Flota » Aktualności » Polska: najbardziej popularne klasy aut w roku 2009
Polska: najbardziej popularne klasy aut w roku 2009
Która klasa samochodów jest najchętniej kupowana w Polsce? Ostatnie badania jasno pokazują, że aż 82,6% rynku należy do tzw. grupy podstawowej, czyli aut klasy niższej, aut małych oraz klasy średniej. Daje to wynik 241 tysięcy sprzedanych sztuk w kończącym się roku 2009. O dziwno jest to prawie tyle samo ile rok wcześniej.
Grupa tzw. podstawowa
Jak wynika z badań instytutu IBRM Samar, ze wspomnianej grupy tylko klasa niższa średnia odnotowała wzrosty. W okresie styczeń - listopad 2009 nabywców znalazło prawie 100 tysięcy takich aut, czyli o 0,9 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Natomiast klasa aut małych i średnia zanotowały spadki odpowiednio o 3 proc. i 0,9 procenta. Zmalały także udziały tych klas: aut małych o 1 procent, aut klasy średniej o 0,3 procenta.
Do grupy podstawowej należy także segment mini, którego auta znalazły 20,1 tysięcy nabywców, a jej udział w rynku wzrósł o 0,9 procenta do poziomu 6,9 procenta.
Grupa aut terenowo - rekreacyjnych
Kolejną grupą aut w rankingu stworzonym przez instytut IBRM Samar są samochody terenowo - rekreacyjne. Zaobserwowano wyjątkowy rozkwit tej grupy, gdyż przez 11 miesięcy tego roku, sprzedano już 26,3 tysięcy sztuk tych aut, czyli aż o 24,2 procent więcej niż przed rokiem. Jednocześnie udział grupy aut terenowo - rekreacyjnych zwiększył się z poziomu 7,3 procenta na 9 procent. Największym wzrostem w grupie aut terenowo - rekreacyjnych pochwalić może się klasa aut małych (aż o 576,9 procent), następnie klasa średnia (+ 72,0 procent) oraz klasa wyższa (+ 0,9 procenta). Najpopularniejsza klasa niższa-średnia odnotowała spadek sprzedaży o 1,5 procenta.
Grupa aut sportowo rekreacyjnych
Kolejna, trzecia w kolejności najpopularniejsza grupa aut w Polsce to auta sportowo - rekreacyjne. Odnotowała ona wzrost o 27,1 proc. oraz sprzedaż na poziomie 1,9 tys. sztuk. Najpopularniejsze w grupie auta klasy średniej znalazły 1,1 tys. nabywców (wzrost sprzedaży o 49,7 proc.). Na kolejnym miejscu znalazły się auta klasy średniej, których sprzedano aż o 80,9 proc. więcej osiągając sprzedaż 600 sztuk.Najmniejszy udział w rynku, a tym samym najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się vany oraz kombi-vany. Ich sprzedaż osiągnęła odpowiednio 15 tys. oraz 7,6 tys. egzemplarzy. Jest to kolejno o 10,6 proc. oraz o 23,3 proc. mniej niż przed rokiem. Łączny udział tych dwóch grup na polskim ryku zmniejszył się z 9,2 proc. do poziomu 7,7 proc.Najprawdopodobniej wynik za rok 2009 nie ulegnie już dużej zmianie. Zależy to w dużej mierze od klientów, którzy już teraz mogą zdecydować się na zakup auta w tzw. wyprzedażach rocznika 2009. Jednak wielu z nich poczeka najprawdopodobniej do początku przyszłego roku, oczekując przy tym jeszcze większych cięć w cenach.
Jak wynika z badań instytutu IBRM Samar, ze wspomnianej grupy tylko klasa niższa średnia odnotowała wzrosty. W okresie styczeń - listopad 2009 nabywców znalazło prawie 100 tysięcy takich aut, czyli o 0,9 proc. więcej niż w roku ubiegłym. Natomiast klasa aut małych i średnia zanotowały spadki odpowiednio o 3 proc. i 0,9 procenta. Zmalały także udziały tych klas: aut małych o 1 procent, aut klasy średniej o 0,3 procenta.
Do grupy podstawowej należy także segment mini, którego auta znalazły 20,1 tysięcy nabywców, a jej udział w rynku wzrósł o 0,9 procenta do poziomu 6,9 procenta.
Kolejną grupą aut w rankingu stworzonym przez instytut IBRM Samar są samochody terenowo - rekreacyjne. Zaobserwowano wyjątkowy rozkwit tej grupy, gdyż przez 11 miesięcy tego roku, sprzedano już 26,3 tysięcy sztuk tych aut, czyli aż o 24,2 procent więcej niż przed rokiem. Jednocześnie udział grupy aut terenowo - rekreacyjnych zwiększył się z poziomu 7,3 procenta na 9 procent. Największym wzrostem w grupie aut terenowo - rekreacyjnych pochwalić może się klasa aut małych (aż o 576,9 procent), następnie klasa średnia (+ 72,0 procent) oraz klasa wyższa (+ 0,9 procenta). Najpopularniejsza klasa niższa-średnia odnotowała spadek sprzedaży o 1,5 procenta.
Grupa aut sportowo rekreacyjnych
Kolejna, trzecia w kolejności najpopularniejsza grupa aut w Polsce to auta sportowo - rekreacyjne. Odnotowała ona wzrost o 27,1 proc. oraz sprzedaż na poziomie 1,9 tys. sztuk. Najpopularniejsze w grupie auta klasy średniej znalazły 1,1 tys. nabywców (wzrost sprzedaży o 49,7 proc.). Na kolejnym miejscu znalazły się auta klasy średniej, których sprzedano aż o 80,9 proc. więcej osiągając sprzedaż 600 sztuk.Najmniejszy udział w rynku, a tym samym najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się vany oraz kombi-vany. Ich sprzedaż osiągnęła odpowiednio 15 tys. oraz 7,6 tys. egzemplarzy. Jest to kolejno o 10,6 proc. oraz o 23,3 proc. mniej niż przed rokiem. Łączny udział tych dwóch grup na polskim ryku zmniejszył się z 9,2 proc. do poziomu 7,7 proc.Najprawdopodobniej wynik za rok 2009 nie ulegnie już dużej zmianie. Zależy to w dużej mierze od klientów, którzy już teraz mogą zdecydować się na zakup auta w tzw. wyprzedażach rocznika 2009. Jednak wielu z nich poczeka najprawdopodobniej do początku przyszłego roku, oczekując przy tym jeszcze większych cięć w cenach.
źródło: IBRM Samar
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Polska: najbardziej popularne klasy aut w roku 2009
Podobne: Polska: najbardziej popularne klasy aut w roku 2009




Podobne galerie: Polska: najbardziej popularne klasy aut w roku 2009



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć