Flota  »  Prawo / przepisy  »  Sejm i senat popierają niezależny rynek motoryzacyjny
			
			
			
			 
									
					
					Sejm i senat popierają niezależny rynek motoryzacyjny
							2009-03-11 - P. Łukasiewicz     Tagi: Serwisowanie, Ustawy, Części samochodowe
						
						
						We wtorek 03.03.2009 na posiedzeniu senackiej Komisji Gospodarki Narodowej jednomyślnie został przyjęty dezyderat w sprawie Rozporządzenia GVO.
Uczestniczący w dyskusji senatorowie, odwołując się do argumentów przemawiających zarówno za utrzymaniem rozporządzenia, jak i przeciwnych, sugerujących możliwość rezygnacji z tej regulacji, w czasie głosowania zdecydowali jednak o przyjęciu dezyderatu w sprawie podjęcia działań związanych z wygasającym rozporządzeniem GVO (BER 1400/2002). W konkluzji został zawarty apel do Ministra Gospodarki o pilne zainteresowanie się tą sprawą i zajęcie odpowiedniego stanowiska, zgodnego z treścią dezyderatu senackiej Komisji Gospodarki Narodowej, zważywszy na społeczne i ekonomiczne znaczenie Rozporządzenia. Dwa dni później 05.03.2009 sejmowa Komisja Gospodarki również przyjęła i skierowała, tym razem do Prezesa Rady Ministrów dezyderat, opowiadając się za przedłużeniem Rozporządzenia GVO. Zarówno minister Szejnfeld, jak i członkowie Komisji, byli w tej kwestii jednomyślni. Tym samym niezależny rynek motoryzacyjny oraz polscy kierowcy zyskali poparcie ze strony polityków. Należy jednak podkreślić, że sprawa nie jest przesądzona i zamknięta. Przedstawiciele niezależnego rynku motoryzacyjnego oczekują pilnych i stanowczych kroków ze strony Rządu Polskiego w postaci opowiedzenia się na forum europejskim za przedłużeniem GVO. Zajęcie takiego jednoznacznego stanowiska jest niezwykle istotne z punktu widzenia prac nad rozporządzeniem trwających w Komisji Europejskiej.
Przedłużenie GVO w obecnej formie to rozwiązanie, które pozwoli utrzymać status quo, co jest niezwykle istotne szczególnie w okresie kryzysu, aby nie pogorszyć obecnego stanu rzeczy.
Niedrogie usługi posprzedażowe zależą od tego, czy niezależne wielomarkowe warsztaty będą mogły skutecznie konkurować z sieciami producentów samochodów, a to uzależnione jest od równego (niedyskryminacyjnego) dostępu do części zamiennych, wielomarkowych narzędzi, urządzeń do pomiaru, jak również do informacji technicznych i szkoleń.
Sama Komisja Europejska w Raporcie Ewaluacyjnym z maja 2008 stwierdziła, „że rozporządzenie o wyłączeniu grupowym tworzy bezpieczne warunki dystrybucji i serwisowania pojazdów silnikowych.” GVO przez okres funkcjonowania „…sprzyjało ochronie konkurencji na rynkach dystrybucji nowych pojazdów silnikowych, w szczególności zaś na rynkach posprzedażnych z korzyścią dla konsumentów.” Nowe, surowsze normy, jakie producenci pojazdów ustanowili dla swoich sieci autoryzowanych podmiotów zajmujących się naprawą, poprawiły jakość usług tam świadczonych. Miały również wpływ na sektor niezależny, który zareagował przez utworzenie sieci konkurencyjnych i franczyzowych podlegających wspólnym normom, tak by lepiej spełniać stawiane przez klientów wymogi wysokiej jakości oraz sprawnych i rzetelnych usług.
	
	
	
	
						
Brak odpowiednich dla branży motoryzacyjnej regulacji może mieć negatywne skutki w wymiarze społecznym i gospodarczym.
W wyniku wygaśnięcia rozporządzenia GVO nastąpi znaczny spadek wpływów do budżetu Państwa z podatków od producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych jak również warsztatów. Należy mieć na uwadze, iż wpływy do budżetu Państwa z podatków w branży motoryzacyjnej mają wielowymiarowy charakter tzn. producent części płaci podatek od sprzedaży do dystrybutora, następnie dystrybutor dostarcza towar do warsztatu i również dokonuje opłat z tytułu podatku dochodowego, a kolejne ogniwo to warsztat, który montuje zakupioną od dystrybutora część ostatecznemu użytkownikowi pojazdu uzyskując dochód i tym samym zwiększając wpływy do budżetu Państwa.
Brak dostępu do danych technicznych, w wyniku braku GVO, może spotęgować rozwój szarej strefy i kradzieże. Istnieje możliwość tego, iż szara strefa zacznie oferować nielegalne dane techniczne, a warsztaty niezależne, aby ratować swoje biznesy będą kupować dane pochodzące z nielegalnych źródeł. Może nastąpić również wzrost kradzieży samochodów w celu ich rozbiórki i oferowania w częściach na różnego rodzaju giełdach.
Brak dostępu do danych technicznych spowoduje również monopolizację usług napraw samochodów. Istnieje realne zagrożenie likwidacji znacznej części z 18 400 warsztatów, które nie będą mogły świadczyć pewnych usług, do wykonania których niezbędne są informacje pochodzące od producenta samochodu. Będzie to także trudna sytuacja dla Konsumentów, ponieważ będą zmuszeni do korzystania z usług tylko autoryzowanych serwisów, w których naprawy są dwukrotnie droższe, odległość do tych punktów wielokrotnie przekracza 50, a nawet 100 km. Wydłuży się również czas naprawy.
To tylko niektóre konsekwencje wygaśnięcia GVO.
Mając na uwadze wszystkie wyżej wymienione kwestie Senacka Komisja Gospodarki Narodowej RP jak również Sejmowa Komisja Gospodarki przyjętymi dezyderatami dały wyraźny sygnał, aby Rząd Polski jak najszybciej opowiedział się na forum europejskim za przedłużeniem rozporządzenia GVO w interesie zarówno narodowej gospodarki, jak również konsumentów.
					
Uczestniczący w dyskusji senatorowie, odwołując się do argumentów przemawiających zarówno za utrzymaniem rozporządzenia, jak i przeciwnych, sugerujących możliwość rezygnacji z tej regulacji, w czasie głosowania zdecydowali jednak o przyjęciu dezyderatu w sprawie podjęcia działań związanych z wygasającym rozporządzeniem GVO (BER 1400/2002). W konkluzji został zawarty apel do Ministra Gospodarki o pilne zainteresowanie się tą sprawą i zajęcie odpowiedniego stanowiska, zgodnego z treścią dezyderatu senackiej Komisji Gospodarki Narodowej, zważywszy na społeczne i ekonomiczne znaczenie Rozporządzenia. Dwa dni później 05.03.2009 sejmowa Komisja Gospodarki również przyjęła i skierowała, tym razem do Prezesa Rady Ministrów dezyderat, opowiadając się za przedłużeniem Rozporządzenia GVO. Zarówno minister Szejnfeld, jak i członkowie Komisji, byli w tej kwestii jednomyślni. Tym samym niezależny rynek motoryzacyjny oraz polscy kierowcy zyskali poparcie ze strony polityków. Należy jednak podkreślić, że sprawa nie jest przesądzona i zamknięta. Przedstawiciele niezależnego rynku motoryzacyjnego oczekują pilnych i stanowczych kroków ze strony Rządu Polskiego w postaci opowiedzenia się na forum europejskim za przedłużeniem GVO. Zajęcie takiego jednoznacznego stanowiska jest niezwykle istotne z punktu widzenia prac nad rozporządzeniem trwających w Komisji Europejskiej.
Przedłużenie GVO w obecnej formie to rozwiązanie, które pozwoli utrzymać status quo, co jest niezwykle istotne szczególnie w okresie kryzysu, aby nie pogorszyć obecnego stanu rzeczy.
Niedrogie usługi posprzedażowe zależą od tego, czy niezależne wielomarkowe warsztaty będą mogły skutecznie konkurować z sieciami producentów samochodów, a to uzależnione jest od równego (niedyskryminacyjnego) dostępu do części zamiennych, wielomarkowych narzędzi, urządzeń do pomiaru, jak również do informacji technicznych i szkoleń.
Sama Komisja Europejska w Raporcie Ewaluacyjnym z maja 2008 stwierdziła, „że rozporządzenie o wyłączeniu grupowym tworzy bezpieczne warunki dystrybucji i serwisowania pojazdów silnikowych.” GVO przez okres funkcjonowania „…sprzyjało ochronie konkurencji na rynkach dystrybucji nowych pojazdów silnikowych, w szczególności zaś na rynkach posprzedażnych z korzyścią dla konsumentów.” Nowe, surowsze normy, jakie producenci pojazdów ustanowili dla swoich sieci autoryzowanych podmiotów zajmujących się naprawą, poprawiły jakość usług tam świadczonych. Miały również wpływ na sektor niezależny, który zareagował przez utworzenie sieci konkurencyjnych i franczyzowych podlegających wspólnym normom, tak by lepiej spełniać stawiane przez klientów wymogi wysokiej jakości oraz sprawnych i rzetelnych usług.
W wyniku wygaśnięcia rozporządzenia GVO nastąpi znaczny spadek wpływów do budżetu Państwa z podatków od producentów i dystrybutorów części motoryzacyjnych jak również warsztatów. Należy mieć na uwadze, iż wpływy do budżetu Państwa z podatków w branży motoryzacyjnej mają wielowymiarowy charakter tzn. producent części płaci podatek od sprzedaży do dystrybutora, następnie dystrybutor dostarcza towar do warsztatu i również dokonuje opłat z tytułu podatku dochodowego, a kolejne ogniwo to warsztat, który montuje zakupioną od dystrybutora część ostatecznemu użytkownikowi pojazdu uzyskując dochód i tym samym zwiększając wpływy do budżetu Państwa.
Brak dostępu do danych technicznych, w wyniku braku GVO, może spotęgować rozwój szarej strefy i kradzieże. Istnieje możliwość tego, iż szara strefa zacznie oferować nielegalne dane techniczne, a warsztaty niezależne, aby ratować swoje biznesy będą kupować dane pochodzące z nielegalnych źródeł. Może nastąpić również wzrost kradzieży samochodów w celu ich rozbiórki i oferowania w częściach na różnego rodzaju giełdach.
Brak dostępu do danych technicznych spowoduje również monopolizację usług napraw samochodów. Istnieje realne zagrożenie likwidacji znacznej części z 18 400 warsztatów, które nie będą mogły świadczyć pewnych usług, do wykonania których niezbędne są informacje pochodzące od producenta samochodu. Będzie to także trudna sytuacja dla Konsumentów, ponieważ będą zmuszeni do korzystania z usług tylko autoryzowanych serwisów, w których naprawy są dwukrotnie droższe, odległość do tych punktów wielokrotnie przekracza 50, a nawet 100 km. Wydłuży się również czas naprawy.
To tylko niektóre konsekwencje wygaśnięcia GVO.
Mając na uwadze wszystkie wyżej wymienione kwestie Senacka Komisja Gospodarki Narodowej RP jak również Sejmowa Komisja Gospodarki przyjętymi dezyderatami dały wyraźny sygnał, aby Rząd Polski jak najszybciej opowiedział się na forum europejskim za przedłużeniem rozporządzenia GVO w interesie zarówno narodowej gospodarki, jak również konsumentów.
źródło: Koalicja na rzecz Prawa do Naprawy
										
					
				Dodaj komentarz
					Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
				logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
					Komentarze do:
Sejm i senat popierają niezależny rynek motoryzacyjny
Podobne: Sejm i senat popierają niezależny rynek motoryzacyjny
				 Continental wyróżnił najlepsze serwisy oponiarskie w Polsce »
Continental wyróżnił najlepsze serwisy oponiarskie w Polsce »
					
					 Usługi serwisowe i części zamienne Scania dostępne w sklepie internetowym »
Usługi serwisowe i części zamienne Scania dostępne w sklepie internetowym »
					
					 eOględziny - nowy sposób kontroli leasingowanych pojazdów »
eOględziny - nowy sposób kontroli leasingowanych pojazdów »
					
				Podobne galerie: Sejm i senat popierają niezależny rynek motoryzacyjny
				 Mercedes Sprinter 2018 - oficjalne zdjęcia vana »
Mercedes Sprinter 2018 - oficjalne zdjęcia vana »
					
					 Autonomiczne pługi Mercedesa »
Autonomiczne pługi Mercedesa »
					
					 Toyota JPN Taxi - prezentacja taksówki z hybrydą LPG »
Toyota JPN Taxi - prezentacja taksówki z hybrydą LPG »
					
				Najczęściej czytane w tym miesiącu
				Tapety na pulpit 
				
				
				
				
				
				
				
			Newsletter
			
Galerie zdjęć
 
						
						 
						
						 Tapety
						
						Tapety   Tapety Hummer
Tapety Hummer  Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V!
Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V! Kwalifikacje do GP Meksyku: bezbłędny Norris, dwa Ferrari za nim!
Kwalifikacje do GP Meksyku: bezbłędny Norris, dwa Ferrari za nim! Jak zwiększyć osiągi motocykla Suzuki bez dużych wydatków?
Jak zwiększyć osiągi motocykla Suzuki bez dużych wydatków? Rajd Polski żegna Mikołajki. Kultowa impreza przenosi się na Śląsk
Rajd Polski żegna Mikołajki. Kultowa impreza przenosi się na Śląsk Citroen DS4
Citroen DS4  Grand Prix Australii - Melbourne - Pitbabes
Grand Prix Australii - Melbourne - Pitbabes  
 
			
 
 
			