Flota  »  Aktualności  »  Solaris oburzony wynikiem przetargu na elektryczne autobusy dla MZA Warszawa
BYD eBus

Solaris oburzony wynikiem przetargu na elektryczne autobusy dla MZA Warszawa

2014-04-28 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Solaris, Autobusy, Warszawa, Zamówienie flotowe, BYD

Ledwie przedwczoraj pisaliśmy na temat przetargu na elektryczne autobusy dla MZA Warszawa, który wygrała chińska firma BYD. Azjatycka konstrukcja pokonała w postępowaniu przetargowym polskiego Solarisa, który również chciał dostarczyć w Warszawie dziesięć pojazdów. I jak się można było spodziewać, przegrana nie do końca spodobała się firmie z Bolechowa. Trudno się temu zresztą dziwić, skoro to Solaris jest jedną z niewielu firm, które skutecznie promują polskie produkty za granicą, a także dostarcza do budżetu państwa niemałe kwoty. Więcej zarzutów wobec warszawskiego przetargu można przeczytać w poniższym oświadczeniu firmy Solaris Bus & Coach S.A.:

Firma Solaris Bus & Coach S.A. wyraża oburzenie z powodu decyzji Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie i wyboru oferty na autobusy elektryczne chińskiej produkcji. Polski producent uważa, iż jest to działanie na niekorzyść polskich podatników i polskiej gospodarki, a w szczególności na niekorzyść mieszkańców Warszawy. Dlatego firma planuje skierowanie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej z powodu rażąco niskiej ceny produktu chińskiego. Firma Solaris jest przekonana o tym, iż mieszkańcy Warszawy zasługują na produkt nowoczesny i dobry jakościowo, który cieszy się uznaniem w całej Europie. Do tej pory MZA Warszawa w swoim taborze posiadały autobusy wyprodukowane w Polsce lub na kontynencie europejskim. Ich producenci w uczciwej walce konkurencyjnej wygrywali ogłaszane przetargi.
Tym razem MZA Warszawa ogłosiły przetarg na dostawę autobusów elektrycznych, w którym głównym kryterium była niska cena - aż 90% przyznawanych punktów. Takie warunki przetargu preferują produkty tanie, o niskiej jakości. W skrajnych przypadkach mogą prowadzić do cen dumpingowych.Jakość to gwarancja bezpieczeństwa, która ma swoją cenę. To, co najtańsze, nie zawsze jest dobre. Doświadczenia pokazują, że kupując to, co najtańsze, płacisz dwa razy. Jak wygląda budowa tanich chińskich autostrad już się przekonaliśmy tuż przed Euro 2012. Czy teraz chcemy, aby po tych chińskich autostradach jeździły chińskie autobusy? Czy, aby na pewno, powinniśmy wydawać publiczne pieniądze pochodzące z budżetu miasta już nie tylko poza naszym krajem, ale także poza naszym kontynentem?Firma Solaris istnieje od 1996 roku. Od tego momentu polski producent wyprodukował łącznie ponad 11.000 pojazdów znanych i cenionych w całej Europie. W swojej ofercie, od roku 2011, Solaris posiada autobusy elektryczne. Pojazdy bateryjne tej marki były wielokrotnie nagradzane za swoje innowacyjne rozwiązania zarówno w Polsce jak i zagranicą, m.in. w Niemczech.Autobusy elektryczne marki Solaris zostały do tej pory zakupione między innymi przez przewoźników w Brunszwiku, Dusseldorfie, Hamburgu w Niemczech czy w Klagenfurcie w Austrii oraz w Vasteras w Szwecji. Są to kraje, które przykładają niezwykłą wagę do jakości kupowanych produktów, ich trwałości i bezpieczeństwa.

Tymczasem w przetargu warszawskim prowadzonym przez MZA, mimo znacznie korzystniejszych parametrów technicznych, polskie autobusy firmy Solaris, z powodu preferowania niskiej ceny, nie miały szans konkurować z autobusem wyprodukowanym w Chinach, który naszym zdaniem został dodatkowo zaoferowany w rażąco niskiej cenie.

W przetargu warszawskim autobus marki Solaris w porównaniu ze swoim chińskim konkurentem oferuje między innymi:

  • niższe aż o 30% zużycie energii elektrycznej i tym samym niższe koszty eksploatacji,
  • lepsze rozwiązania w zakresie poszycia autobusu,
  • lżejsze baterie i tym samym większą pojemność pasażerską autobusu.

