Flota » Temat miesiąca » Tachografy o dwóch źródłach informacji wchodzą do użytku, czyli koniec z jazdą "na magnesie"
Tachografy o dwóch źródłach informacji wchodzą do użytku, czyli koniec z jazdą "na magnesie"
2012-09-16 - F. Bednarkiewicz Tagi: Bezpieczeństwo, Ciężarówki, Autobusy, Prawo, Przepisy, Czas pracy, Tachograf
Od 1 października br. w życie wchodzi Rozporządzenie Unijne 1266/2009, według którego wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy o DMC powyżej 3,5 tony będą musiały być wyposażone w tachografy korzystające z dwóch niezależnych mierników prędkości. Nowe urządzenia mają poprawić bezpieczeństwo na drogach, gdyż dzięki nim ingerowanie w zapisy czasu pracy będzie teoretycznie niemożliwe.
Dotychczas stosowane tachografy informację pobierały wyłącznie z impulsatorów zamontowanych przy skrzyni biegów. Ich oszukanie było tym samym bardzo proste - wystarczyło przyczepić do impulsatora niewielki magnes, który zakłócał sygnały z urządzenia i nie rejestrował ruchu pojazdu. Kierowcy mogli więc poruszać się, choć tachograf zapisywał im okres odpoczynku.
Opisany proceder jest oczywiście całkowicie nielegalny, lecz jego wykrycia można było dokonać wyłącznie na tzw. „gorącym uczynku”. Wielu przewoźników podejmowało się więc ryzyka, zmuszając kierowców do stosowania magnesów nawet podczas przejazdów głównymi drogami. To natomiast bezpośrednio prowadziło do obniżenia poziomu bezpieczeństwa na drogach i wypadków z udziałem przemęczonych szoferów.
Dzięki nowym tachografom cały proceder ma zostać jednak szybko zatrzymany. Nowe urządzenia będą pobierały sygnał nie tylko z impulsatora przy skrzyni biegów, lecz także z systemów ABS/ESP lub modułu GPS, dzięki czemu oszukanie urządzenia przy pomocy magnesu przestanie być możliwie, a bezpieczeństwo na drogach zwiększy się.
Oczywiście przez kilka lat w użytku pozostanie cała rzesza maszyn zarejestrowanych po raz pierwszy przed 1 października br., lecz w obliczu coraz ostrzejszych ograniczeń związanych z normami emisji spalin, a także mniejszej trwałości obecnie produkowanych pojazdów, w ciągu pięciu lat powinny one praktycznie zniknąć z transportu dalekodystansowego.
Niestety można być też prawie pewnym, że już wkrótce przewoźnicy znajdą sposób na zatrzymanie sygnału także w tachografach najnowszej generacji. Pozostaje jedynie pytanie jak szybko uda im się tego dokonać i jak trudny do wykrycia będzie nowy sposób „oszczędzania” czasu...
Opisany proceder jest oczywiście całkowicie nielegalny, lecz jego wykrycia można było dokonać wyłącznie na tzw. „gorącym uczynku”. Wielu przewoźników podejmowało się więc ryzyka, zmuszając kierowców do stosowania magnesów nawet podczas przejazdów głównymi drogami. To natomiast bezpośrednio prowadziło do obniżenia poziomu bezpieczeństwa na drogach i wypadków z udziałem przemęczonych szoferów.
Oczywiście przez kilka lat w użytku pozostanie cała rzesza maszyn zarejestrowanych po raz pierwszy przed 1 października br., lecz w obliczu coraz ostrzejszych ograniczeń związanych z normami emisji spalin, a także mniejszej trwałości obecnie produkowanych pojazdów, w ciągu pięciu lat powinny one praktycznie zniknąć z transportu dalekodystansowego.
Niestety można być też prawie pewnym, że już wkrótce przewoźnicy znajdą sposób na zatrzymanie sygnału także w tachografach najnowszej generacji. Pozostaje jedynie pytanie jak szybko uda im się tego dokonać i jak trudny do wykrycia będzie nowy sposób „oszczędzania” czasu...
źródło: foto: Siemens
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Tachografy o dwóch źródłach informacji wchodzą do użytku, czyli koniec z jazdą "na magnesie"
Podobne: Tachografy o dwóch źródłach informacji wchodzą do użytku, czyli koniec z jazdą "na magnesie"
Na drogach jest bezpieczniej, podobno dzięki nowym przepisom »
Sekundniki na światłach w całej Polsce? Ministerstwo bada tę możliwość »
Co trzeci cyfrowy tachograf w UE może być zmanipulowany »
Podsumowanie akcji Bezpieczny autokar - ferie 2015 »
Podobne galerie: Tachografy o dwóch źródłach informacji wchodzą do użytku, czyli koniec z jazdą "na magnesie"
Koncepcyjne ciężarówki Audi z napędem elektrycznym »
Iveco Eurocargo - z dużym uśmiechem w rok 2016 »
100 lat historii firmy MAN na siedemnastu zdjęciach »
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć