Flota » Aktualności » Podsumowanie rynku samochodów ciężarowych i autobusów w pierwszej połowie roku

Podsumowanie rynku samochodów ciężarowych i autobusów w pierwszej połowie roku
2012-08-10 - F. Bednarkiewicz Tagi: Ciężarówki, Raporty, Autobusy, Rynek
W lipcu 2012 roku, według wstępnych danych CEP zarejestrowano 3 311 nowych i używanych pojazdów użytkowych powyżej 3,5 tony, w tym autobusów. Za sprawą nowych samochodów ciężarowych spadki zagregowanej grupy nowych i używanych pojazdów nieco przyhamowały. Rezultat ostatniego miesiąca był niższy niż w czerwcu o 4,1% a w porównaniu do analogicznego miesiąca przed rokiem o 10,4%.
Od początku roku pierwsze rejestracje pojazdów użytkowych powyżej 3,5t wyniosły 25 175 i były niższe niż w ciągu siedmiu miesięcy 2011 roku o 15,1% (4 486 sztuk). W lipcu 2012 zarejestrowano 3 040 (-10,7% r/r) nowych i używanych samochodów ciężarowych powyżej 3,5 tony i 271 autobusów (-6,9%r/r). W ciągu siedmiu miesięcy bieżącego roku przybyło 22 733 samochody ciężarowe i 2 442 autobusy.
Zdecydowany spadek (-16,4%) odnotowano w samochodach ciężarowych podczas, gdy na rynku nowych i używanych autobusów (-1,3%) sytuacja była stabilna. Nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5t zarejestrowano w lipcu 1 539, po raz pierwszy od sześciu miesięcy więcej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku (+251; +19,5% r/r).
W grupie tej było 1 470 nowych samochodów ciężarowych (+260; +21,5% r/r) i 69 autobusów (-9; -11,5%r/r). Od początku roku na drogi wyjechało 10 004 nowe pojazdy użytkowe powyżej 3,5t, było to mniej o 493 (-4,7%) niż przed rokiem. W grupie używanych pojazdów użytkowych spadki w ostatnim miesiącu wyniosły odpowiednio -26,4%r/r i -20,8% od początku roku.
W ciągu siedmiu miesięcy zarejestrowano 15 174 używane pojazdy. W tym 13 531 używanych samochodów ciężarowych (-22,5%) i 1 643 autobusy (-3,8%). Pojazdów używanych sprowadzono od początku roku półtora razy więcej niż nowych.
Nowe samochody ciężarowe o DMC >3,5t
W lipcu zarejestrowano 1 470 nowych samochodów ciężarowych. Więcej o 21,5% tj. 260 sztuk niż przed rokiem i właściwie tyle samo co w czerwcu (0,3%). Był to najlepszy lipiec w ciągu ostatnich czterech lat ale nadal poziom rejestracji był o jedną piątą niższy niż w lipcu 2008 roku tuż przed ostatnim kryzysem.
Samochodów najcięższych powyżej 16 ton odnotowano 1 261 więcej o 22 % niż przed rokiem (+227) a wśród nich 1087 ciągników, gdzie wzrost liczony rok do roku okazał się niemal dwa razy szybszy (+40,1% r/r). Trzeba zaznaczyć, że wśród po raz pierwszy zarejestrowanych w Polsce nowych samochodów ciężarowych wzrasta liczba rejestracji czasowych.
W lipcu z taką rejestracją na koniec miesiąca pozostawało 14,5% pojazdów i ponad połowa z nich miała wskazaną miejscowość zagraniczną rejestracji. Przed miesiącem stanowiły one 11,8%. W lipcu przed rokiem pozycje z odnotowaną rejestracją czasową stanowiły zaledwie 4,4%.
W ciągu siedmiu miesięcy 2012 roku, zarejestrowano 9 202 pojazdy ciężarowe powyżej 3,5t; Po bardzo dobrych rezultatach lipca, spadek skumulowanych wyników od początku roku wyniósł 5,4% (- 529) w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Pojazdów zarejestrowanych w tym czasie na regon było 7 521.
Zainteresowanie odbiorców w tej grupie zmniejszyło się o 11,8%. Natomiast wśród tylko odbiorców pojazdów leasingowanych (wliczając to również długoterminowy wynajem), spadek po siedmiu miesiącach był na poziomie 10,9.
Rejestracje na klientów indywidualnych, które stanowiły 18,3%, odnotowano wzrost popytu o 40%. Wśród tych ostatnich znalazło się dwie trzecie spośród wszystkich pojazdów z rejestracją czasową więc potencjalnie większa część z nich mogła być skierowana na wywóz za granicę. Szacuje się, ze do lipca br. ok. 11% nowych rejestracji mogło mieć status rejestracji czasowej, z których część mogła być potencjalnie skierowana na wywóz. W analogicznym czasie przed rokiem było to ok. 6%.
