Flota  »  Aktualności  »  Pierwsza w Polsce ciężarówka na LNG pojechała do Śremu

Pierwsza w Polsce ciężarówka na LNG pojechała do Śremu

2015-01-14 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Ciężarówki, LNG, Iveco Stralis Natural Power, Iveco Stralis, Iveco
Na początku stycznia br. IVECO sprzedało w Polsce pierwszy samochód ciężarowy wyposażony w instalację zasilającą skroplonym gazem ziemnym. Właścicielem pojazdu jest Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie, które m.in. zajmuje się zbiórką i transportem odpadów z terenu kilku gmin ościennych.
Ponad dwa lata temu zakupiliśmy dwa pierwsze IVECO Daily zasilane sprężonym gazem ziemnym, później dokupiliśmy jeszcze podwozie IVECO Stralis CNG z zabudową śmieciarki. Ostatnie nasze dwa zakupy to IVECO Eurocargo CNG do selektywnej zbiórki odpadów oraz duma naszego przedsiębiorstwa - IVECO Stralis CNG/LNG - ciągnik siodłowy do transportu odpadów. Ostatnie zakupy zostały dofinansowane ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Poznaniu. W najbliższym czasie zamierzamy wymienić wszystkie nasze pojazdy na samochody zasilane CNG/LNG - powiedział Paweł Wojna, Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie
IVECO Stralis CNG/LNG napędza 8-cylindrowy silnik Cursor Natural Power Euro 6 z zapłonem iskrowym o mocy 330 KM (243 kW) osiągający maksymalny moment obrotowy 1300 Nm. Po prawej stronie, w miejscu gdzie standardowo znajduje się zbiornik paliwa, Stralis CNG/LNG ma zamontowany 500-litrowy zbiornik kriogeniczny na skroplony gaz ziemny (LNG). Po przeciwnej stronie znajdują się 4 wysokociśnieniowe butle na sprężony gaz ziemny (CNG) o łącznej pojemności 280 litrów. Wykorzystując paliwo zmagazynowane jako CNG, Stralis może przejechać powyżej 100 km, a korzystając z gazu skroplonego (LNG) - ponad 600 km. Korzyści wynikające z eksploatacji pojazdu CNG/LNG są bardzo wymierne. Rożnica w kosztach zakupu samego paliwa gazowego wynosi około 20 % w stosunku do oleju napędowego. Drugim istotnym elementem jest fakt całkowitego braku wydatków i obsługi pojazdu związanej z koniecznością stosowania AdBlue. Trzecim istotnym elementem jest niższa masa własna pojazdu wynikająca z lżejszej jednostki napędowej oraz braku skomplikowanej instalacji oczyszczania spalin EGR i/lub SCR.
Ciągnik siodłowy IVECO Stralis CNG/LNG, który zakupiło Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Śremie, będzie współpracował z naczepą z tzw. "ruchomą podłogą" STAS ECO-FLOOR. Zaletą tego typu naczep jest znaczne skrócenie czasu załadunku i rozładunku. Szybki załadunek umożliwia hydraulicznie otwierany dach, zaś rozładunek odbywa się poprzez ruchome panele (System Cargofloor) stanowiące podłogę naczepy. Pojazd doskonale spełnia wymagania ładowności dopasowane do limitów przepisów drogowych. Przy kubaturze 92 m3 umożliwia transport ponad 25 ton ładunku.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Pierwsza w Polsce ciężarówka na LNG pojechała do Śremu