Flota  »  Sprzęt / technika  »  Ciężarowe Volvo FMX samo dołączy napęd przedniej osi

Ciężarowe Volvo FMX samo dołączy napęd przedniej osi

2015-05-27 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Volvo, Ciężarówki, Technologia, Volvo FMX
Volvo Trucks jest pierwszym producentem samochodów ciężarowych na świecie, który wprowadza możliwość automatycznego załączania napędu na wszystkie koła w pojazdach budowlanych. Automatyczny system kontroli trakcji, bo o nim mowa, sam załączy napęd na przednią oś w przypadku, gdy tylne koła stracą przyczepność na śliskim lub miękkim podłożu.
- W celu zapobieżenia ugrzęźnięciu pojazdu wielu kierowców załącza napęd na przednią oś z dużym wyprzedzeniem, jeszcze przed wjechaniem w trudny teren. Automatyczny System Kontroli Trakcji Volvo załącza napęd na przednią oś podczas jazdy - i tylko tymczasowo, gdy jest to rzeczywiście potrzebne - mówi Jonas Odermalm, menedżer ds. segmentu budowlanego w Volvo Trucks.

Automatyczny System Kontroli Trakcji Volvo, który obecnie stanowi standardowe wyposażenie Volvo FMX z przednią osią napędową, jest od dłuższego już czasu stosowany przez Volvo Construction Equipment w ich wozidłach przegubowych. Rozwiązanie to bazuje na czujnikach prędkości obrotowych kół jezdnych oraz oprogramowaniu, które wykrywa różnice tych prędkości i steruje układem napędowym. Gdy jedno z tylnych kół zaczyna się ślizgać - zaczyna buksować - moc jest automatycznie przekazywana do kół przednich, dzięki czemu samochód ciężarowy nie traci siły napędowej ani prędkości. Sprzęgło kłowe załącza napęd na przednią oś w czasie krótszym niż pół sekundy. W porównaniu z konwencjonalnym stałym napędem na wszystkie koła, tego typu sprzęgło jest lżejsze i posiada mniej części ruchomych. W przypadku zaś, gdy kierowca natrafi na szczególnie trudny teren, ma możliwość ręcznego zblokowania wszystkich innych mechanizmów różnicowych, zarówno w osi tylnej, jak i przedniej.
Napęd na przednią oś zapobiega ugrzęźnięciu pojazdu w trudnym terenie, ale na ogół jest potrzebny tylko na bardzo krótkich odcinkach trasy przejazdu. W pojeździe wyposażonym w automatyczny system kontroli trakcji przyczepność kół przednich służy przede wszystkim utrzymaniu jak najlepszej kierowalności pojazdu - dopóki nie wystąpi sytuacja krytyczna. Dzięki temu kierowca może znacznie dłużej wykorzystywać maksymalną zwrotność pojazdu.



Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Ciężarowe Volvo FMX samo dołączy napęd przedniej osi