Flota  »  Aktualności  »  VW Crafter 2010 z systemem AdBlue
VW Crafter

VW Crafter 2010 z systemem AdBlue

2009-05-21 - P. Łukasiewicz     Tagi: Volkswagen, Ciężarówki, Ekologia, Volkswagen Crafter
Marka Samochody Użytkowe Volkswagen przygotowała dla modelu Crafter silnik spełniający surową normę emisji spalin Euro V. Będzie to możliwe dzięki zastosowaniu Selektywnej Redukcji Katalicznej - SCR (Selective Catalytic Reduction) z wykorzystaniem 32,5% wodnego roztworu mocznika. Od 2009 roku Craftery z roku modelowego 2010 będą wyposażane w przyjazny dla środowiska system AdBlue®. Polega on na redukcji zawartych w spalinach szkodliwych tlenków azotu (NOX) na obojętne dla środowiska azot (N2) i parę wodną (H2O). W połączeniu z nową manualną skrzynią biegów umożliwi to obniżenie zużycia paliwa o 0,9 litra na 100 km oraz obniżenie emisji CO2 o 23 g/km. W rezultacie Crafter będzie jednym z najbardziej ekologicznych samochodów w swojej klasie. AdBlue® jest efektywną metodą oczyszczania spalin w segmencie autobusów i ciężarówek. Polega na redukcji szkodliwych tlenków azotu do obojętnego azotu i pary wodnej przy udziale amoniaku jako reduktora. Ponieważ amoniak jest materiałem niebezpiecznym i jego możliwości powszechnego zastosowania w środkach transportu są ograniczone stosuje się wodny roztwór mocznika. Roztwór mocznika w przemyśle motoryzacyjnym nosi handlową nazwę AdBlue®. System AdBlue® w połączeniu ze zmodyfikowaną 6 biegową manualną skrzynią biegów umożliwia obniżenie prędkości obrotowej na wyższych biegach co wpływa na zmniejszenie zużycia paliwa o 0,9 litra na 100km. Zastosowanie normy emisji spalin Euro V w parze ze zwiększonym momentem obrotowym dla wszystkich czterech dostępnych silników TDI® zwiększyło ich moc od 7 do 14% w zależności od silnika.
Zastosowanie wspomnianych zmian w Crafterze sprawi, że samochód nie tylko spełni restrykcyjne normy emisji spalin Euro V, ale wykroczy poza obowiązujące obecnie normy. Dzięki temu możliwe będzie otrzymanie certyfikatu EEV (Enhanced Environmentally friendly Vehicle) wyjątkowo przyjaznego dla środowiska samochodu, który jest najbardziej wymagającym europejskim standardem dla ciężarówek i autobusów.

W celu oczyszczenia spalin roztwór mocznika jest dodawany do spalin zgodnie z charakterystyką załadowania samochodu. Zużycie AdBlue® sięga 1% ilości spalanego oleju napędowego. Po osiągnięciu 200 stopni Celsjusza mocznik zawierający azot jest zamieniany w amoniak w ułamku sekundy. Amoniak wchodzi w reakcję z tlenkami azotu w wyniku redukcji katalicznej wytwarzając azot i parę wodną. Cząstki stałe są zbierane w filtrze cząstek stałych (DPF). Nowy filtr DPF ma objętość zwiększoną o 10% i w połączeniu z nowym systemem kontroli temperatury sprawia, że proces regeneracji jest zoptymalizowany.

Jeśli ilość płynu AdBlue® w zbiorniku spadnie poniżej określonego poziomu między przeglądami na desce rozdzielczej zapali się kontrolka, która informuje o niskim stanie płynu AdBlue®. Przypomnienie o uzupełnieniu płynu AdBlue® pojawi się jeśli jego ilość spadnie poniżej zasięgu 2400 km. Wyczerpanie płynu AdBlue® komunikowane jest sygnałem dźwiękowym, jak również zmniejszeniem momentu obrotowego silnika o 25%.

Ważne jest aby zbiornik był każdorazowo napełniony do pełna co zapewni automatyczny reset wskazań. Specjalne 10 litrowe pojemniki z dystrybutorem są dostępne na większości stacji benzynowych. Koszty związane z napełnieniem zbiornika pomiędzy przeglądami w ciągu pierwszych trzech lat eksploatacji samochodu będą zwracane przez serwisy Volkswagena.



źródło: Volkswagen Samochody Użytkowe

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
2

Komentarze do:

VW Crafter 2010 z systemem AdBlue

VW Crafter 2010 z systemem AdBlue
Toolbox 2009-07-22 07:48
Technologia blumotion wg. Volkswagena to nie tylko klika aut osobowych ale także cała koncepcja zarządzania firmą w sposób przyjazny dla środowiska. Prócz oszczednych i mających niską emisję samochodów to także nowoczesne zakłady produkcyjne wykorzystujące energie słoneczną, wielokrotne obiegi wody itp.
VW Crafter 2010 z systemem AdBlue
ja21 2009-07-22 22:45
Myślę że VW już niedługo będzie wprowadzał serię BlueMotion do aut użytkowych i według mnie będzie to bardzo dobre rozwiązanie bo oszczędne silniki będą rewelacyjną alternatywą. Można tutaj przytoczyć przykład Touarega BlueMotion, który spala podobno 8 litrów z silnika 2.5 litra... jeżeli wynik będzie zbliżony to właściciele firm, w których auta użytkowe są wykorzystywane będą zadowoleni - oszczędności... :-)