Flota  »  Zarządzanie  »  Polski rynek Car Fleet Management na plusie
Volkswagen Polo BlueMotion

Polski rynek Car Fleet Management na plusie

2011-09-22 - P. Grzelak     Tagi: LeasePlan, CFM, Leasing, Instytut Keralla Research
Jak podaje Instytut Keralla Research, wynajem długoterminowy, po blisko 10 latach popularyzowania, wszedł w końcu w fazę dojrzałą.

Ostatnie miesiące zmagań o klientów, intensywna rywalizacja z konkurencją w atmosferze cięć, likwidacji kratki, wzrostu cen polis ubezpieczeniowych i nienajlepszych przecież nastrojów przedsiębiorców, były swoistym testem na dojrzałość rynku CFM. Uzyskana dynamika dowodzi jednak, że argumenty za użytkowaniem aut wynajętych, do przedsiębiorców przemówiły. Outsourcing obronił się swoim powtarzanym, niczym mantra, hasłem: wydziel na zewnątrz, a zaoszczędzisz. W okresie spowolnienia, zadziałało.

Rynek z perspektywy flot i klienta

Rynek CFM w drugim kwartale tego roku zanotował dynamikę 7 proc. r/r w liczbie obsługiwanych samochodów i obecnie ponad 140 tys. pojazdów używanych w przedsiębior-stwach to już auta wynajmowane od firm CFM. Dla porównania rok temu w analogicz-nym okresie rynek miał progresję 0,8 proc. W zaledwie sześć miesięcy oferenci pozyskali więc ponad 7 tys. pojazdów, a liczba klientów, którzy przekonali się do outsourcingu flot wyniosła 16 tys.

Czy branża utrzyma w drugiej połowie roku to tempo rozwoju? Wszystko wskazuje, że tak, a rok zakończy się przekroczeniem punktu 150 tys. aut.
Praca na utrzymanie trendu nie od-będzie się jednak bez stresu i ryzyk. Spółki CFM to w większości podmioty kapitałowo powiązane z zagranicznymi bankami. A w sektorze finansowym mamy i akwizycje i dużą zmienność.

Wystarczy, że kontrolowa-na upadłość Grecji nastąpi już w tym roku, bo nie wypada pytać „czy”, lecz „kiedy” nastąpi, by cały sektor finansowy i branże z nim powiązane doświadczyły finansowej wolty. Załamania, jak wróżą niektórzy, to nie sprowadzi, ale przygasić tempo rozwoju branży CFM na pewno może.Struktura portfela usług
Najlepiej sprzedającą się ofertą był wariant full service leasing oraz tzw. leasing niepełno-obsługowy (leasing plus okrojony serwis). Obie opcje usług zanotowały progresję po 13 proc. każda r/r. W drugim kwartale w full service leasingu jeździło już 110 034 aut, a w leasingu niepełnoobsługowym 14 887 aut.Utrzymał się trend spadkowy dla opcji wyłącznego zarządzania oraz najmu. Obie usługi zanotowały odpowiednio regresję -26 proc. oraz najem -17 proc. r/r .

Migracje klientów wewnątrz portfela zapocząt-kowane już w drugiej połowie 2009 roku, przyniosły w 2011 roku pożądany przez całą branżę rezultat. Rynek obrał w końcu kurs na najbardziej pożądaną w sprzedaży opcję, czyli klasyczny full service leasing.Obecnie 78 proc. samochodów używanych jest w FSL. Jeśli ten trend się utrzyma, to wynajem długoterminowy w wydaniu FSL zacznie być usługą na trwałe wpisaną w pozycjach budże-towych wielu firm w Polsce. A ilu potencjalnych klientów ma sektor CFM w Polsce? Co najmniej 84 tysiące. Bo tyle przedsiębiorstw w kraju ma więcej, niż 26 zatrudnionych osób.Rynek z perspektywy oferentów
Wynajem długoterminowy oferowało w Polsce, na koniec czerwca 48 oferentów. W badaniu udział wzięło ogółem 40 dostawców, których obsługiwana flota stanowi ok. 97 proc. wszystkich outsourcowanych aut w Polsce.

Do ważniejszych wydarzeń w badanym okresie należy historyczna wręcz wymiana aut służbowych na rynku floty, jaką przeprowadziły firmy Arval oraz Corpo Flota i Toyota Bielany. Historyczna, bo samochodów w liczbie ponad 200 wymienianych dla jednego klienta (PepsiCo) to dla krajowego rynku flotowego wydarzenie niecodzienne.Do wiodących reprezentantów branży CFM należą spółki: Masterlease, LeasePlan FM, Arval Service Lease Polska oraz ING Car Lease. Firmy te obsługują łącznie 59 tys. samochodów, co stanowi 42 proc. krajowego rynku.

Głównym graczem w Polsce jest Masterlease (Futura Leasing i Prime Car Management) broniący kolejny rok z rzędu pozycji lidera.

Spółka ma obecnie 14 proc. udziału w rynku i obsługuje 19 339 samochodów. LeasePlan FM, według statystyk PZWLP, obsługuje 16 193 auta, co daje 12 proc. udział w krajowym rynku. Spółka ARVAL z udziałem 10 proc., zakończyła drugi kwartał wynikiem 13 504 pojazdy. ING Car Lease obsługując 10 380 pojazdów ma 7 proc. udział.

Zrzeszenia oraz dealerskie programy fleet management
Firmy zrzeszone w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów łącznie obsługi-wały na koniec drugiego kwartału 88 947 samochodów w różnych formach wynajmu, co daje 63 proc. pokrycia w krajowym rynku.

Największe floty członków PZWLP obsługiwa-ne są przez LeasePlan, Arval oraz ING Car Lease. W programie zarządzania flotą oferowanym przez Toyotę w ramach programu TCCM uczestniczy blisko 400 firm-klientów.
Wśród dealerów Toyoty promujących management flot, najaktywniej działają Corpo Flota (3726), Toyota Marki (3641), Auto Podlasie (1386) oraz Carolina (1137). W całym programie Toyoty jeździ już 13 261 samochodów służbowych.

Pojedyncze największe floty
Największe pojedyncze floty w kraju, obsługi-wane dla jednego klienta w wariancie full service leasing mieli w swoim portfelu w drugim kwartale br.: Transpost (1783 pojazdy), Bankowy Fundusz Leasingowy (1006), Corpo Flota (932 pojazdy), BRE Leasing (869) oraz Nivette FM (760).

Pojedyncze, nieco mniejsze floty, liczące poniżej 700 samochodów obsługiwały między innymi spółki: Masterlease (686), Carefleet (620), Arval (580) i Hertz Lease Orbis Transport (523).

Największą krajową flotą w wynajmie niepełno-obsługowym, 525 pojazdów, zarządza Toyota Marki Management. Toyota Marki, administruje również pojedynczą największą flotą w kontrakcie na wyłączne zarządzanie (1285 aut).
Największe floty w mało popularnym w Polsce najmie (dzierżawa) posiadały spółki: Auto Podlasie - 175 pojazdów oraz Cosmopol 103 pojazdy.



źródło: Instytut Keralla Research

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Polski rynek Car Fleet Management na plusie