Mimo przyznanej przez MZA wyższej punktacji w parametrach technicznych dla firmy Solaris, przetarg został skonstruowany przez MZA w taki sposób, iż chiński produkt wygrał niską ceną. Zdaniem firmy Solaris, rażąco niską ceną, dlatego polski producent kieruje odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej.

Firma Solaris, którą Solange Olszewska wraz z mężem Krzysztofem stworzyła 18 lat temu, zatrudnia obecnie blisko 2500 osób w Polsce oraz kilkuset pracowników poza granicami kraju. Produkty Solarisa są sprzedawane zarówno na rynku krajowym, jak również za granicą. W ciągu blisko dwudziestu lat funkcjonowania firmy, dzięki płaceniu podatków PIT, CIT czy VAT oraz z tytułu innych opłat, Solaris zasilił polski system finansowy kwotą kilku miliardów złotych. Pracownicy firmy Solaris mieszkają i płacą podatki w Polsce. Ze współpracy z fabryką dodatkowo utrzymuje się kilkanaście tysięcy osób w całym kraju. Cała produkcja i centrum badawczo-rozwojowe Solarisa także ulokowane są w Polsce. Wszystkie patenty i know-how są tworzone w naszym kraju przez polskich inżynierów.

Ten niebezpieczny, warszawski precedens jest zagrożeniem nie tylko dla firmy Solaris i miejsc pracy dla osób, które zatrudnia. To także zagrożenie dla całej polskiej gospodarki, która jak nigdy wcześniej ma dziś szansę na dalszy rozwój. Poprzez takie przetargi szybko jednak z roli wytwórców wysoko zaawansowanych technologicznie dóbr, Polska i Polacy staną się konsumentami produktów o niskiej cenie i wątpliwej jakości. Czy tego naprawdę chcemy?




Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
7

Komentarze do:

Solaris oburzony wynikiem przetargu na elektryczne autobusy dla MZA Warszawa

Solaris oburzony wynikiem przetargu na elektryczne autobusy dla MZA Warszawa
łobuz11356 2014-04-28 20:55
Uważam że państwo czy też samorządy powinny wspierać to co polskie, popychać naszą gospodarkę do przodu, niestety tutaj zachodzi odwrotny proces.
Solaris oburzony wynikiem przetargu na elektryczne autobusy dla MZA Warszawa
koko 2014-04-28 21:56
Dokładnie !! mają rację powinni zapłacić dwa razy więcej za niemieckie autobusy MAN Mercedes co tam innego jeszcze majom Angela sie ucieszy i pokle[pie Donka po główce
Solaris oburzony wynikiem przetargu na elektryczne autobusy dla MZA Warszawa
smooter 2014-05-11 11:20
Trudno, żeby nie był oburzony, jak taka kasa przeszła koło nosa...
Solaris oburzony wynikiem przetargu na elektryczne autobusy dla MZA Warszawa
www.niekrecone.pl 2014-07-03 15:46
A jakie były różnice w ofertach. Oczywiście należy popierać to co polskie. Co zrobić jednak jeśli polska firma proponuje ofertę droższą o 5% / 10% ....
Solaris oburzony wynikiem przetargu na elektryczne autobusy dla MZA Warszawa
zerto 2014-07-10 04:23
Odrzucić, bo w ekonomii nie ma patriotyzmu.
Solaris oburzony wynikiem przetargu na elektryczne autobusy dla MZA Warszawa
PiotreW 2014-07-13 16:35
Odrzucić, bo w ekonomii nie ma patriotyzmu. Jak to nie ma? Chyba nie trzeba ci tłumaczyć, że kupno droższego, ale polskiego autobusu jest de facto tańsze, ponieważ pieniądze wydane w polskiej firmie wrócą potem do budżetu państwa w postaci podatków płaconych przez firmę, pracownicy mają zatrudnienie, dostają pensje, również płacą podatki itp. itd. Z polskiego autobusu droższego o 5-10 % szybko zrobi się znacznie większa różnica w drugą stronę.
Solaris oburzony wynikiem przetargu na elektryczne autobusy dla MZA Warszawa
Giventis 2014-08-18 14:57
Ale politycy czy dyrektorzy mają się czym chwalić, że kupili tańszy produkt :-)