Flota » Zarządzanie » Refleks vs odwaga, czyli wiek kierowcy a bezpieczeństwo

Refleks vs odwaga, czyli wiek kierowcy a bezpieczeństwo
2012-08-21 - F. Bednarkiewicz Tagi: Bezpieczeństwo, Badania, Pracownik
Ryzyko spowodowania wypadku przez osoby po 65 roku życia wzrasta o 16% w porównaniu do grupy 25-64. Z drugiej strony, w zestawieniu do tej ostatniej grupy wiekowej, w przypadku kierowców poniżej 25 roku życia ryzyko spowodowania wypadku wzrasta aż o 188%.*
W grupie 1000 kierowców w wieku 18-20 lat ok. 250 wypadków spowodowanych było niedostosowaniem prędkości. Wśród takiej samej liczby kierowców w wieku 65+ liczba wypadków wynikających z niedostosowania prędkości to niewiele ponad 50. Młodsi kierowcy natomiast dwukrotnie rzadziej wymuszają pierwszeństwo niż starsi.** Najbezpieczniej jeździmy w latach „aktywności zawodowej”. Najniebezpieczniejszymi kierowcami są młodzi kierowcy, których charakteryzuje brak doświadczenia i umiejętności, często również brawura oraz zbyt wysoka ocena swoich umiejętności. U starszych kierowców refleks maleje, pogarsza się również zdolność widzenia i słyszenia, natomiast są oni zwykle bardziej ostrożni i rozważni, dostosowując swój styl jazdy do możliwości - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Nie ma określonego wieku, w którym należy przestać prowadzić samochód - dla jednej osoby będzie to 65 lat, dla innej znacznie później. Trudno jest jednak wyczuć granicę, jeśli nie zauważyliśmy nagłej, odczuwalnej różnicy w widzeniu lub dużej zmiany zdrowotnej, dlatego w wielu krajach kierowcy w określonym wieku muszą poddawać się obowiązkowym badaniom kontrolnym.
W Polsce nie ma takiego prawa, nie zwalania nas to jednak z odpowiedzialności. Nie wolno czekać na wypadek, tylko należy być świadomym sygnałów, które powinny budzić niepokój. Uwagę starszego kierowcy zwrócić powinna wzrastająca liczba niebezpiecznych sytuacji na drodze z jego udziałem, trudności w dostrzeganiu pieszych i innych uczestników ruchu, wzrastające zdenerwowanie i stres za kierownicą.Ból czy sztywność szyi mogą powodować, że trudniej będzie się obejrzeć, co może zmniejszać bezpieczeństwo przy zmianie pasa ruchu i utrudniać kontrolowanie martwego pola. Ból i uczucie ciężkości w nogach mogą sprawiać, że wolniej przekładamy nogę z pedałów, przez co wolniej reagujemy. Wskazówką może być też zachowanie innych kierowców - jeśli poprzez trąbienie sygnalizują nam coraz częściej nieodpowiednie zachowanie na drodze - i informacja zwrotna od członków rodziny.Jeśli mamy wątpliwości dotyczące tego, czy nadal jesteśmy bezpiecznymi kierowcami, najlepiej zapytać lekarza. Możemy też skonsultować temat z doświadczonym instruktorem. Bardzo wymierne jest również weryfikowanie swoich umiejętności na specjalnych szkoleniach bezpiecznej jazdy - radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.Także przyjmowane leki mogą negatywnie wpływać na możliwości prowadzenia pojazdów, dlatego zawsze dobrze jest pytać lekarza o efekty uboczne - niektóre lekarstwa same nie wpływają na możliwość prowadzenia aut, ale już w kombinacji z innymi mogą znacznie osłabić koncentrację.
Seniorzy, którzy zaczynają gorzej czuć się za kierownicą mogą unikać podróży w godzinach szczytu i wybierać mniej zatłoczone ulice. Powinni też eliminować czynniki, które mogą ich rozpraszać, takie jak rozmowy przez telefon - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - Gdy czas reakcji zaczyna się wydłużać, należy dbać o zachowanie większego odstępu za poprzedzającym samochodem.
* www.rand.org
** Raport bezpieczeństwa w ruchu drogowym DEKRA na rok 2012, badania przeprowadzone w Niemczech.
W grupie 1000 kierowców w wieku 18-20 lat ok. 250 wypadków spowodowanych było niedostosowaniem prędkości. Wśród takiej samej liczby kierowców w wieku 65+ liczba wypadków wynikających z niedostosowania prędkości to niewiele ponad 50. Młodsi kierowcy natomiast dwukrotnie rzadziej wymuszają pierwszeństwo niż starsi.** Najbezpieczniej jeździmy w latach „aktywności zawodowej”. Najniebezpieczniejszymi kierowcami są młodzi kierowcy, których charakteryzuje brak doświadczenia i umiejętności, często również brawura oraz zbyt wysoka ocena swoich umiejętności. U starszych kierowców refleks maleje, pogarsza się również zdolność widzenia i słyszenia, natomiast są oni zwykle bardziej ostrożni i rozważni, dostosowując swój styl jazdy do możliwości - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Nie ma określonego wieku, w którym należy przestać prowadzić samochód - dla jednej osoby będzie to 65 lat, dla innej znacznie później. Trudno jest jednak wyczuć granicę, jeśli nie zauważyliśmy nagłej, odczuwalnej różnicy w widzeniu lub dużej zmiany zdrowotnej, dlatego w wielu krajach kierowcy w określonym wieku muszą poddawać się obowiązkowym badaniom kontrolnym.
Seniorzy, którzy zaczynają gorzej czuć się za kierownicą mogą unikać podróży w godzinach szczytu i wybierać mniej zatłoczone ulice. Powinni też eliminować czynniki, które mogą ich rozpraszać, takie jak rozmowy przez telefon - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - Gdy czas reakcji zaczyna się wydłużać, należy dbać o zachowanie większego odstępu za poprzedzającym samochodem.
* www.rand.org
** Raport bezpieczeństwa w ruchu drogowym DEKRA na rok 2012, badania przeprowadzone w Niemczech.
źródło: Renault
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Refleks vs odwaga, czyli wiek kierowcy a bezpieczeństwo
Podobne: Refleks vs odwaga, czyli wiek kierowcy a bezpieczeństwo




Podobne galerie: Refleks vs odwaga, czyli wiek kierowcy a bezpieczeństwo



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter