowi pracownicy są przyjmowani cyklicznie w kolejnych kwartałach. Grupa LOTOS uznała, że ze względu na konieczność właściwego przygotowania i specjalistycznego przeszkolenia tych pracowników, ich poszukiwania rozpoczęto ponad 2 lata przed otwarciem nowych instalacji.
Wybudowane dzięki Programowi 10+ instalacje pozwolą na zwiększenie nie tylko wielkości ale i głębokości (tzw. konwersji) przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii. Szczegółowe analizy renomowanych firm konsultingowych wskazują na istnienie trwałych tendencji popytu na średnie i ciężkie frakcje z przerobu ropy. Grupa LOTOS zamierza zagospodarować pozostałość powstałą w wyniku przerobu surowca przede wszystkim do produkcji asfaltów, wpisując się tym samym we wzrost popytu na ten produkt na rynku krajowym i rynkach zagranicznych. W ubiegłym roku LOTOS sprzedał blisko 800 tys. ton asfaltów. W tym roku koncern zamierza osiągnąć historyczny rezultat sprzedaży na poziomie 1 mln ton. Te wyniki ustanawiają firmę liderem krajowego rynku asfaltów.
We wrześniu b.r. w mediach ogólnopolskich rozpocznie się kampania marketingowa prezentująca ten najważniejszy z punktu widzenia rozwoju Grupy LOTOS program inwestycyjny.
- Nową nazwę programu wprowadziliśmy przede wszystkim z myślą o rynku. Zależy nam, aby była bardziej zwięzła, trafiała bezpośrednio w sedno sprawy, przez co stała się jeszcze bardziej rozpoznawalna - komentuje Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy LOTOS S.A. - Dlaczego 10+? Po pierwsze, dlatego że kompleks instalacji ruszy w 2010 roku. Po drugie zwiększy on zdolność przerobową rafinerii gdańskiej do ponad dziesięciu milionów ton ropy naftowej rocznie. Wreszcie w określony sposób wpłynie na wzrost wyników oraz wartości całej grupy kapitałowej LOTOS.
20 mld zł przychodów
Wewnętrzna stopa zwrotu (IRR) dla całego projektu inwestycyjnego wynosi 11,5%. Budżet Programu 10+ to 5,6 mld zł (1,4 mld euro), z czego Grupa LOTOS S.A. zamierza sfinansować 30% ze środków własnych, a 70% mają pokryć kredyty.
- We wrześniu rozpoczniemy rozmowy z przedstawicielami banków na temat finansowania tego kluczowego dla rozwoju koncernu programu - dodaje prezes Olechnowicz.
Dzięki realizacji Programu 10+ skonsolidowane przychody ze sprzedaży LOTOSU mogą wzrosnąć nawet do 20 mld zł rocznie. Dla porównania w ub. r. wynik ten wyniósł niecałe 13 mld zł.
Inżynierskie wyzwania
Program 10+ to ogromne przedsięwzięcie inwestycyjno-organizacyjne, zgodne z polityką polskiego rządu dla przemysłu naftowego oraz strategią Grupy LOTOS do 2012 r. Prace na placu budowy nowych instalacji technologicznych już się rozpoczęły. 9 sierpnia b.r., w obecności Piotra Woźniaka, ministra gospodarki RP zainaugurowano budowę instalacji hydroodsiarczania oleju napędowego (HDS), stanowiącą istotny elementem całego programu inwestycyjnego. Oprócz instalacji HDS, realizując Program 10+, na terenie rafinerii gdańskiej powstanie m.in. instalacja destylacji ropy naftowej, hydrokraking oraz wytwórnia wodoru.
- Przedsięwzięcie jest bardziej skomplikowane w porównaniu do budowy drugiej rafinerii, proszę pamiętać, że place budowy nowych instalacji są wśród pracujących obecnie urządzeń. Stawia to dodatkowe wysokie wymagania w zakresie bezpieczeństwa przygotowania i prowadzenia prac - podkreśla Marek Sokołowski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS S.A. - Bardzo istotna jest ścisła realizacja przyjętych harmonogramów montażu ze względu na potrzebę podłączeń do pracujących węzłów technologicznych. Mamy praktykę w takich przedsięwzięciach, podobne realizowaliśmy już w Gdańsku. Na samym początku swego istnienia gdańska rafineria przerabiała 3 miliony ton surowca rocznie. Aktualnie zdolności przerobowe zakładu wynoszą 6 miliona ton w skali roku. Program 10+ zwiększy je o 75%, do poziomu 10,5 miliona ton rocznie.
Po realizacji Programu 10+ Grupa LOTOS będzie w stanie wprowadzić na rynek znacznie więcej wysokiej jakości produktów pochodzących z własnego przerobu ropy. Produkcja oleju napędowego wzrośnie o 3 mln ton rocznie, benzyn o 1 mln ton rocznie, a produktów ciężkich, m.in. takich jak asfalt o 500 tys. ton rocznie.
Finalizacja kontraktowania
Proces kontraktacji Programu 10+ dobiega końca. Do tej pory przedstawiciele LOTOSU oraz firm z grup kapitałowych Lurgi, Technip, ABB i Fluor zawarli kontrakty na wykonanie większości instalacji technologicznych , jakie powstaną w ramach realizacji programu. Plan zadań związanych z Programem 10+ obejmuje zaangażowanie wykonawców branży budowlanej, mechanicznej, elektrycznej oraz kontroli i automatyki. Koncern liczy, że większość prac z tego zakresu wykonają polskie firmy.
Na przygotowanym pod zabudowę terenie o areale 14 ha przez trzy i pół roku pracować będzie ok. 3 tys. osób. Zakres ich prac obliczono na 8 mln roboczogodzin. Przed armią specjalistów stoi perspektywa wykonania wielu prac związanych m.in. z palowaniem, budową fundamentów, dróg oraz placów; montażem konstrukcji stalowych i estakad; instalacją aparatów i maszyn, przygotowaniem zabezpieczenia przeciwpożarowego, antykorozyjnego oraz izolacji; instalacją systemów teletechnicznych i sterowania.
Nowe miejsca pracy
LOTOS rozpoczął już zatrudnianie pracowników do obsługi nowych instalacji powstałych w ramach realizacji Programu 10+. Rekrutacja ruszyła w czerwcu b. r. Grupa LOTOS opracowała specjalistyczny program zatrudnienia. W ramach programu koncern zatrudnia inżynierów, chemików, automatyków i mechaników. Nowi pracownicy są przyjmowani cyklicznie w kolejnych kwartałach. Grupa LOTOS uznała, że ze względu na konieczność właściwego przygotowania i specjalistycznego przeszkolenia tych pracowników, ich poszukiwania rozpoczęto ponad 2 lata przed otwarciem nowych instalacji.
Wybudowane dzięki Programowi 10+ instalacje pozwolą na zwiększenie nie tylko wielkości ale i głębokości (tzw. konwersji) przerobu ropy naftowej w gdańskiej rafinerii. Szczegółowe analizy renomowanych firm konsultingowych wskazują na istnienie trwałych tendencji popytu na średnie i ciężkie frakcje z przerobu ropy. Grupa LOTOS zamierza zagospodarować pozostałość powstałą w wyniku przerobu surowca przede wszystkim do produkcji asfaltów, wpisując się tym samym we wzrost popytu na ten produkt na rynku krajowym i rynkach zagranicznych. W ubiegłym roku LOTOS sprzedał blisko 800 tys. ton asfaltów. W tym roku koncern zamierza osiągnąć historyczny rezultat sprzedaży na poziomie 1 mln ton. Te wyniki ustanawiają firmę liderem krajowego rynku asfaltów.
źródło: Grupa Lotos
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
LOTOS wprowadza program modernizacyjny 10+
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć