Flota  »  Temat miesiąca  »  Opel zostaje w rękach GM: fakty i mity!
Opel

Opel zostaje w rękach GM: fakty i mity!

2009-11-27 - P. Grzelak     Tagi: Opel, Raporty, Rynek, General Motors

Opel i Vauxhall będą od teraz wchodzić w skład nowego koncernu GM. Jest on świadom tego, że większa autonomia decyzji dotyczących produktów i technologii marki Opel/Vauxhall korzystnie wpłynęłaby na ich szanse powodzenia na rynku.

Pamiętać należy, iż to właśnie w ramach globalnego systemu rozwoju nowych produktów koncernu GM stworzyliśmy tak utytułowane pojazdy jak Insignia, uznana za Samochód Roku 2009, nowa Astra, która zdobyła prestiżową Złotą Kierownicę, czy też wkrótce wprowadzany Opel Ampera z napędem elektrycznym o zwiększonym zasięgu.

Mity: Przy zachowaniu Opla przez koncern GM marka Opel wraca do punktu wyjścia. Do czegoś, co nigdy się nie sprawdziło i nie sprawdzi się teraz!
Fakty: GM i Opel/Vauxhall mają długa wspólną historię, w której naszym zdaniem więcej było momentów pozytywnych, niż negatywnych. To historia licznych sukcesów, opartych na wspólnej pasji tworzenia wspaniałych pojazdów i nowych technologii. Mity: Opel/Vauxhall nie mają strategicznego znaczenia i nie należy przyznawać im pomocy ze strony rządu.
Fakty: Marka Opel ma znaczenie zarówno dla systemu przemysłu samochodowego, jak i dla całej niemieckiej gospodarki. W Niemczech Opel bezpośrednio zatrudnia w przybliżeniu 25 000 pracowników. Dalsze 35  000 osób pracuje w autoryzowanych salonach i serwisach Opla....
...Opel stanowi źródło 2,85 mld euro pochodzących z zakupów od dostawców zatrudniających w Niemczech następne 40 000 osób. W całej Europie Opel i Vauxhall bezpośrednio i pośrednio zatrudniają około 300 000 osób. W przeszłości Opel/Vauxhall zawsze znajdowały się wśród czterech wiodących pod względem wielkości producentów w Europie. Obecnie Opel jest drugą marką na rynku niemieckim, a Vauxhall drugą na rynku brytyjskim. Dowodzi to wagi i znaczenia marki, w szczególności, jeśli weźmiemy pod uwagę rozwiniętą branżę dostawczą powiązaną z przemysłem motoryzacyjnym.Mity: Byłoby lepiej, gdyby Opel wystąpił o ogłoszenie niewypłacalności.
Fakty: Złożenie przez Opla takiego wniosku miałoby katastrofalne skutki dla osób, których źródło utrzymania jest związane z tą marką. Niezależni doradcy szacują, iż szkody wyrządzone gospodarce niemieckiej i europejskiej wynikające z ogłoszenia niewypłacalności byłyby o wiele większe niż jakakolwiek pomoc udzielona firmie. Opracowywany przez marki Opel/Vauxhall plan zakłada ich pomyślną przyszłość oraz utrzymanie miejsc pracy.Mity: GM zamierza zlikwidować więcej miejsc pracy w ramach Opla, niż miałoby to miejsce w przypadku przejęcia marki przez konsorcjum Magna/Sberbank.
Fakty: Fałsz. Podstawowe ramy zbliżone będą do propozycji nakreślonych w trakcie procedury przetargowej, przy czym GM potrzebuje o 1,5 mld euro mniej pomocy. Szacujemy, iż w Europie będziemy musieli zlikwidować około 10 000 miejsc pracy, a produkcję ograniczyć o 20-25 procent......Niezależnie od scenariusza Opel/Vauxhall zmuszony był do głębokiej restrukturyzacji i dostosowania działalności tak, aby uzyskać odpowiednią pozycję w przyszłości. Cel mówiący o około 30-procentowej redukcji kosztów stanowił robocze założenie wszystkich planów poddanych ocenie.Mity: GM rozpoczyna wojnę przetargową między rządami i zlikwiduje mniej miejsc pracy w krajach, których pomoc będzie największa.
Fakty: Kierownictwa Opla podejmować będzie decyzje na podstawie kryteriów ekonomicznych i planuje tego dokonać z pełną przejrzystością. Opel/Vauxhall to spółka o silnych związkach z Europą, dlatego też naszym wyraźnym zamiarem jest podejmowanie decyzji biznesowych biorących to pod uwagę. Celem restrukturyzacji jest stworzenie silnej, dynamicznej i niezależnej marki Opel, posiadającej środki do rozwoju, stworzenia i wprowadzenia na rynek wyjątkowych samochodów, w których zastosowane będą wiodące technologie. To właśnie będzie kierować decyzjami zespołu Opla.Mity: GM wyeliminował z programu Opla wszystkie interesujące produkty, a tym samym ograniczył jego potencjał rozwojowy oraz zatrudnienie w Europie.
Fakty: Poczekamy - zobaczymy. Wysoce konkurencyjny i zróżnicowany portfel produktów stanowi bardzo ważny element naszego studium wykonalności. W ubiegłym roku Opel Insignia zdobył tytuł Samochodu Roku 2009, a to dopiero początek......Nowy Opel Astra został niedawno wprowadzony na rynek, a już zdobył jedną z najważniejszych nagród branżowych - Złotą Kierownicę - został również nominowany do tytułu Samochodu Roku 2009. Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie ujawniliśmy rewolucyjny pojazd z napędem elektrycznym o rozszerzonym zasięgu, Opla Amperę, a na swoją kolej czekają inne, zadziwiające pojazdy. Obserwujcie nas.Mity: GM nie pozwoli Oplowi na podbicie rynków poza Europą.
Fakty: Nie, jeśli nie przyniesie to zysków. Fundusze zainwestujemy tam, gdzie mogą one przynosić zyski. Historia uczy nas, iż niewiele programów eksportowych okazało się zyskowne. Przy zmiennych kursach wymiany walut istnieje szczególnie wysoki poziom niepewności. Nie powinniśmy inwestować środków tylko po to, aby zwiększyć produkcję. Kierownictwo Opla zawsze będzie poszukiwać możliwości rozwoju. W chwili obecnej jasne jest, że największe możliwości zysków istnieją na rynku własnym w Europie, gdzie Opel i Vauxhall są markami dobrze przyjętymi i szanowanymi.Mity: GM wykorzystał Magnę i pozwolił jej opracować plan restrukturyzacji, który teraz zamierza wdrożyć bez jej udziału.
Fakty: Fałsz. W rzeczywistości plan konsorcjum Magna/Sberbank - a także plany innych potencjalnych inwestorów - w dużym stopniu opierały się na planie restrukturyzacji opracowanym przez GM Europe nieco wcześniej w tym samym roku.Mity: Skoro w chwili obecnej Chevrolet i Opel stanowią odrębne jednostki organizacyjne, Chevrolet zacznie z Oplem w jeszcze większym stopniu, przez co przejmie jego klientów.
Fakty: Chevrolet nigdy nie konkurował i nie będzie konkurować z Oplem. Każda z marek jest przeznaczona dla innej grupy docelowej klientów. Badania wskazują na to, że migracja klientów od Opla do Chevroleta jest minimalna. Jedynie pół procent klientów Opla rzeczywiście bierze pod uwagę zakup Chevroleta zamiast Opla......Obie marki będą działać jako niezależne jednostki organizacyjne o wyraźnej i jasnej tożsamości i oferować pojazdy oraz usługi skierowane do zupełnie różnych grupy klientów. Tak jak dzieje się to obecnie.

Mity: Wszelka potencjalna finansowa pomoc rządu dla Opla/Vauxhalla pochodzić będzie z pieniędzy podatników.
Fakty: Przemysł motoryzacyjny jest branżą w największym stopniu bezpośrednio dotkniętą przez kryzys, jest to również branża, w której przejściowa pomoc rządowa w istotny sposób pomoże uniknąć poważnych reperkusji gospodarczych. W Europie Opel i Vauxhall bezpośrednio zatrudniają 50 000 osób - 25 000 osób w samych tylko Niemczech......Opel/Vauxhall posiadają 6 900 autoryzowanych dealerów i serwisów w Europie, zatrudniających szacunkowo 200 000 osób. Spółka współpracuje bezpośrednio z 1 600 bezpośrednich dostawców materiałów zatrudniających kolejne 95 000 pracowników. Ponad 10 mld euro pochodzi rocznie od zdecydowanie europejskiej bazy dostawców - 84 procent dostawców Opla i Vauxhalla ma siedziby w Europie.




źródło: Opel

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Opel zostaje w rękach GM: fakty i mity!