Według informacji GUS w pierwszej połowie roku przewieziono 81 mln ton ładunków transportem samochodowym o 11% więcej niż przed rokiem. W sekcji transport i gospodarka magazynowa klimat koniunktury w lipcu był nadal ujemny i po raz kolejny gorszy niż przed miesiącem.
Firmy bardziej pesymistycznie niż przed miesiącem oceniały popyt i sprzedaż a także bieżącą sytuację finansową. Przewidywały też zmniejszenie liczby zatrudnionych. W grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w lipcu 2012, na pierwszej pozycji był DAF - 312 na drugiej MAN -269 a na trzeciej MERCEDES - 244. Kolejność po siedmiu miesiącach roku: DAF - 2 063, MAN - 1 645, MERCEDES - 1 539.
Nowe samochody ciężarowe o DMC >= 16t
W lipcu 2012 roku zarejestrowano 1 261 pojazdów w grupie samochodów najcięższych, powyżej 16t, więcej o 224 (+22%r/r) niż przed rokiem i więcej niż w czerwcu (+18; +1,4%). W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego roku zarejestrowano 7 990 (-4%r/r) pojazdów najcięższych.
Rejestracje ciągników samochodowych powyżej 16 ton w lipcu 2012, wyniosły 1087 sztuk. Było to więcej o 311 (+40% r/r) niż w lipcu przed rokiem i więcej niż w czerwcu o 43 ( +4,1%). Od początku roku zarejestrowano 6 779 ciągników powyżej 16ton. Po lipcu dało to wzrost skumulowanych ilości o 1%.
Szacuje się, że do maja br. w grupie ciągników samochodowych ok. 9% wszystkich pierwszych rejestracji nowych ciągników mogło być przeznaczonych na wywóz zagranicę, podczas gdy w analogicznym czasie przed rokiem niecałe 3%. W lipcu 2012 w grupie najcięższych samochodów najwięcej zarejestrowały marki: DAF - 306, MAN - 230 i SCANIA - 200. Od początku roku na pierwszej pozycji jest DAF - 2 008, następnie MAN - 1312 i tuz za nim MERCEDES - 1 304.
Nowe autobusy o DMC>3,5T
W lipcu 2012 zarejestrowano 69 nowych autobusów. Było to mniej o 9 sztuk (11,5%) niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej i mniej niż przed miesiącem o 37 (-34,9%). Autobusy powyżej 16t stanowiły w ostatnim miesiącu 53,6% (37 szt.) wobec 55% (43 szt.) w lipcu 2011 roku.
Od początku roku zarejestrowano 799 autobusów więcej o 33 (+4,3%), niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Wśród nich było 515 autobusów z dmc powyżej 16t wobec 458 przed rokiem. Od początku 2012 roku najwięcej autobusów pow. 3,5t zarejestrowały marki: MERCEDES (228) i SOLARIS (183) na kolejnych miejscach MAN (56) wyprzedził SETRĘ (50).
Zdecydowany spadek (-16,4%) odnotowano w samochodach ciężarowych podczas, gdy na rynku nowych i używanych autobusów (-1,3%) sytuacja była stabilna. Nowych pojazdów użytkowych powyżej 3,5t zarejestrowano w lipcu 1 539, po raz pierwszy od sześciu miesięcy więcej niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku (+251; +19,5% r/r).
W ciągu siedmiu miesięcy zarejestrowano 15 174 używane pojazdy. W tym 13 531 używanych samochodów ciężarowych (-22,5%) i 1 643 autobusy (-3,8%). Pojazdów używanych sprowadzono od początku roku półtora razy więcej niż nowych.
Nowe samochody ciężarowe o DMC >3,5t
W lipcu zarejestrowano 1 470 nowych samochodów ciężarowych. Więcej o 21,5% tj. 260 sztuk niż przed rokiem i właściwie tyle samo co w czerwcu (0,3%). Był to najlepszy lipiec w ciągu ostatnich czterech lat ale nadal poziom rejestracji był o jedną piątą niższy niż w lipcu 2008 roku tuż przed ostatnim kryzysem.
Samochodów najcięższych powyżej 16 ton odnotowano 1 261 więcej o 22 % niż przed rokiem (+227) a wśród nich 1087 ciągników, gdzie wzrost liczony rok do roku okazał się niemal dwa razy szybszy (+40,1% r/r). Trzeba zaznaczyć, że wśród po raz pierwszy zarejestrowanych w Polsce nowych samochodów ciężarowych wzrasta liczba rejestracji czasowych.
