Flota  »  Aktualności  »  Sprzedaż samochodów do firm spada, a liczba aut w wynajmie długoterminowym rośnie

Sprzedaż samochodów do firm spada, a liczba aut w wynajmie długoterminowym rośnie

2015-05-14 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Rynek, PZWLP, Zamówienie flotowe, Wynajem długoterminowy
Z opublikowanych przez PZWLP danych, czyli organizacji skupiającej największe i najważniejsze w Polsce firmy wynajmujące i leasingujące auta wynika, że rynek wynajmu długoterminowego (CFM) urósł po I kwartale o 11,1% w skali roku. W okresie od stycznia do końca marca, a wiec tylko w pierwszych trzech miesiącach roku, dynamika wzrostu wyniosła 3,6% i była wyższa o 0,6 punktu procentowego w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W I kwartale 2015 roku w wynajmie długoterminowym znalazł się co piąty (20%) nowy zakupiony przez firmy samochód osobowy w Polsce oraz blisko co trzecie (30,8%) nowe leasingowane auto osobowe.
Większe, niż rok wcześniej tempo wzrostu łącznej liczby wynajmowanych długoterminowo samochodów, odnotowane w pierwszym kwartale 2015 roku, przy jednoczesnym blisko 5% spadku całkowitej sprzedaży nowych samochodów do firm w tym samym czasie potwierdza, że przedsiębiorcy w Polsce coraz częściej decydują się na usługi wynajmu długoterminowego, zastępując nimi inne formy finansowania floty. 

Podczas, gdy z polskich salonów wyjechało w I kwartale 2015 roku prawie o 5% mniej samochodów  zakupionych łącznie przez przedsiębiorców, niż rok wcześniej, to jeśli chodzi o wynajem długoterminowy, obserwujemy zjawisko zupełnie odwrotne  - mówi Marek Małachowski, Prezes Zarządu PZWLP, Dyrektor Zarządzający ALD Automotive Polska. - Na spadek całkowitej sprzedaży nowych pojazdów do firm miał wpływ przede wszystkim tzw. efekt okienka derogacyjnego, który wystąpił w pierwszych trzech miesiącach zeszłego roku. Spowodował on wówczas jednorazowy dodatkowy popyt wśród przedsiębiorców na tzw. samochody „z kratką”. Ponad 23 tys. aut tego typu zostało nabyte przez firmy w zdecydowanej większości w zwykłym leasingu oraz na kredyt i za gotówkę. W efekcie, w I kwartale bieżącego roku sprzedaż aut do  firm w tych formach finansowania była niższa, co przełożyło się również na zmniejszenie łącznej liczby rejestracji nowych pojazdów na REGON. Zjawisko wzmożonych zakupów aut z kratką w przypadku wynajmu długoterminowego praktycznie nie wystąpiło. W związku z tym w I kwartale bieżącego roku branża ta odnotowała po raz kolejny bardzo wyraźny wzrost. Co więcej, tempo wzrostu łącznej liczby aut w wynajmie długoterminowym w pierwszych trzech miesiącach 2015 roku było nawet o 0,6% wyższe, niż rok wcześniej. Świadczy to z jednej strony o dużej odporności branży CFM na jednorazowe wahania koniunktury na rynku, a z drugiej o ciągle dynamicznie wzrastającej roli wynajmu długoterminowego w finansowaniu flot samochodów służbowych w polskich firmach. W perspektywie kilkunastu najbliższych lat polski rynek upodobni się do Europy Zachodniej, gdzie w wynajmie długoterminowym znajduje się 70-80% wszystkich leasingowanych aut, a także zdecydowana większość ogółu aut służbowych.
Zgodnie z danymi IBRM Samar w I kwartale 2015 roku całkowita sprzedaż nowych samochodów osobowych do firm w Polsce wyniosła 51 tys. aut (51.082), z czego na firmy leasingowe i CFM łącznie przypadło ponad 33 tys. pojazdów.  Z analiz PZWLP wynika, że branża wynajmu długoterminowego (CFM)  zakupiła w tym okresie ok. 10,2 tys. aut osobowych. Oznacza to, że wygenerowała 20% łącznej sprzedaży nowych samochodów osobowych do firm w kraju oraz miała blisko 1/3 (30,8%)  udziału w nowych wyleasingowanych w tym okresie autach osobowych. Firmy skupione w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, reprezentujące ok. 80% całego rynku CFM w Polsce, zakupiły łącznie 8.006 samochodów osobowych na potrzeby oferowanych klientom usług wynajmu długoterminowego.

Polscy przedsiębiorcy stawiają na kompleksowe finansowanie i obsługę floty

Łączna flota samochodów w usługach wynajmu długoterminowego, należąca do firm skupionych w Polskim Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów, wynosi po I kwartale 2015 r. prawie 130,5 tys. aut (130.409). Zdecydowana większość pojazdów, bo aż 74,7% (97.467 aut), znajduje się w usłudze Full Service Leasingu (FSL), inaczej zwanej leasingiem operacyjnym z pełną obsługą, gwarantującej przedsiębiorcom nie tylko zewnętrzne sfinansowanie floty, ale również kompleksową obsługę administracyjną i serwisową aut służbowych. W usłudze Leasingu z Serwisem, czyli leasingu operacyjnym z niepełną obsługą, zapewniającym poza finansowanej aut służbowych, także min. 2 dodatkowe usługi np. ubezpieczenie oraz zarządzanie wymianą i serwisem opon, znajdowało się 13,8% samochodów (17.997). Auta w Wyłącznym Zarządzaniu (Fleet Management), czyli w usłudze, w której przedsiębiorca finansuje swoje pojazdy samodzielnie i w dowolnej formie, firmie CFM powierzając jedynie opiekę administracyjną i serwisową nad własną flotą, stanowiły 11,5% całego parku samochodów (14.945 aut).

Pierwszą trójkę największych firm wynajmu długoterminowego (CFM) w Polsce, biorąc pod uwagę nie tylko członków PZWLP reprezentujących ok. 80% rynku, ale również niezrzeszoną, lecz wspólnie raportującą ze Związkiem firmę Masterlease, stanowią po I kwartale 2015 roku kolejno: LeasePlan Fleet Management Polska (24.303 samochody), Masterlease (22.153 pojazdy) oraz  Arval Service Lease Polska (16.701 aut).

Dominuje diesel, ale pojawiają się już silniki hybrydowe i elektryczne


Wśród ponad 130 tysięcy samochodów znajdujących się w usługach wynajmu długoterminowego firm skupionych w PZWLP, dominującym rodzajem napędu po I kwartale 2015 roku pozostaje silnik diesla, który występuje w przypadku 71,5%  aut (93.247). Pojazdy napędzane silnikami benzynowymi stanowią 28,3% (36.959) łącznego  parku pojazdów. Wśród wynajmowanych długoterminowo aut firm PZWLP zaczynają się już również pojawiać samochody z napędami ekologicznymi, które stanowią jednak wciąż marginalną część ogólnej floty. Silnik hybrydowy występuje w przypadku 189 samochodów, natomiast napęd w pełni elektryczny posiada 10 aut.

Najpopularniejszymi samochodami  w wynajmie długoterminowym we flotach firm należących do PZWLP na koniec marca 2015r. były: Skoda Octavia, Ford Focus, Skoda Fabia, Opel Astra i Volkswagen Golf.     

Ponad 7 tysięcy samochodów firm Rent a Car w PZWLP

W lutym 2015r. do Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów przystąpiło 3 światowych liderów branży Rent a Car, firmy Budget, Hertz oraz Sixt. Dzięki temu PZWLP skupia obecnie 5 wypożyczalni samochodów, oferujących usługi wynajmu krótko (do 30 dni) i średnioterminowego (1 miesiąc - 2 lata) pojazdów. Obok nowych członków, do organizacji należy również firma Avis, jeden z największych na świecie dostawców w branży Rent a Car oraz znana i duża na polskim rynku firma Express.

Po I kwartale 2015 roku łączna flota samochodów firm Rent a Car należących do PZWLP wynosi ponad 7 tys. aut (7.238).  Wypożyczalnie pojazdów skupione w organizacji zakupiły razem w pierwszych trzech miesiącach roku 863 nowe samochody osobowe.



źródło: PZWLP

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Sprzedaż samochodów do firm spada, a liczba aut w wynajmie długoterminowym rośnie