Flota » Temat miesiąca » Technika jazdy: Eco-driving a przyzwyczajenia kierowców

Technika jazdy: Eco-driving a przyzwyczajenia kierowców
2009-12-22 - P. Grzelak Tagi: Eksploatacja, Bezpieczeństwo, Szkolenia
Na styl jazdy składa się nie tylko jej dynamika, bezpieczeństwo czy zachowanie za kierownicą. Każdy kierowca w swojej technice prowadzenia pojazdu posiada odruchy, które w jego mniemaniu pozwolą oszczędzać paliwo i podzespoły samochodu. Jednym z najczęściej stosowanych sposobów na domniemaną oszczędność jest m.in. jazda na luzie podczas dojazdu do skrzyżowania czy zjazdu ze wzniesienia.
Eco-driving to zasady jazdy pozwalające na wydłużenie żywotności naszego samochodu, realne ograniczenie ilości spalanego paliwa, a przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa na drodze, dbania o środowisko i zmniejszenie stresu podczas prowadzenia pojazdu.
- Kierowcy biorący udział w szkoleniach to często osoby z dużym doświadczeniem w prowadzeniu pojazdów. Zdarza się, że sceptycznie podchodzą do udziału w szkoleniach, przekonani o tym, że jeżdżą bezpiecznie i ekonomicznie. Jak się jednak okazuje, stosując się do zasad Eco-drivigu mogą oni zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 17 %. Jazda ekonomiczna daje duże korzyści, o czym najlepiej wiedzą menadżerowie flot, którzy szkolą w tym kierunku nawet swoich najlepszych kierowców - mówi Katarzyna Siemińska-Kędzia, prezes Test & Training Safety Centre.
W nowoczesnych silnikach paliwo dawkowane jest przez komputer, ale to kierowca decyduje o stylu jazdy i wynikającym z niego zużyciu paliwa oraz podzespołów pojazdu. Prowadzący samochód musi odpowiednio reagować na stale zmieniające się warunki i sytuacje drogowe, a nawet zwracać uwagę na ukształtowanie terenu (zjazdy, podjazdy) i odpowiednio dobierać przełożenia skrzyni biegów lub wcisnąć pedał gazu.
- W trakcie szkolenia dokładnie przyglądamy się czynnościom wykonywanym przez kierowcę, który podczas pierwszej jazdy powadzi pojazd wedle swych nawyków i przyzwyczajeń. Staramy się wychwycić jego błędy, odnotowujemy wynik czasu przejazdu i spalania.
Następnie przeprowadzamy z jego udziałem szkolenie teoretyczne, gdzie poruszamy tematy oporów jazdy, charakterystyki silnika i jego wykorzystania podczas jazdy oraz korzyści wynikających z przewidywania zdarzeń i wnikliwej obserwacji drogi. Następnie wyjeżdżamy na drugi przejazd, tą samą trasą. Tym razem zachęcamy kierowcę do korzystania z poznanych zasad Eco-drivingu.Po drugim przejeździe dokonujemy porównania obu wyników, co odzwierciedla skuteczność stosowania zasad Eco-drivingu - tłumaczy Przemysław Tomaszewski, instruktor TTSC.
Na podstawie przeprowadzonych wywiadów z kierowcami i relacji ze szkoleń z Eco-drivingu w ośrodku TTSC w Bednarach, instruktorzy ekonomicznej jazdy określili najczęściej popełniane przez kierowców błędy, powodujące zwiększone zużycie paliwa:
Test Training Safety Centre (TTSC) - firma, którą założyli w 2006 roku Sobiesław Zasada i Franz Wurz, jest jedynym ośrodkiem w Polsce szkolącym kierowców z zakresu bezpiecznej i ekonomicznej jazdy według metody Test & Training. Siedziba firmy znajduje się na terenie podpoznańskiego lotniska Bednary (gmina Pobiedziska).Na ponad 20 ha stworzono kompleksowy ośrodek treningowy, który posiada pełną infrastrukturę do prowadzenia treningów z zakresu bezpiecznego kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi, w tym 3 płyty poślizgowe oraz 2 tory off-road i tor kartingowy. Spółka zatrudnia ponad 10 instruktorów - specjalistów w swoich dziedzinach, a zarazem miłośników motoryzacji.Trenerzy są przygotowani do prowadzenia szkoleń dla kierowców pojazdów wszystkich kategorii. Za cel swoich działań TTSC stawia sobie edukowanie o sposobach bezpiecznej jazdy poprzez symulowanie ekstremalnych sytuacji na drodze w warunkach bezpiecznych dla kursanta.
- Kierowcy biorący udział w szkoleniach to często osoby z dużym doświadczeniem w prowadzeniu pojazdów. Zdarza się, że sceptycznie podchodzą do udziału w szkoleniach, przekonani o tym, że jeżdżą bezpiecznie i ekonomicznie. Jak się jednak okazuje, stosując się do zasad Eco-drivigu mogą oni zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 17 %. Jazda ekonomiczna daje duże korzyści, o czym najlepiej wiedzą menadżerowie flot, którzy szkolą w tym kierunku nawet swoich najlepszych kierowców - mówi Katarzyna Siemińska-Kędzia, prezes Test & Training Safety Centre.
W nowoczesnych silnikach paliwo dawkowane jest przez komputer, ale to kierowca decyduje o stylu jazdy i wynikającym z niego zużyciu paliwa oraz podzespołów pojazdu. Prowadzący samochód musi odpowiednio reagować na stale zmieniające się warunki i sytuacje drogowe, a nawet zwracać uwagę na ukształtowanie terenu (zjazdy, podjazdy) i odpowiednio dobierać przełożenia skrzyni biegów lub wcisnąć pedał gazu.
Następnie przeprowadzamy z jego udziałem szkolenie teoretyczne, gdzie poruszamy tematy oporów jazdy, charakterystyki silnika i jego wykorzystania podczas jazdy oraz korzyści wynikających z przewidywania zdarzeń i wnikliwej obserwacji drogi. Następnie wyjeżdżamy na drugi przejazd, tą samą trasą. Tym razem zachęcamy kierowcę do korzystania z poznanych zasad Eco-drivingu.Po drugim przejeździe dokonujemy porównania obu wyników, co odzwierciedla skuteczność stosowania zasad Eco-drivingu - tłumaczy Przemysław Tomaszewski, instruktor TTSC.
Na podstawie przeprowadzonych wywiadów z kierowcami i relacji ze szkoleń z Eco-drivingu w ośrodku TTSC w Bednarach, instruktorzy ekonomicznej jazdy określili najczęściej popełniane przez kierowców błędy, powodujące zwiększone zużycie paliwa:
- Rozgrzewanie silnika na postoju, złe używanie klimatyzacji, zbędne włączanie odbiorników i urządzeń w pojeździe.
- Szybkie starty oraz nadmierne przyspieszanie.
- Utrzymywanie zbyt małego odstępu od pojazdów poprzedzających, co prowadzi do niepotrzebnego hamowania i przyspieszania.
- Jazda na luzie i niewykorzystanie siły rozpędu, jaką posiada pojazd (na naszą korzyść działa jazda z włączonym biegiem, toczenie pojazdu, hamowanie silnikiem).
- Nieuzasadnione montowanie elementów zakłócających współczynnik CW (opór powietrza) np. nieużywany bagażnik.
- Niekontrolowanie lub zbyt rzadkie kontrolowanie ciśnienia w ogumieniu.
- Zaniedbania w odpowiednim serwisowaniu pojazdu (wymiany filtrów i łożysk, odpowiednia geometria zawieszenia itp.)
Test Training Safety Centre (TTSC) - firma, którą założyli w 2006 roku Sobiesław Zasada i Franz Wurz, jest jedynym ośrodkiem w Polsce szkolącym kierowców z zakresu bezpiecznej i ekonomicznej jazdy według metody Test & Training. Siedziba firmy znajduje się na terenie podpoznańskiego lotniska Bednary (gmina Pobiedziska).Na ponad 20 ha stworzono kompleksowy ośrodek treningowy, który posiada pełną infrastrukturę do prowadzenia treningów z zakresu bezpiecznego kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi, w tym 3 płyty poślizgowe oraz 2 tory off-road i tor kartingowy. Spółka zatrudnia ponad 10 instruktorów - specjalistów w swoich dziedzinach, a zarazem miłośników motoryzacji.Trenerzy są przygotowani do prowadzenia szkoleń dla kierowców pojazdów wszystkich kategorii. Za cel swoich działań TTSC stawia sobie edukowanie o sposobach bezpiecznej jazdy poprzez symulowanie ekstremalnych sytuacji na drodze w warunkach bezpiecznych dla kursanta.
źródło: Test & Training Safety Centre
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Technika jazdy: Eco-driving a przyzwyczajenia kierowców
Podobne: Technika jazdy: Eco-driving a przyzwyczajenia kierowców




Podobne galerie: Technika jazdy: Eco-driving a przyzwyczajenia kierowców



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit