Flota » Prawo / przepisy » Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym

Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym
2007-11-03 - P. Łukasiewicz Tagi:
Od dnia dzisiejszego (3 listopada 2007 r.) zaczyna obowiązywać większość przepisów ustawy z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 192, poz. 1381). Powyższą ustawą zostały zmienione nie tylko przepisy ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, ale również regulacje prawne zawarte w ustawie z:
• 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
• 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności,
• 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych,
• 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców.
Nowelizacja wdraża do polskiego systemu prawnego przepisy dyrektywy 2006/22/WE PE i Rady z dnia 15 marca 2006 r. dotyczącej przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym.
Wśród najważniejszych zmian wprowadzonych omawianą nowelizacją należy wskazać na:
1. obowiązek przechowywania dokumentacji kontrolnej - zmiana art. 87 ustawy o transporcie drogowym poprzez dodanie ust. 5, który nakłada na podmiot wykonujący przewozy drogowe lub przewóz, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy, obowiązek przechowywania przez okres jednego roku, licząc od dnia otrzymania, przekazane mu przez organy kontrolne dokumenty i protokoły z wyników kontroli przeprowadzonych na jego terenie lub podczas kontroli drogowej w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, wykonujących przewóz na jego rzecz,
2. nowy wzór zaświadczenia potwierdzającego fakt nieprowadzenia pojazdu:
• zmiana art. 31 ustawy o czasie pracy kierowców poprzez dodanie ust. 2a i nowe brzmienie ust. 3; od 3 listopada 2007 r. w przypadku gdy kierowca:
a) przebywał na zwolnieniu lekarskim z powodu choroby,
b) korzystał z urlopu wypoczynkowego,
c) prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub AETR,
podmiot wykonujący przewóz drogowy wystawia zaświadczenie na elektronicznym oraz przeznaczonym do druku formularzu z decyzji Komisji 2007/230/WE z 12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 99 z 14.4.2007, str. 14),
• jeśli wystąpią wszystkie trzy przypadki jednocześnie, dla kierowcy muszą być wystawione przez pracodawcę trzy odrębne formularze; warto pamiętać, że zaświadczenie choć wystawia przewoźnik, to winno być ono podpisane przez kierowcę; przedsiębiorcę lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy, który jest jednocześnie kierowcą, podpisuje formularz dwukrotnie (zarówno w imieniu przedsiębiorcy jak i swoim własnym),
• formularz nie zastępuje dokumentów wystawionych dla kierowcy wykonującego międzynarodowy przewóz drogowy i poświadczających przyczynę braku zapisów urządzenia rejestrującego z ostatniego tygodnia i 15 dni poprzedzających datę rozpoczęcia przewozów, w przypadkach nieprzewidzianych w formularzu,
• elektroniczna i przeznaczona do druku wersja formularza we wszystkich językach urzędowych Unii Europejskiej jest dostępna pod adresem: http://ec.europa.eu/transport/road/policy/so-cial_provision/social_form_en.htm,
• szczegółowe informacje na temat formularza zawarto w komunikacie Ministra Transportu z 5 lipca 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w międzynarodowym przewozie drogowym (Dz. Urz., Nr 8, poz. 36).
3. nowe kompetencje dla wojewódzkich inspektorów transportu drogowego - przepis z art. 19n ust. 1 ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, zgodnie z którym wojewódzki inspektor transportu drogowego prowadzi kontrolę spełniania wymagań przez ciśnieniowe urządzenia transportowe; przedmiotem takich kontroli mogą być wprowadzone do obrotu ciśnieniowe urządzenia transportowe, prawidłowość ich oznakowania oraz dotycząca ich dokumentacja techniczna;
4. nowe obowiązki Głównego Inspektora Transportu Drogowego:
• opracowanie Jednolitej Krajowej Strategii Kontroli,
• prowadzenie kontaktów wewnątrzwspólnotowych w zakresie kontroli przepisów socjalnych dotyczących czasu jazdy, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców wykonujących przewozy drogowe,
• zapewnienia uczestnictwa w drogowych kontrolach koordynowanych z udziałem organów kontroli z innych państw członkowskich,
• przekazywanie Komisji Europejskiej zbiorczych danych z przeprowadzonych kontroli.
