Flota » Aktualności » "Optymalizacja ryzyka w zarządzaniu flotą"
"Optymalizacja ryzyka w zarządzaniu flotą"
2008-02-25 - T. Czarnecki, FlotaAutoBiznes Tagi:
20 lutego 2008 w warszawskim hotelu Courtyard odbyła się organizowana przez naszego partnera, magazyn FlotaAutoBiznes, konferencja "Optymalizacja ryzyka w zarządzaniu flotą". Przezntujemy krótką relację z konferencji.
"Spotkanie zgromadziło ponad 250 uczestników, w większości osób zarządzających lub administrujących flotami samochodowymi. Główna tematyka dotyczyła wartości rezydualnej oraz metod na zminimalizowanie ryzyka w funkcjonowaniu flot. Prelekcje wygłosili między innymi przedstawiciele EurotaxGlass’s Polska, Samaru, Lease Plan Fleet Management (Polska) czy PZWLP. Przed gremium stanęło także dwóch przedstawicieli Stowarzyszenia Kierownikow Flot Samochodowych. Marcin Zawada mówił o skutecznym zarządzaniu wartością rezydualną we flotach. Wpływ na nią mają między innymi takie czynniki jak: planowanie parametrów (okres eksploatacji, przebieg), ekonomicznego cyklu wymiany konkretnego modelu pojazdu, planowanie metody zbycia pojazdów, czy postrzegalność modelu na rynku aut używanych. Metod sprzedaży jest wiele, jak choćby poprzez aukcję internetową, przetargi, gwarantowany odkup, możliwość nabycia auta przez pracowników, pośredników, czyli handlarzy, w rozliczeniu przy zakupie nowego pojazdu. Istotnymi kwestiami dla wartości rezydualnej mogą być również kolor i wyposażenie samochodu oraz rodzaj paliwa, przez które jest napędzane. Niemałą rolę odgrywa czynnik ludzki, czyli sposób użytkowania pojazdów przez pracowników, a także częstotliwość napraw i przeglądów. Prelekcję wygłosił również Dariusz Zduńczyk, który zmagał się z chorobą, ale dzielnie reprezentował stowarzyszenie, także podczas panelu dyskusyjnego. Przedstawiciel SKFS-u opowiadał o głównych czynnikach ryzyka w polityce samochodowej firmy i strategiach ich zapobiegania. Ryzyka można podzielić na dwie grupy. Niezależne, na przykład sytuacja gospodarcza kraju, polityka fiskalna, polityka monetarna, globalna polityka paliwowa, czy polityka korporacyjna i jej wpływ na car policy. Z kolei ryzyka zależne związane są z optymalnym wyborem modelu/marki - w konfrontacji do rodzaju i charakteru firmy, zakupem i finansowaniem pojazdów, powierzeniem pojazdu użytkownikowi, zarządzaniem operacyjnym, zbyciem aut.
Przy wyborze marki niezwykle istotne jest ustalenie optymalnej ilości aut, dobór wyposażenia, zabezpieczenia. Ryzyko związane ze sposobem finansowania dotyczy jego sposobu: samochod na właśność, leasing, wynajem. Ważną rolę odgrywają dobór odpowiedniej firmy CFM lub leasingowej, skutki zakupu i użytkowania pojazdów.
Warto zwrócić uwagę na powierzenie mienia pracownikowi. Ryzyko polega między innymi na szkodowości, dlatego dobrym pomysłem jest zastosowanie działań prewencyjnych, kontrola umiejętności kierowcy (prawo jazdy, badania psychotechniczne), ubezpieczenie kierowcy, pasażera.
"Spotkanie zgromadziło ponad 250 uczestników, w większości osób zarządzających lub administrujących flotami samochodowymi. Główna tematyka dotyczyła wartości rezydualnej oraz metod na zminimalizowanie ryzyka w funkcjonowaniu flot. Prelekcje wygłosili między innymi przedstawiciele EurotaxGlass’s Polska, Samaru, Lease Plan Fleet Management (Polska) czy PZWLP. Przed gremium stanęło także dwóch przedstawicieli Stowarzyszenia Kierownikow Flot Samochodowych. Marcin Zawada mówił o skutecznym zarządzaniu wartością rezydualną we flotach. Wpływ na nią mają między innymi takie czynniki jak: planowanie parametrów (okres eksploatacji, przebieg), ekonomicznego cyklu wymiany konkretnego modelu pojazdu, planowanie metody zbycia pojazdów, czy postrzegalność modelu na rynku aut używanych. Metod sprzedaży jest wiele, jak choćby poprzez aukcję internetową, przetargi, gwarantowany odkup, możliwość nabycia auta przez pracowników, pośredników, czyli handlarzy, w rozliczeniu przy zakupie nowego pojazdu. Istotnymi kwestiami dla wartości rezydualnej mogą być również kolor i wyposażenie samochodu oraz rodzaj paliwa, przez które jest napędzane. Niemałą rolę odgrywa czynnik ludzki, czyli sposób użytkowania pojazdów przez pracowników, a także częstotliwość napraw i przeglądów. Prelekcję wygłosił również Dariusz Zduńczyk, który zmagał się z chorobą, ale dzielnie reprezentował stowarzyszenie, także podczas panelu dyskusyjnego. Przedstawiciel SKFS-u opowiadał o głównych czynnikach ryzyka w polityce samochodowej firmy i strategiach ich zapobiegania. Ryzyka można podzielić na dwie grupy. Niezależne, na przykład sytuacja gospodarcza kraju, polityka fiskalna, polityka monetarna, globalna polityka paliwowa, czy polityka korporacyjna i jej wpływ na car policy. Z kolei ryzyka zależne związane są z optymalnym wyborem modelu/marki - w konfrontacji do rodzaju i charakteru firmy, zakupem i finansowaniem pojazdów, powierzeniem pojazdu użytkownikowi, zarządzaniem operacyjnym, zbyciem aut.
źródło: FlotaAutoBiznes
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
"Optymalizacja ryzyka w zarządzaniu flotą"
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter

