Flota  »  Aktualności  »  Volvo Trucks rozpoczęło testy eksploatacyjne z wykorzystaniem skroplonego gazu, jako paliwa
Volvo FM spalające mieszankę metanu i oleju napędowego

Volvo Trucks rozpoczęło testy eksploatacyjne z wykorzystaniem skroplonego gazu, jako paliwa

2010-10-23 - P. Grzelak     Tagi: Ciężarówki, Ekologia, Volvo
Volvo Trucks rozpoczyna publiczne testy eksploatacyjne samochodów ciężarowych napędzanych silnikami spalającymi mieszankę metanu i oleju napędowego, przystosowanymi również do zasilania skroplonym metanem. Równocześnie w Stigs Center, w Geteborgu, zostanie otwarta pierwsza w Szwecji stacja paliwowa oferująca skroplony metan. To przełomowy krok w popularyzacji gazu, jako paliwa do samochodów ciężarowych, ponieważ skroplony metan w połączeniu z olejem napędowym zapewnia nawet czterokrotnie większy zasięg pojazdu, w porównaniu do samochodów ciężarowych z konwencjonalnymi silnikami gazowymi.

- Szersze wykorzystanie gazu stanowi pomost do realizacji idei transportu neutralnego dla klimatu
- komentuje Lars Martensson, dyrektor ds. ochrony środowiska w Volvo Trucks. - W wielu krajach rozpoczyna się produkcja biogazu. Obecnie żyjemy w okresie przejściowym, w którym zmieniamy się ze społeczeństwa od dziesięcioleci uzależnionego od ropy naftowej w społeczeństwo zorganizowane wokół paliw odnawialnych. W porównaniu do konwencjonalnej techniki napędu, bazującej wyłącznie na oleju napędowym, samochód ciężarowy używający paliwa składającego się w 80 procentach z czystego biogazu i w 20 procentach z czystego oleju napędowego zapewnia o 80 procent niższą emisję dwutlenku węgla.

Obecnie trwają testy eksploatacyjne trzech samochodów ciężarowych Volvo FM wyposażonych w silniki 13-litrowe. Są to sprawdzone jednostki napędowe Volvo, spełniające normę emisji spalin Euro 5, przystosowane do spalania gazu.
- Wybraliśmy rozwiązanie, w którym łączymy wysoką sprawność, typową dla silnika wysokoprężnego, z zaletami gazu, opracowując samochód ciężarowych znacznie bardziej energooszczędny, niż konwencjonalne pojazdy z silnikami gazowymi - wyjaśnia Mats Franzen, menedżer ds. strategii i planowania silników w Volvo Trucks.Pojazdy testowe są wyposażone w specjalne zbiorniki na skroplony metan. Ciekły gaz jest optymalnym paliwem w pojazdach zasilanych mieszanką metanu i oleju napędowego. Wykorzystując mieszankę metanu i oleju napędowego w proporcjach 75/25, samochód ciężarowy w transporcie długodystansowym lub międzymiastowym ma zasięg od 500 do 1000 km, zależnie od warunków jazdy.To dwukrotnie więcej, niż w przypadku pojazdów, w których stosuje się gaz sprężony w połączeniu z olejem napędowym oraz czterokrotnie więcej w porównaniu do samochodów ciężarowych z silnikami gazowymi o zapłonie iskrowym.

- Ogromną zaletą samochodu napędzanego silnikiem pracującym na mieszance metanu i oleju napędowego jest również możliwość spalania wyłącznie oleju napędowego, co ma znaczenie w kontekście jeszcze nie w pełni rozwiniętej infrastruktury tankowania skroplonego metanu
- podkreśla Franzen.Testowane pojazdy są użytkowane przez firmy DHL, Götene Kyltransporter i Renova. Inauguracja testów eksploatacyjnych zbiega się w czasie z otwarciem w Stigs Center, w Geteborgu, pierwszej w Szwecji ogólnodostępnej stacji paliwowej oferującej skroplony metan. Stacja ta jest wspólnym przedsięwzięciem firm Volvo Trucks, FordonsGas Sverige i Göteborg Energi.- Upowszechnienie się naszej technologii spalania mieszanki metanu i oleju napędowego wymaga rozwoju sieci dystrybucji metanu. Nowa stacja paliwowa to ważny krok w tym kierunku - mówi Martensson.

Dotychczas punkty sprzedaży paliw oferowały wyłącznie CNG (sprężony gaz ziemny). Metan oziębiony do temperatury minus 160 °C przechodzi w stan ciekły, zmniejszając swoją objętość o połowę. Gaz w tej postaci nosi oznaczenie LNG (skroplony gaz ziemny) lub LBG (skroplony biogaz), zależnie od pochodzenia. Obydwa te gazy (gaz ziemny lub biogaz) często bywają oznaczane wspólnym symbolem LMG (skroplony metan).- Zainteresowanie Volvo skroplonym gazem otwiera przed nami całkowicie nowy rynek - mówi Bo Ramberg, dyrektor generalny FordonsGas Sverige AB. - W związku z popularyzacją gazu, jako paliwa również do samochodów ciężarowych, oczekujemy, że rynek ten będzie szybko się rozwijał. - Wspierając ten trend, pokazujemy, że równolegle będzie rozwijana odpowiednia infrastruktura.Dotychczasowe plany obejmują uruchomienie trzech stacji tankowania skroplonego metanu w Szwecji. Oprócz ukończonej stacji w Geteborgu, podobne punkty otworzą: Aga w Sztokholmie i Eon w Malmo. Volvo Trucks jest partnerem we wszystkich tych projektach. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania planuje się budowę kolejnych stacji.



źródło: Volvo

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Volvo Trucks rozpoczęło testy eksploatacyjne z wykorzystaniem skroplonego gazu, jako paliwa

Volvo Trucks rozpoczęło testy eksploatacyjne z wykorzystaniem skroplonego gazu, jako paliwa
faktyn 2010-11-07 15:16
Volvo bardzo mocno pracuje nad rozwijaniem proekologicznych , alternatywnych źródeł zasilania nie tylko ciężarówek , ale także samochodów osobowych. Przedstawiciel Volvo na forum