Flota » Sprzęt / technika » Zimowa trasa po Europie zgodnie z przepisami

Zimowa trasa po Europie zgodnie z przepisami
2014-11-28 - F. Bednarkiewicz Tagi: Ciężarówki, Opony, Opony zimowe
Sezon zimowy zbliża się wielkimi krokami, a w niektórych częściach Europy już spadł śnieg. Wyposażenie ciężarówek i autobusów w odpowiednie ogumienie oraz inne akcesoria, takie jak: łańcuchy, łopaty śniegowe czy opony z kolcami, pozwala zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa na drodze, a także uniknąć wysokich kar pieniężnych. Niestety, w każdym kraju europejskim obowiązują inne przepisy dotyczące ogumienia zimowego i wyposażenia dodatkowego, dlatego przed wyjazdem w trasę warto zajrzeć do przewodnika przygotowanego przez Continental i zapoznać się z aktualnymi wymaganiami.
Przepisowo przez Polskę
W Polsce nie obowiązują przepisy nakazujące wymianę opon na zimowe w pojazdach ciężarowych i autobusach. Mimo to, Continental rekomenduje stosowanie ogumienia o głębokości bieżnika nie mniejszej niż 4 mm, które pozwoli na odpowiednie odprowadzanie błota pośniegowego, a także zapewni krótszą drogą hamowania i dobrą przyczepność. Ponadto, polskie prawo pozwala używać łańcuchów śniegowych wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem, i tylko w miejscach oznaczonych właściwymi znakami drogowymi. Natomiast stosowanie opon z kolcami jest zabronione. A jak sytuacja wygląda w innych państwach? Surowe regulacje w Austrii
Jedne z najbardziej restrykcyjnych przepisów czekają na kierowców, którzy wybierają się do Austrii. Tam od 1 listopada do 15 kwietnia opony zimowe są obowiązkowe. Samochody ciężarowe powyżej 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej (dmc.) muszą być wyposażone w opony z etykietą M+S przynajmniej na jednej osi napędzanej. Minimalna głębność bieżnika powinna wynosić 6 mm w przypadku opon diagonalnych lub 5 mm w przypadku opon radialnych. Autobusy (kategorie M2, M3) również obejmuje obowiązek jazdy na oponach zimowych w terminie od 1 listopada do 15 marca. Ponadto, od 1 listopada do 15 kwietnia istnieje konieczność przewożenia łańcuchów śniegowych co najmniej na jedną oś napędzaną - wyjątkiem są autobusy komunikacji miejskiej. Niestosowanie się do wymogów wiąże się z ryzykiem zakazu dalszej jazdy i wysokich mandatów - od 30 do 5000 euro.
W drodze na północ - Norwegia
Norwegia to kraj znany z surowego klimatu i nie mniej surowych przepisów dotyczących zimowego wyposażenia pojazdów ciężarowych i autobusów. Na południu kraju, od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy, dla pojazdów powyżej 3,5 t dmc. obowiązują opony zimowe, montowane na wszystkich osiach, o minimalnej głębokości bieżnika 5 mm.
Zaś na północy Norwegii przepis ten obowiązuje od 16 października do 30 kwietnia włącznie. Pojazdy, których masa przekracza 3,5 t muszą być także wyposażone w łańcuchy śniegowe - ciągnik sprzęgnięty z przyczepą muszą posiadać 7 łańcuchów. W Norwegii prawo pozwala także na stosowanie opon z kolcami o średniej długości 1,7 mm od 1 listopada do pierwszej niedzieli po Wielkanocy. W zależności od poszczególnych rejonów Norwegii, mogą obowiązywać inne zasady dotyczące opon z kolcami.
W Polsce nie obowiązują przepisy nakazujące wymianę opon na zimowe w pojazdach ciężarowych i autobusach. Mimo to, Continental rekomenduje stosowanie ogumienia o głębokości bieżnika nie mniejszej niż 4 mm, które pozwoli na odpowiednie odprowadzanie błota pośniegowego, a także zapewni krótszą drogą hamowania i dobrą przyczepność. Ponadto, polskie prawo pozwala używać łańcuchów śniegowych wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem, i tylko w miejscach oznaczonych właściwymi znakami drogowymi. Natomiast stosowanie opon z kolcami jest zabronione. A jak sytuacja wygląda w innych państwach? Surowe regulacje w Austrii
Jedne z najbardziej restrykcyjnych przepisów czekają na kierowców, którzy wybierają się do Austrii. Tam od 1 listopada do 15 kwietnia opony zimowe są obowiązkowe. Samochody ciężarowe powyżej 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej (dmc.) muszą być wyposażone w opony z etykietą M+S przynajmniej na jednej osi napędzanej. Minimalna głębność bieżnika powinna wynosić 6 mm w przypadku opon diagonalnych lub 5 mm w przypadku opon radialnych. Autobusy (kategorie M2, M3) również obejmuje obowiązek jazdy na oponach zimowych w terminie od 1 listopada do 15 marca. Ponadto, od 1 listopada do 15 kwietnia istnieje konieczność przewożenia łańcuchów śniegowych co najmniej na jedną oś napędzaną - wyjątkiem są autobusy komunikacji miejskiej. Niestosowanie się do wymogów wiąże się z ryzykiem zakazu dalszej jazdy i wysokich mandatów - od 30 do 5000 euro.
Norwegia to kraj znany z surowego klimatu i nie mniej surowych przepisów dotyczących zimowego wyposażenia pojazdów ciężarowych i autobusów. Na południu kraju, od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy, dla pojazdów powyżej 3,5 t dmc. obowiązują opony zimowe, montowane na wszystkich osiach, o minimalnej głębokości bieżnika 5 mm.
Zaś na północy Norwegii przepis ten obowiązuje od 16 października do 30 kwietnia włącznie. Pojazdy, których masa przekracza 3,5 t muszą być także wyposażone w łańcuchy śniegowe - ciągnik sprzęgnięty z przyczepą muszą posiadać 7 łańcuchów. W Norwegii prawo pozwala także na stosowanie opon z kolcami o średniej długości 1,7 mm od 1 listopada do pierwszej niedzieli po Wielkanocy. W zależności od poszczególnych rejonów Norwegii, mogą obowiązywać inne zasady dotyczące opon z kolcami.
źródło: Continental
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Zimowa trasa po Europie zgodnie z przepisami
Podobne: Zimowa trasa po Europie zgodnie z przepisami




Podobne galerie: Zimowa trasa po Europie zgodnie z przepisami



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć

Newsletter