Flota  »  Temat miesiąca  »  Technika jazdy: Eco-driving a przyzwyczajenia kierowców
MAN TGX

Technika jazdy: Eco-driving a przyzwyczajenia kierowców

2009-12-22 - P. Grzelak     Tagi: Eksploatacja, Bezpieczeństwo, Szkolenia
Na styl jazdy składa się nie tylko jej dynamika, bezpieczeństwo czy zachowanie za kierownicą. Każdy kierowca w swojej technice prowadzenia pojazdu posiada odruchy, które w jego mniemaniu pozwolą oszczędzać paliwo i podzespoły samochodu. Jednym z najczęściej stosowanych sposobów na domniemaną oszczędność jest m.in. jazda na luzie podczas dojazdu do skrzyżowania czy zjazdu ze wzniesienia. Eco-driving to zasady jazdy pozwalające na wydłużenie żywotności naszego samochodu, realne ograniczenie ilości spalanego paliwa, a przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa na drodze, dbania o środowisko i zmniejszenie stresu podczas prowadzenia pojazdu.

- Kierowcy biorący udział w szkoleniach to często osoby z dużym doświadczeniem w prowadzeniu pojazdów. Zdarza się, że sceptycznie podchodzą do udziału w szkoleniach, przekonani o tym, że jeżdżą bezpiecznie i ekonomicznie. Jak się jednak okazuje, stosując się do zasad Eco-drivigu mogą oni zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 17 %. Jazda ekonomiczna daje duże korzyści, o czym najlepiej wiedzą menadżerowie flot, którzy szkolą w tym kierunku nawet swoich najlepszych kierowców - mówi Katarzyna Siemińska-Kędzia, prezes Test & Training Safety Centre.

W nowoczesnych silnikach paliwo dawkowane jest przez komputer, ale to kierowca decyduje o stylu jazdy i wynikającym z niego zużyciu paliwa oraz podzespołów pojazdu. Prowadzący samochód musi odpowiednio reagować na stale zmieniające się warunki i sytuacje drogowe, a nawet zwracać uwagę na ukształtowanie terenu (zjazdy, podjazdy) i odpowiednio dobierać przełożenia skrzyni biegów lub wcisnąć pedał gazu.
- W trakcie szkolenia dokładnie przyglądamy się czynnościom wykonywanym przez kierowcę, który podczas pierwszej jazdy powadzi pojazd wedle swych nawyków i przyzwyczajeń. Staramy się wychwycić jego błędy, odnotowujemy wynik czasu przejazdu i spalania.

Następnie przeprowadzamy z jego udziałem szkolenie teoretyczne, gdzie poruszamy tematy oporów jazdy, charakterystyki silnika i jego wykorzystania podczas jazdy oraz korzyści wynikających z przewidywania zdarzeń i wnikliwej obserwacji drogi. Następnie wyjeżdżamy na drugi przejazd, tą samą trasą. Tym razem zachęcamy kierowcę do korzystania z poznanych zasad Eco-drivingu.Po drugim przejeździe dokonujemy porównania obu wyników, co odzwierciedla skuteczność stosowania zasad Eco-drivingu
- tłumaczy Przemysław Tomaszewski, instruktor TTSC.

Na podstawie przeprowadzonych wywiadów z kierowcami i relacji ze szkoleń z Eco-drivingu w ośrodku TTSC w Bednarach, instruktorzy ekonomicznej jazdy określili najczęściej popełniane przez kierowców błędy, powodujące zwiększone zużycie paliwa:
  • Rozgrzewanie silnika na postoju, złe używanie klimatyzacji, zbędne włączanie odbiorników i urządzeń w pojeździe.
  • Szybkie starty oraz nadmierne przyspieszanie.
  • Utrzymywanie zbyt małego odstępu od pojazdów poprzedzających, co prowadzi do niepotrzebnego hamowania i przyspieszania.
  • Jazda na luzie i niewykorzystanie siły rozpędu, jaką posiada pojazd (na naszą korzyść działa jazda z włączonym biegiem, toczenie pojazdu, hamowanie silnikiem).
  • Nieuzasadnione montowanie elementów zakłócających współczynnik CW (opór powietrza) np. nieużywany bagażnik.
  • Niekontrolowanie lub zbyt rzadkie kontrolowanie ciśnienia w ogumieniu.
  • Zaniedbania w odpowiednim serwisowaniu pojazdu (wymiany filtrów i łożysk, odpowiednia geometria zawieszenia itp.)
- Szkolenia z zakresu ekonomicznej jazdy zwiększają rentowność flot. Dzięki nim firmy transportowe mogą ograniczyć koszty nie tylko paliwa, ale ogólnej eksploatacji pojazdów. Ponadto uczestnicy szkolenia doskonalą swoje umiejętności z zakresu bezpiecznej jazdy (przewidywanie), co przyczynia się do redukcji występowania szkód i późniejszej ich likwidacji. Eco-driving daje nam możliwość nie tylko poprawy stanu naszego środowiska, ale również zwiększa bezpieczeństwo na naszych drogach - dodaje Katarzyna Siemińska-Kędzia, prezes TTSC.O Test & Training Safety Centre:
Test Training Safety Centre (TTSC) - firma, którą założyli w 2006 roku Sobiesław Zasada i Franz Wurz, jest jedynym ośrodkiem w Polsce szkolącym kierowców z zakresu bezpiecznej i ekonomicznej jazdy według metody Test & Training. Siedziba firmy znajduje się na terenie podpoznańskiego lotniska Bednary (gmina Pobiedziska).Na ponad 20 ha stworzono kompleksowy ośrodek treningowy, który posiada pełną infrastrukturę do prowadzenia treningów z zakresu bezpiecznego kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi, w tym 3 płyty poślizgowe oraz 2 tory off-road i tor kartingowy. Spółka zatrudnia ponad 10 instruktorów - specjalistów w swoich dziedzinach, a zarazem miłośników motoryzacji.Trenerzy są przygotowani do prowadzenia szkoleń dla kierowców pojazdów wszystkich kategorii. Za cel swoich działań TTSC stawia sobie edukowanie o sposobach bezpiecznej jazdy poprzez symulowanie ekstremalnych sytuacji na drodze w warunkach bezpiecznych dla kursanta.



źródło: Test & Training Safety Centre

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Technika jazdy: Eco-driving a przyzwyczajenia kierowców