W lipcu z taką rejestracją na koniec miesiąca pozostawało 14,5% pojazdów i ponad połowa z nich miała wskazaną miejscowość zagraniczną rejestracji. Przed miesiącem stanowiły one 11,8%. W lipcu przed rokiem pozycje z odnotowaną rejestracją czasową stanowiły zaledwie 4,4%.
W ciągu siedmiu miesięcy 2012 roku, zarejestrowano 9 202 pojazdy ciężarowe powyżej 3,5t; Po bardzo dobrych rezultatach lipca, spadek skumulowanych wyników od początku roku wyniósł 5,4% (- 529) w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Pojazdów zarejestrowanych w tym czasie na regon było 7 521.
Zainteresowanie odbiorców w tej grupie zmniejszyło się o 11,8%. Natomiast wśród tylko odbiorców pojazdów leasingowanych (wliczając to również długoterminowy wynajem), spadek po siedmiu miesiącach był na poziomie 10,9.
Rejestracje na klientów indywidualnych, które stanowiły 18,3%, odnotowano wzrost popytu o 40%. Wśród tych ostatnich znalazło się dwie trzecie spośród wszystkich pojazdów z rejestracją czasową więc potencjalnie większa część z nich mogła być skierowana na wywóz za granicę. Szacuje się, ze do lipca br. ok. 11% nowych rejestracji mogło mieć status rejestracji czasowej, z których część mogła być potencjalnie skierowana na wywóz. W analogicznym czasie przed rokiem było to ok. 6%.
Według informacji GUS w pierwszej połowie roku przewieziono 81 mln ton ładunków transportem samochodowym o 11% więcej niż przed rokiem. W sekcji transport i gospodarka magazynowa klimat koniunktury w lipcu był nadal ujemny i po raz kolejny gorszy niż przed miesiącem.
Firmy bardziej pesymistycznie niż przed miesiącem oceniały popyt i sprzedaż a także bieżącą sytuację finansową. Przewidywały też zmniejszenie liczby zatrudnionych. W grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w lipcu 2012, na pierwszej pozycji był DAF - 312 na drugiej MAN -269 a na trzeciej MERCEDES - 244. Kolejność po siedmiu miesiącach roku: DAF - 2 063, MAN - 1 645, MERCEDES - 1 539.
Nowe samochody ciężarowe o DMC >= 16t
W lipcu 2012 roku zarejestrowano 1 261 pojazdów w grupie samochodów najcięższych, powyżej 16t, więcej o 224 (+22%r/r) niż przed rokiem i więcej niż w czerwcu (+18; +1,4%). W ciągu pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego roku zarejestrowano 7 990 (-4%r/r) pojazdów najcięższych.
Rejestracje ciągników samochodowych powyżej 16 ton w lipcu 2012, wyniosły 1087 sztuk. Było to więcej o 311 (+40% r/r) niż w lipcu przed rokiem i więcej niż w czerwcu o 43 ( +4,1%). Od początku roku zarejestrowano 6 779 ciągników powyżej 16ton. Po lipcu dało to wzrost skumulowanych ilości o 1%.
Szacuje się, że do maja br. w grupie ciągników samochodowych ok. 9% wszystkich pierwszych rejestracji nowych ciągników mogło być przeznaczonych na wywóz zagranicę, podczas gdy w analogicznym czasie przed rokiem niecałe 3%. W lipcu 2012 w grupie najcięższych samochodów najwięcej zarejestrowały marki: DAF - 306, MAN - 230 i SCANIA - 200. Od początku roku na pierwszej pozycji jest DAF - 2 008, następnie MAN - 1312 i tuz za nim MERCEDES - 1 304.
Nowe autobusy o DMC>3,5T
W lipcu 2012 zarejestrowano 69 nowych autobusów. Było to mniej o 9 sztuk (11,5%) niż w analogicznym miesiącu rok wcześniej i mniej niż przed miesiącem o 37 (-34,9%). Autobusy powyżej 16t stanowiły w ostatnim miesiącu 53,6% (37 szt.) wobec 55% (43 szt.) w lipcu 2011 roku.
Od początku roku zarejestrowano 799 autobusów więcej o 33 (+4,3%), niż w takim samym okresie ubiegłego roku. Wśród nich było 515 autobusów z dmc powyżej 16t wobec 458 przed rokiem. Od początku 2012 roku najwięcej autobusów pow. 3,5t zarejestrowały marki: MERCEDES (228) i SOLARIS (183) na kolejnych miejscach MAN (56) wyprzedził SETRĘ (50).
źródło: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego; foto: producenci
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Podsumowanie rynku samochodów ciężarowych i autobusów w pierwszej połowie roku
Podobne: Podsumowanie rynku samochodów ciężarowych i autobusów w pierwszej połowie roku




Podobne galerie: Podsumowanie rynku samochodów ciężarowych i autobusów w pierwszej połowie roku



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć