Flota » Aktualności » Nowa mapa ryzyka drogowego, czyli gdzie jest szczególnie niebezpieczenie

Nowa mapa ryzyka drogowego, czyli gdzie jest szczególnie niebezpieczenie
2012-12-07 - F. Bednarkiewicz Tagi: Bezpieczeństwo, Badania, Drogi
Mniej tzw. czarnych odcinków, więcej bezpiecznych dróg - wynika z nowo opracowanej mapy ryzyka na drogach krajowych w Polsce. Naukowcy z Politechniki Gdańskiej wraz z ekspertami Polskiego Związku Motorowego i Fundacji Rozwoju Inżynierii Lądowej przeanalizowali ryzyko na drogach krajowych w Polsce w latach 2009-2011. Wczoraj mapa prezentowana była na Międzynarodowym Kongresie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego we Wrocławiu.
- Wciąż najwięcej dróg o nieakceptowanym poziomie ryzyka występuje w województwach: lubelskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i małopolskim, a najmniej w województwie wielkopolskim, śląskim i podlaskim. Najbardziej niebezpiecznymi są odcinki na drogach nr: 35, 7 oraz 82, a najbardziej bezpiecznymi autostrady A2 i A1 - wylicza dr hab. inż. Kazimierz Jamroz z Katedry Inżynierii Drogowej na Wydziale Inżynierii Lądowej i Środowiska PG.
- Największymi zagrożeniami powodującymi nadal wysokie ryzyko są wypadki związane z: najechaniem na pieszego, zderzeniami bocznymi i czołowymi, nadmierną prędkością oraz spowodowane przez młodych kierowców - dodaje.
Mapa ryzyka obrazuje poziomy ryzyka bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną w wypadku drogowym. Ryzyko przedstawiono za pomocą pięciostopniowej skali: kolor zielony oznacza najniższą klasę ryzyka (najwyższy poziom bezpieczeństwa), a kolor czarny najwyższą klasę ryzyka (najniższy poziom bezpieczeństwa).
Ryzyko indywidualne dotyczy każdego użytkownika dróg i mierzone jest częstością wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na każdym odcinku drogi w stosunku do liczby pojazdów, które przejeżdżają przez ten odcinek.
Z mapy ryzyka indywidualnego na drogach krajowych w Polsce w latach 2009-2011 wynika, że:
W stosunku do okresu 2005-2007 liczba poważnych wypadków na drogach krajowych spadła o 23 proc., a liczba ofiar śmiertelnych o 28 proc., mimo, iż łączna droga przebyta przez pojazdy wzrosła o 9 proc.
- Te korzystne zmiany są niewątpliwie efektem prowadzonych działań inwestycyjnych na polskich drogach, wprowadzania automatyzacji systemu nadzoru nad ruchem drogowym w latach 2009 i 2010 oraz pozytywnych zmian zachowań uczestników ruchu drogowego - twierdzi dr. hab. inż. Kazimierz Jamroz.
Warto dodać, że oprócz mapy ogólnej ryzyka indywidualnego, opracowano również mapy mierzące najczęstsze przyczyny wypadków wraz z nową mapą ryzyka dotyczącą wypadków spowodowanych zmęczeniem lub zaśnięciem kierowcy. Wkrótce ukażą się także szczegółowe informacje o ryzyku na drogach każdego z województw.
Wszystkie mapy można pobrać ze strony: www.EuroRAP.pl. Ponadto na www.eurorap.targeo.pl dostępna jest mapa interaktywna. Mapy opracowano w ramach programu EuroRAP - Europejskiego Programu Oceny Ryzyka na Drogach.
EuroRAP umożliwia niezależną ocenę poziomu zagrożenia zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego według jednolitej metodyki. Jest jednym z największych i najefektywniejszych w ostatnich latach programów na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach w Europie. Uczestniczy w nim ponad 30 państw europejskich, a następne zgłaszają swój akces. Program wspiera Dekadę Działań ONZ na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W tym roku organizacja EuroRAP obchodzi 10-lecie istnienia.
- Największymi zagrożeniami powodującymi nadal wysokie ryzyko są wypadki związane z: najechaniem na pieszego, zderzeniami bocznymi i czołowymi, nadmierną prędkością oraz spowodowane przez młodych kierowców - dodaje.
Mapa ryzyka obrazuje poziomy ryzyka bycia ofiarą śmiertelną lub ciężko ranną w wypadku drogowym. Ryzyko przedstawiono za pomocą pięciostopniowej skali: kolor zielony oznacza najniższą klasę ryzyka (najwyższy poziom bezpieczeństwa), a kolor czarny najwyższą klasę ryzyka (najniższy poziom bezpieczeństwa).
Z mapy ryzyka indywidualnego na drogach krajowych w Polsce w latach 2009-2011 wynika, że:
- 34 proc. długości dróg krajowych to czarne odcinki, stanowią one 1/3 długości wszystkich dróg krajowych. Obecnie jest ich o 4,4 tys. km mniej, niż w okresie 2005-2007 - rozpoczynającym systematyczne badania ryzyka EuroRAP w Polsce. Wówczas czarne odcinki stanowiły 60 proc. długości dróg krajowych.
- 68 proc. długości dróg krajowych to czarne i czerwone odcinki, co stanowi 17 proc. mniej takich dróg niż w latach 2005-2007.
- 46 proc. wypadków z ofiarami śmiertelnymi i ciężko rannymi na drogach krajowych miało miejsce na czarnych odcinkach. To o 25 proc. mniej niż w latach 2005-2007.
- 14 proc. długości dróg krajowych (o 9 proc. więcej niż w latach 2005-2007) spełnia kryteria bardzo małego i małego ryzyka przyjęte przez EuroRAP. Są to głównie odcinki autostrad oraz dwujezdniowych dróg ekspresowych.
W stosunku do okresu 2005-2007 liczba poważnych wypadków na drogach krajowych spadła o 23 proc., a liczba ofiar śmiertelnych o 28 proc., mimo, iż łączna droga przebyta przez pojazdy wzrosła o 9 proc.
- Te korzystne zmiany są niewątpliwie efektem prowadzonych działań inwestycyjnych na polskich drogach, wprowadzania automatyzacji systemu nadzoru nad ruchem drogowym w latach 2009 i 2010 oraz pozytywnych zmian zachowań uczestników ruchu drogowego - twierdzi dr. hab. inż. Kazimierz Jamroz.
Warto dodać, że oprócz mapy ogólnej ryzyka indywidualnego, opracowano również mapy mierzące najczęstsze przyczyny wypadków wraz z nową mapą ryzyka dotyczącą wypadków spowodowanych zmęczeniem lub zaśnięciem kierowcy. Wkrótce ukażą się także szczegółowe informacje o ryzyku na drogach każdego z województw.
Wszystkie mapy można pobrać ze strony: www.EuroRAP.pl. Ponadto na www.eurorap.targeo.pl dostępna jest mapa interaktywna. Mapy opracowano w ramach programu EuroRAP - Europejskiego Programu Oceny Ryzyka na Drogach.
EuroRAP umożliwia niezależną ocenę poziomu zagrożenia zdrowia i życia uczestników ruchu drogowego według jednolitej metodyki. Jest jednym z największych i najefektywniejszych w ostatnich latach programów na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach w Europie. Uczestniczy w nim ponad 30 państw europejskich, a następne zgłaszają swój akces. Program wspiera Dekadę Działań ONZ na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W tym roku organizacja EuroRAP obchodzi 10-lecie istnienia.
źródło: Politechnika Gdańska, EuroRap
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Nowa mapa ryzyka drogowego, czyli gdzie jest szczególnie niebezpieczenie
Podobne: Nowa mapa ryzyka drogowego, czyli gdzie jest szczególnie niebezpieczenie




Podobne galerie: Nowa mapa ryzyka drogowego, czyli gdzie jest szczególnie niebezpieczenie



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter