Flota  »  Zarządzanie  »  Refleks vs odwaga, czyli wiek kierowcy a bezpieczeństwo
BMW X3

Refleks vs odwaga, czyli wiek kierowcy a bezpieczeństwo

2012-08-21 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Bezpieczeństwo, Badania, Pracownik
Ryzyko spowodowania wypadku przez osoby po 65 roku życia wzrasta o 16% w porównaniu do grupy 25-64. Z drugiej strony, w zestawieniu do tej ostatniej grupy wiekowej, w przypadku kierowców poniżej 25 roku życia ryzyko spowodowania wypadku wzrasta aż o 188%.*

W grupie 1000 kierowców w wieku 18-20 lat ok. 250 wypadków spowodowanych było niedostosowaniem prędkości. Wśród takiej samej liczby kierowców w wieku 65+ liczba wypadków wynikających z niedostosowania prędkości to niewiele ponad 50. Młodsi kierowcy natomiast dwukrotnie rzadziej wymuszają pierwszeństwo niż starsi.** Najbezpieczniej jeździmy w latach „aktywności zawodowej”. Najniebezpieczniejszymi kierowcami są młodzi kierowcy, których charakteryzuje brak doświadczenia i umiejętności, często również brawura oraz zbyt wysoka ocena swoich umiejętności. U starszych kierowców refleks maleje, pogarsza się również zdolność widzenia i słyszenia, natomiast są oni zwykle bardziej ostrożni i rozważni, dostosowując swój styl jazdy do możliwości - mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Nie ma określonego wieku, w którym należy przestać prowadzić samochód - dla jednej osoby będzie to 65 lat, dla innej znacznie później. Trudno jest jednak wyczuć granicę, jeśli nie zauważyliśmy nagłej, odczuwalnej różnicy w widzeniu lub dużej zmiany zdrowotnej, dlatego w wielu krajach kierowcy w określonym wieku muszą poddawać się obowiązkowym badaniom kontrolnym.
W Polsce nie ma takiego prawa, nie zwalania nas to jednak z odpowiedzialności. Nie wolno czekać na wypadek, tylko należy być świadomym sygnałów, które powinny budzić niepokój. Uwagę starszego kierowcy zwrócić powinna wzrastająca liczba niebezpiecznych sytuacji na drodze z jego udziałem, trudności w dostrzeganiu pieszych i innych uczestników ruchu, wzrastające zdenerwowanie i stres za kierownicą.Ból czy sztywność szyi mogą powodować, że trudniej będzie się obejrzeć, co może zmniejszać bezpieczeństwo przy zmianie pasa ruchu i utrudniać kontrolowanie martwego pola. Ból i uczucie ciężkości w nogach mogą sprawiać, że wolniej przekładamy nogę z pedałów, przez co wolniej reagujemy. Wskazówką może być też zachowanie innych kierowców - jeśli poprzez trąbienie sygnalizują nam coraz częściej nieodpowiednie zachowanie na drodze - i informacja zwrotna od członków rodziny.
Jeśli mamy wątpliwości dotyczące tego, czy nadal jesteśmy bezpiecznymi kierowcami, najlepiej zapytać lekarza. Możemy też skonsultować temat z doświadczonym instruktorem. Bardzo wymierne jest również weryfikowanie swoich umiejętności na specjalnych szkoleniach bezpiecznej jazdy - radzą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Także przyjmowane leki mogą negatywnie wpływać na możliwości prowadzenia pojazdów, dlatego zawsze dobrze jest pytać lekarza o efekty uboczne - niektóre lekarstwa same nie wpływają na możliwość prowadzenia aut, ale już w kombinacji z innymi mogą znacznie osłabić koncentrację.

Seniorzy, którzy zaczynają gorzej czuć się za kierownicą mogą unikać podróży w godzinach szczytu i wybierać mniej zatłoczone ulice. Powinni też eliminować czynniki, które mogą ich rozpraszać, takie jak rozmowy przez telefon - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - Gdy czas reakcji zaczyna się wydłużać, należy dbać o zachowanie większego odstępu za poprzedzającym samochodem.

* www.rand.org
** Raport bezpieczeństwa w ruchu drogowym DEKRA na rok 2012, badania przeprowadzone w Niemczech.



źródło: Renault

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Refleks vs odwaga, czyli wiek kierowcy a bezpieczeństwo