Flota » Aktualności » Rozpoczęcie budowy autostrady A4 Kraków - Szarów

Rozpoczęcie budowy autostrady A4 Kraków - Szarów
2007-05-07 - P. Łukasiewicz Tagi:
„To symboliczny dzień. Dzisiejsza uroczystość inauguruje rozpoczęcie inwestycji drogowych przygotowujących nas do organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012” - powiedział Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Transportu Piotr Stomma, 27 kwietnia br. podczas uroczystości rozpoczęcia budowy autostrady A4 na odcinku Kraków - Szarów.
„Jest to pierwsza autostrada budowana na wschód od Wisły. Połączy ona Polskę i Ukrainę. Zgodnie z planami do 2012 roku autostrada A4 będzie gotowa od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. To jeden z podstawowych ciągów drogowych w Polsce - dodał Wiceminister Transportu.
Koszt 20-kilometrowego odcinka autostrady A4, pomiędzy Krakowem a Szarowem, stanowiącego pierwszy fragment autostrady Kraków - Tarnów wyniesie około 840 mln zł - zapowiedział Wiceminister.
Arcybiskup, Metropolita Krakowski Stanisław Dziwisz poświęcając plac budowy pod przyszłą autostradę podkreślił, że każda droga prowadzi do drugiego człowieka i życzył, aby ta droga łączyła ludzi i dobrze służyła wszystkim jej użytkownikom.
W uroczystości uczestniczyli także: Wojewoda Małopolski Maciej Klima, Marszałek Województwa Małopolskiego Marek Nawara, Dyrektor Generalny Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniew Kotlarek oraz Dyrektor Krakowskiego oddziału GDDKiA Zbigniew Rapciak.
Inwestorem zadania jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wykonawca to hiszpańsko - polskie konsorcjum złożone z firm DRAGADOS SA oraz Polimex - Mostostal SA. Kontrakt opiewa na kwotę niemal 840 mln złotych brutto. Budowa jest finansowana w całości przez Polskę z Krajowego Funduszu Drogowego.
Autostrada Kraków - Tarnów jest częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę autostrady A4 leżącej w III Transeuropejskim Korytarzu Transportowym, który przecina Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Jest również częścią europejskiej trasy E40.
Budowany odcinek autostrady będzie miał 19,9 km długości. Na trasie A4 od Krakowa do granicy dawnego województwa krakowskiego powstanie węzeł autostradowy "Szarów". W granicach miasta Krakowa powstanie węzeł „Bieżanów”, który będzie stanowić początek wschodniej obwodnicy Krakowa, a jego budowa ruszy niebawem w ramach budowy drogi ekspresowej S7. Pomiędzy Krakowem a Szarowem zostanie wzniesionych 30 obiektów mostowych: 15 wiaduktów autostradowych, 6 wiaduktów drogowych, 5 mostów autostradowych, 1 przejście dla zwierząt oraz 3 mosty drogowe.
Autostrada Kraków - Szarów zostanie zbudowana w najwyższej klasie technicznej - zostanie dostosowana do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś. Każda z dwu jezdni autostrady na odcinku od węzła wielickiego do węzła „Bieżanów” będzie miała trzy pasy ruchu, a dalej do węzła „Szarów” dwa pasy ruchu.
Przy autostradzie zbudowane zostaną 2 Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP): „Zakrzów” i „Podłęże”. Parking w Zakrzowie pomieści 116 pojazdów, natomiast na terenie MOP-u w Podłężu będzie mogło zaparkować 113 pojazdów. W Staniątkach oraz na łącznicy węzła „Szarów” będą zlokalizowane punkty poboru opłat.
Decyzję o Ustaleniu Lokalizacji Autostrady (ULA) dla tej inwestycji wydano w grudniu 1998 roku. Pomiędzy Krakowem a Szarowem (teren dawnego województwa krakowskiego) GDDKiA wykupiła 1.738 działek za 161,4 mln złotych. Pozostałe wydatki poniesione na realizację odcinka autostrady pomiędzy węzłem „Wielicka” a węzłem „Szarów” to: 84,9 mln zł na badania archeologiczne, 13 mln zł na projekt i 0,6 mln na wycinkę drzew. Dotychczas wydano już 259,9 mln złotych, a wraz ze środkami, które zostaną wydane na roboty budowlano montażowe, koszt budowy A4 Kraków - Szarów sięgnie kwoty ponad miliarda złotych.
Arcybiskup, Metropolita Krakowski Stanisław Dziwisz poświęcając plac budowy pod przyszłą autostradę podkreślił, że każda droga prowadzi do drugiego człowieka i życzył, aby ta droga łączyła ludzi i dobrze służyła wszystkim jej użytkownikom.
Inwestorem zadania jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wykonawca to hiszpańsko - polskie konsorcjum złożone z firm DRAGADOS SA oraz Polimex - Mostostal SA. Kontrakt opiewa na kwotę niemal 840 mln złotych brutto. Budowa jest finansowana w całości przez Polskę z Krajowego Funduszu Drogowego.
Autostrada Kraków - Tarnów jest częścią biegnącej z Europy Zachodniej na Ukrainę autostrady A4 leżącej w III Transeuropejskim Korytarzu Transportowym, który przecina Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Jest również częścią europejskiej trasy E40.
Budowany odcinek autostrady będzie miał 19,9 km długości. Na trasie A4 od Krakowa do granicy dawnego województwa krakowskiego powstanie węzeł autostradowy "Szarów". W granicach miasta Krakowa powstanie węzeł „Bieżanów”, który będzie stanowić początek wschodniej obwodnicy Krakowa, a jego budowa ruszy niebawem w ramach budowy drogi ekspresowej S7. Pomiędzy Krakowem a Szarowem zostanie wzniesionych 30 obiektów mostowych: 15 wiaduktów autostradowych, 6 wiaduktów drogowych, 5 mostów autostradowych, 1 przejście dla zwierząt oraz 3 mosty drogowe.
Autostrada Kraków - Szarów zostanie zbudowana w najwyższej klasie technicznej - zostanie dostosowana do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś. Każda z dwu jezdni autostrady na odcinku od węzła wielickiego do węzła „Bieżanów” będzie miała trzy pasy ruchu, a dalej do węzła „Szarów” dwa pasy ruchu.
Przy autostradzie zbudowane zostaną 2 Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP): „Zakrzów” i „Podłęże”. Parking w Zakrzowie pomieści 116 pojazdów, natomiast na terenie MOP-u w Podłężu będzie mogło zaparkować 113 pojazdów. W Staniątkach oraz na łącznicy węzła „Szarów” będą zlokalizowane punkty poboru opłat.
Decyzję o Ustaleniu Lokalizacji Autostrady (ULA) dla tej inwestycji wydano w grudniu 1998 roku. Pomiędzy Krakowem a Szarowem (teren dawnego województwa krakowskiego) GDDKiA wykupiła 1.738 działek za 161,4 mln złotych. Pozostałe wydatki poniesione na realizację odcinka autostrady pomiędzy węzłem „Wielicka” a węzłem „Szarów” to: 84,9 mln zł na badania archeologiczne, 13 mln zł na projekt i 0,6 mln na wycinkę drzew. Dotychczas wydano już 259,9 mln złotych, a wraz ze środkami, które zostaną wydane na roboty budowlano montażowe, koszt budowy A4 Kraków - Szarów sięgnie kwoty ponad miliarda złotych.
źródło: Ministerstwo Transportu
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Rozpoczęcie budowy autostrady A4 Kraków - Szarów
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć