Flota  »  Aktualności  »  Sprzedaż aut w Polsce drastycznie spada
Ford Kuga

Sprzedaż aut w Polsce drastycznie spada

2012-01-10 - P. Grzelak     Tagi: Rynek, Sprzedaż, Dostawcze, PZPM
W grudniu 2011 odnotowano najwyższy spadek liczby rejestracji liczony rok do roku. Według wstępnych danych Centralnej Ewidencji Pojazdów, zarejestrowano 81 418 nowych i używanych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t.

Liczba pierwszych rejestracji była niższa niż w grudniu 2010, o 19,9% (-20 220 sztuk) i prawie taka sama jak w listopadzie 2011 (+0,6%; 512). W całym 2011 roku zarejestrowano 1 045 724 nowych i używanych, lekkich samochodów (osobowych i dostawczych).

Liczba rejestracji zmniejszyła się o 9,8% (-114 215) w porównaniu do 2010 roku. Był to najniższy rezultat w ciągu ostatnich pięciu lat. Zarejestrowano nawet mniej niż w kryzysowym 2009 roku (-55 347). Na zmniejszenie rynku nowo rejestrowanych lekkich samochodów (osobowych i dostawczych) złożyły się niemal dziesięcio-procentowe spadki, zarówno wśród przywożonych używanych samochodów (-9,9%) jak i nowych (-9,7%). W całym 2011 roku sprowadzono 725 599 używanych lekkich samochodów i 2,3 razy mniej nowych 320 125.
W grudniu zarejestrowano 32 798 nowych lekkich samochodów, mniej o 14 015 (-29,9%), niż w analogicznym miesiącu 2010 roku.

Lepsze wyniki nowych samochodów dostawczych, których w grudniu 2011 roku zarejestrowano 5 471 (+7% rok do roku) nie zrównoważyły spadku sprzedaży nowych samochodów osobowych do poziomu 27 327 (-34,5% rok do roku).W całym 2011 roku zarejestrowano 277 430 nowych samochodów osobowych. Było to mniej o 12,2% (-38 428) niż w 2010 roku i zaledwie tyle samo co w kryzysowym 2009 roku.

Rejestracje nowych samochodów dostawczych do 3,5 tony wyniosły w 2011 roku 42 695, więcej o 3 957 (+10,2%) niż rok wcześniej. Udało się poprawić w tej grupie pojazdów wyniki dwóch poprzednich kryzysowych lat jednak, jest to nadal mniej niż w przedkryzysowym 2008 roku o 25%.Nowe samochody osobowe
Nienajgorszy grudzień zamknął słaby 2011 rok. W grudniu 2011, zarejestrowano 27 327 nowych samochodów osobowych więcej o 9,7%(+2 418) niż w listopadzie jednak mniej niemal o 35% (-14 372) niż w grudniu rok wcześniej.

Wcześniej podjęte decyzje o zakupie a finalizowane w ostatnim miesiącu roku, korzystanie z trwających wyprzedaży rocznika, sezonowych promocji oraz zwyczajowo zwiększone zakupy przed świętami nie poprawiły obrazu sprzedaży całego roku.W trudnych warunkach, w roku kiedy nie było możliwości oferowania samochodów podlegających pełnemu odliczeniu VAT przy zakupie do działalności gospodarczej, trudności w branży odczuwanych po tsunami w Japonii z początku roku, spadku wartości złotego wobec euro obserwowanego od sierpnia (o ok. 12%) a także w atmosferze kryzysu ogólnoeuropejskiego i światowego w Polsce zarejestrowano w całym 2011 roku 277 430 nowych
samochodów.Było ich mniej o 12,2% (-38 428) niż w 2010 roku i zaledwie tyle samo co w kryzysowym 2009 roku.

Od początku roku najwięcej samochodów sprzedała Skoda (32 404, - 9%), następnie Ford (23 151, -9,4%) i Opel (21 922, -12,6%). Wśród pierwszych 10. dwie marki odnotowały zdecydowany wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem - Nissan o +14,6%, Hyundai +0,8%. Volkswagen jako trzeci nie pogorszył swojego
rezultatu.W ciągu jedenastu miesięcy udział samochodów osobowych zarejestrowanych przez indywidualnych klientów wyniósł 48,1%, przed rokiem wynosił 53,5%.

Można szacować, że w całym 2011 roku około 135 tysięcy zarejestrowały osoby prywatne, w tym również te prowadzące działalność gospodarczą a około 142 tysięcy samochodów zarejestrowano na regon.Oznacza to spadek o około 17% w grupie klientów indywidualnych i o 7% w rejestracjach na regon. Firmy leasingowe i prowadzące długoterminowy wynajem zarejestrowały do listopada 88 021 samochodów osobowych. Było to mniej niż rok wcześniej o 6,9%.

Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t
W grudniu 2011 roku zarejestrowano 5 471 nowych samochodów dostawczych, więcej o 7% niż rok wcześniej. Był to najlepszy rezultat ostatniego miesiąca roku od trzech lat.Okazał się także lepszy od listopada o 29,3% (+1 240). W całym 2011 roku, zarejestrowano 42 695 samochodów dostawczych do 3,5 tony, więcej o 3 957
(+10,2%) niż rok wcześniej. Udało się poprawić wyniki dwóch poprzednich kryzysowych lat jednak jest to nadal mniej niż w 2008 roku o 25%.

Według danych wstępnych w całym roku najwięcej zarejestrowano samochodów dostawczych marki Fiat (9 412), następnie Peugeot (5096), który prześcignął Citroena (5 019).

Nowe samochody osobowe i dostawcze o DMC<=3,5t
Według danych wstępnych Centralnej Ewidencji Pojazdów w grudniu 2011 zarejestrowano 32 798 nowych samochodów osobowych i dostawczych. Było ich mniej niż rok wcześniej o 14 015 (-29,9%) i więcej niż w listopadzie 2011 o 3 658 (12,6%).

W całym roku zarejestrowano 320 125 lekkich samochodów, mniej o 34 471 (-9,7%) niż rok wcześniej. W grudniu 2011 najwięcej nowych lekkich samochodów zarejestrowała Skoda (3 654, - 26,1% r/r), następnie
Fiat (3 153, -1,6%) i Ford (2 616, - 30,8 r/r).

W całym 2011 roku liderem była Skoda (33 246, -7,6%). Na drugim miejscu Ford (27 075, -6,8%) i na trzecim Fiat (27 053, -16,8%).



źródło: PZPM

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
2

Komentarze do:

Sprzedaż aut w Polsce drastycznie spada

Sprzedaż aut w Polsce drastycznie spada
umar77 2012-01-12 12:00
Skoda widać powoli zaczyna tracić, ale jeszcze minie trochę czasu zanim straci fotel lidera, Nissan trzeba przyznać ma dobry wynik , nawet się takiego nie spodziewałem, pozostali bez rewelacji, chociaż nie wiem czy w tym roku nie podskoczy do góry VW dzięki wprowadzeniu nowego modelu UP
Sprzedaż aut w Polsce drastycznie spada
4wheel 2012-01-13 11:29
Fiat zarejestrował niewielki spadek w kategorii "lekkich samochodów" które jak wiadomo są głównym produktem marki. Teraz kiedy włoski koncern mocno wkracza w kategorie większych aut fotel lidera Skody jest mocno zagrożony. Miraż Fiata z Chryslerem dodatkowo przyczyni się do wzrostu popularności marki.