Flota  »  Sprzęt / technika  »  Zimowa trasa po Europie zgodnie z przepisami

Zimowa trasa po Europie zgodnie z przepisami

2014-11-28 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Ciężarówki, Opony, Opony zimowe
Sezon zimowy zbliża się wielkimi krokami, a w niektórych częściach Europy już spadł śnieg. Wyposażenie ciężarówek i autobusów w odpowiednie ogumienie oraz inne akcesoria, takie jak: łańcuchy, łopaty śniegowe czy opony z kolcami, pozwala zapewnić najwyższy poziom bezpieczeństwa na drodze, a także uniknąć wysokich kar pieniężnych. Niestety, w każdym kraju europejskim obowiązują inne przepisy dotyczące ogumienia zimowego i wyposażenia dodatkowego, dlatego przed wyjazdem w trasę warto zajrzeć do przewodnika przygotowanego przez Continental i zapoznać się z aktualnymi wymaganiami.
Przepisowo przez Polskę
W Polsce nie obowiązują przepisy nakazujące wymianę opon na zimowe w pojazdach ciężarowych i autobusach. Mimo to, Continental rekomenduje stosowanie ogumienia o głębokości bieżnika nie mniejszej niż 4 mm, które pozwoli na odpowiednie odprowadzanie błota pośniegowego, a także zapewni krótszą drogą hamowania i dobrą przyczepność. Ponadto, polskie prawo pozwala używać łańcuchów śniegowych wyłącznie na drogach pokrytych śniegiem i lodem, i tylko w miejscach oznaczonych właściwymi znakami drogowymi. Natomiast stosowanie opon z kolcami jest zabronione. A jak sytuacja wygląda w innych państwach?
Surowe regulacje w Austrii
Jedne z najbardziej restrykcyjnych przepisów czekają na kierowców, którzy wybierają się do Austrii. Tam od 1 listopada do 15 kwietnia opony zimowe są obowiązkowe. Samochody ciężarowe powyżej 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej (dmc.) muszą być wyposażone w opony z etykietą M+S przynajmniej na jednej osi napędzanej. Minimalna głębność bieżnika powinna wynosić 6 mm w przypadku opon diagonalnych lub 5 mm w przypadku opon radialnych. Autobusy (kategorie M2, M3) również obejmuje obowiązek jazdy na oponach zimowych w terminie od 1 listopada do 15 marca. Ponadto, od 1 listopada do 15 kwietnia istnieje konieczność przewożenia łańcuchów śniegowych co najmniej na jedną oś napędzaną - wyjątkiem są autobusy komunikacji miejskiej. Niestosowanie się do wymogów wiąże się z ryzykiem zakazu dalszej jazdy i wysokich mandatów - od 30 do 5000 euro.
W drodze na północ - Norwegia
Norwegia to kraj znany z surowego klimatu i nie mniej surowych przepisów dotyczących zimowego wyposażenia pojazdów ciężarowych i autobusów. Na południu kraju, od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy, dla pojazdów powyżej 3,5 t dmc. obowiązują opony zimowe, montowane na wszystkich osiach, o minimalnej głębokości bieżnika 5 mm.

Zaś na północy Norwegii przepis ten obowiązuje od 16 października do 30 kwietnia włącznie. Pojazdy, których masa przekracza 3,5 t muszą być także wyposażone w łańcuchy śniegowe - ciągnik sprzęgnięty z przyczepą muszą posiadać 7 łańcuchów. W Norwegii prawo pozwala także na stosowanie opon z kolcami o średniej długości 1,7 mm od 1 listopada do pierwszej niedzieli po Wielkanocy. W zależności od poszczególnych rejonów Norwegii, mogą obowiązywać inne zasady dotyczące opon z kolcami.



źródło: Continental

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Zimowa trasa po Europie zgodnie z przepisami