• 21 marca 1985 r. o drogach publicznych,
• 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności,
• 28 października 2002 r. o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych,
• 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców.
Nowelizacja wdraża do polskiego systemu prawnego przepisy dyrektywy 2006/22/WE PE i Rady z dnia 15 marca 2006 r. dotyczącej przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym.
Wśród najważniejszych zmian wprowadzonych omawianą nowelizacją należy wskazać na:
1. obowiązek przechowywania dokumentacji kontrolnej - zmiana art. 87 ustawy o transporcie drogowym poprzez dodanie ust. 5, który nakłada na podmiot wykonujący przewozy drogowe lub przewóz, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy, obowiązek przechowywania przez okres jednego roku, licząc od dnia otrzymania, przekazane mu przez organy kontrolne dokumenty i protokoły z wyników kontroli przeprowadzonych na jego terenie lub podczas kontroli drogowej w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców, wykonujących przewóz na jego rzecz,
• zmiana art. 31 ustawy o czasie pracy kierowców poprzez dodanie ust. 2a i nowe brzmienie ust. 3; od 3 listopada 2007 r. w przypadku gdy kierowca:
a) przebywał na zwolnieniu lekarskim z powodu choroby,
b) korzystał z urlopu wypoczynkowego,
c) prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub AETR,
podmiot wykonujący przewóz drogowy wystawia zaświadczenie na elektronicznym oraz przeznaczonym do druku formularzu z decyzji Komisji 2007/230/WE z 12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 99 z 14.4.2007, str. 14),
• jeśli wystąpią wszystkie trzy przypadki jednocześnie, dla kierowcy muszą być wystawione przez pracodawcę trzy odrębne formularze; warto pamiętać, że zaświadczenie choć wystawia przewoźnik, to winno być ono podpisane przez kierowcę; przedsiębiorcę lub inny podmiot wykonujący przewóz drogowy, który jest jednocześnie kierowcą, podpisuje formularz dwukrotnie (zarówno w imieniu przedsiębiorcy jak i swoim własnym),
• formularz nie zastępuje dokumentów wystawionych dla kierowcy wykonującego międzynarodowy przewóz drogowy i poświadczających przyczynę braku zapisów urządzenia rejestrującego z ostatniego tygodnia i 15 dni poprzedzających datę rozpoczęcia przewozów, w przypadkach nieprzewidzianych w formularzu,
• elektroniczna i przeznaczona do druku wersja formularza we wszystkich językach urzędowych Unii Europejskiej jest dostępna pod adresem: http://ec.europa.eu/transport/road/policy/so-cial_provision/social_form_en.htm,
• szczegółowe informacje na temat formularza zawarto w komunikacie Ministra Transportu z 5 lipca 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w międzynarodowym przewozie drogowym (Dz. Urz., Nr 8, poz. 36).
3. nowe kompetencje dla wojewódzkich inspektorów transportu drogowego - przepis z art. 19n ust. 1 ustawy o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, zgodnie z którym wojewódzki inspektor transportu drogowego prowadzi kontrolę spełniania wymagań przez ciśnieniowe urządzenia transportowe; przedmiotem takich kontroli mogą być wprowadzone do obrotu ciśnieniowe urządzenia transportowe, prawidłowość ich oznakowania oraz dotycząca ich dokumentacja techniczna;
4. nowe obowiązki Głównego Inspektora Transportu Drogowego:
• opracowanie Jednolitej Krajowej Strategii Kontroli,
• prowadzenie kontaktów wewnątrzwspólnotowych w zakresie kontroli przepisów socjalnych dotyczących czasu jazdy, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców wykonujących przewozy drogowe,
• zapewnienia uczestnictwa w drogowych kontrolach koordynowanych z udziałem organów kontroli z innych państw członkowskich,
• przekazywanie Komisji Europejskiej zbiorczych danych z przeprowadzonych kontroli.
źródło: GITD
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Nowelizacja ustawy o transporcie drogowym
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit