Flota » Aktualności » Przewoźnicy nie czują się pewnie - wyniki "Barometru EFL"
Przewoźnicy nie czują się pewnie - wyniki "Barometru EFL"
Choć dane Związku Polskiego Leasingu świadczą o tym, że branża transportowa dobrze poradziła sobie z ostatnimi zawirowaniami, to wyniki „Barometru EFL” wskazują, że przewoźnikom brakuje poczucia stabilizacji w branży. W trzeciej edycji badania subindeks dla branży „transport i łączność” spadł o 2 pkt.
Tegoroczne odrodzenie w strefie euro oraz wzrost popytu krajowego przełożyły się na stabilny rozwój finansowania transportu ciężkiego. Jak podał Związek Polskiego Leasingu, podsumowując I półrocze bieżącego roku, ów wzrost finansowania wyniósł w omawianym okresie 11 proc. To dowód, że firmy transportowe dobrze poradziły sobie z efektami nałożenia przez Rosję w ubiegłym roku embarga na wiele produktów, a co za tym idzie załamaniem eksportu na wschód, oraz skutkami niemieckiej ustawy o płacy minimalnej.
Jednak polscy przewoźnicy z sektora MŚP nie prognozują zbyt dobrej koniunktury dla swojego biznesu, co obrazują wyniki „Barometru EFL”. - Z poziomu 57,5 pkt. w ubiegłym kwartale subindeks dla branży „transport i łączność” spadł do 55,5 pkt.- mówi Radosław Woźniak, Wiceprezes EFL - Przedsiębiorcy świadczący usługi przewozowe prognozują spadki sprzedaży, pogorszenie płynności finansowej swoich firm i rzadziej mówią o inwestycjach. Embargo w Rosji plus zmiany zasad transportu dla firm wyspecjalizowanych w przewozach do Europy Zachodniej powodują, że przedsiębiorcy nie czują, aby branża miała stabilne podstawy rozwoju, co znajduje odzwierciedlenie w ich prognozach na przyszłość. Pamiętajmy jednak, że indeks stanowi odzwierciedlenie nastrojów przedsiębiorców, które często nie wynikają z twardych danych, a ogólnej atmosfery w branży.
Rzeczywiście nie brakuje danych świadczących o tym, że branża transportowa w Polsce prężnie się rozwija. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podało, że w 2014 roku nastąpił wzrost liczby wydanych licencji na przewóz rzeczy o ok. 0,7 proc. w stosunku do roku 2013. W sumie w 2014 roku wydano 60,4 tys. zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego. Dodatkowo w ubiegłym roku wydano ok. 7,3 tys. licencji na spedycję, czyli o ok. 1,6 tys. więcej niż rok wcześniej.
Podobnie wyniki przedstawia Główny Inspektorat Transportu Drogowego. W roku 2014 wydano 29 488 licencji na przewóz rzeczy, czyli o ponad 1,2 tys. więcej niż rok wcześniej. W ubiegłym roku udzielono także 4 251 zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika w zakresie przewozu rzeczy, co stanowi niebagatelny wzrost, wobec 926 takich samych zezwoleń, wydanych w roku 2013.
„Barometr EFL” to syntetyczny wskaźnik informujący o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Instytut Keralla Research na zlecenie EFL, a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa sześciuset firm. Aktualna edycja badania odbyła się w dniach 13 - 17.07.2015 r.
Jednak polscy przewoźnicy z sektora MŚP nie prognozują zbyt dobrej koniunktury dla swojego biznesu, co obrazują wyniki „Barometru EFL”. - Z poziomu 57,5 pkt. w ubiegłym kwartale subindeks dla branży „transport i łączność” spadł do 55,5 pkt.- mówi Radosław Woźniak, Wiceprezes EFL - Przedsiębiorcy świadczący usługi przewozowe prognozują spadki sprzedaży, pogorszenie płynności finansowej swoich firm i rzadziej mówią o inwestycjach. Embargo w Rosji plus zmiany zasad transportu dla firm wyspecjalizowanych w przewozach do Europy Zachodniej powodują, że przedsiębiorcy nie czują, aby branża miała stabilne podstawy rozwoju, co znajduje odzwierciedlenie w ich prognozach na przyszłość. Pamiętajmy jednak, że indeks stanowi odzwierciedlenie nastrojów przedsiębiorców, które często nie wynikają z twardych danych, a ogólnej atmosfery w branży.
Podobnie wyniki przedstawia Główny Inspektorat Transportu Drogowego. W roku 2014 wydano 29 488 licencji na przewóz rzeczy, czyli o ponad 1,2 tys. więcej niż rok wcześniej. W ubiegłym roku udzielono także 4 251 zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika w zakresie przewozu rzeczy, co stanowi niebagatelny wzrost, wobec 926 takich samych zezwoleń, wydanych w roku 2013.
„Barometr EFL” to syntetyczny wskaźnik informujący o skłonności firm z sektora MŚP do wzrostu (tj. rozwoju rozumianego, jako stawianie sobie przez przedsiębiorstwa celów związanych ze wzrostem sprzedaży i produkcji, ekspansją na nowe rynki i maksymalizacją zysków, co jest związane z inwestycjami w środki trwałe). Prognozowana na dany kwartał kondycja finansowa firm MŚP daje punkt odniesienia do wnioskowania o zakładanym kierunku zmian, które sprzyjają wzrostowi lub działają hamująco na rozwój firm. Badanie przygotowywane jest przez Instytut Keralla Research na zlecenie EFL, a jego wyniki są publikowane co kwartał. Jego uczestnicy to mikro, małe i średnie firmy terenu całej Polski. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa sześciuset firm. Aktualna edycja badania odbyła się w dniach 13 - 17.07.2015 r.
źródło: EFL
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Przewoźnicy nie czują się pewnie - wyniki "Barometru EFL"
Podobne: Przewoźnicy nie czują się pewnie - wyniki "Barometru EFL"




Podobne galerie: Przewoźnicy nie czują się pewnie - wyniki "Barometru EFL"



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter