Flota  »  Sprzęt / technika  »  Aerodynamiczna naczepa od Mercedesa, czyli jak oszczędzić 2000 litrów paliwa rocznie
aerodynamiczna naczepa w zestawie z Actrosem StreamSpace

Aerodynamiczna naczepa od Mercedesa, czyli jak oszczędzić 2000 litrów paliwa rocznie

2012-10-04 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Mercedes, Technologia, Naczepy
Tankowanie do pełna dalekobieżnej ciężarówki kosztuje dziś od 1000 do 2000 euro. Aerodynamiczna naczepa i ciężarówka Daimlera mają pozwolić na drastyczne ograniczenie oporu powietrza i zużycia paliwa. Zaprezentowana na targach w Hanowerze aerodynamiczna naczepa może przynieść rocznie około 2000 litrów oleju napędowego oszczędności, co odpowiada kwocie niemal 3000 euro. W tym samym czasie emisja dwutlenku węgla ma ponadto zostać ograniczona o ponad 5 ton. Aerodynamiczna naczepa, zaprojektowana przez Mercedes-Benz, ogranicza opór powietrza pojazdu członowego o około 18 procent. Praktyczne testy potwierdzają, że 40-tonowy zestaw z aerodynamiczną naczepą może w transporcie dalekobieżnym uzyskać zużycie paliwa niższe o 4,5 proc. Przy zwyczajowym rocznym przebiegu takich pojazdów - 150 000 km - oznacza to zaoszczędzenie około 2000 litrów oleju napędowego oraz niższą o ponad 5 ton emisję dwutlenku węgla rocznie. Tak znaczne obniżenie oporu powietrza całego pojazdu członowego uzyskano poprzez liczne zabiegi w budowie naczepy. Deflektor powietrza na ścianie grodziowej naczepy redukuje dystans pomiędzy nią a ciągnikiem siodłowym, natomiast boczne panele kierują powietrze bezpośrednio w kierunku tylnego dyfuzora, który łączy się z osłonami podwozia. Bardzo istotne są także detale, takie jak osłony tylnych lamp i elementów podwozia.
Kluczową cechą koncepcji aerodynamicznej naczepy jest tylna część ze skrzydłami w kształcie kadłuba łodzi (ang. boat tail) o maksymalnej długości 400 mm. Wykonane z aluminium skrzydła są nie tylko eleganckie, ale także zapewniają łatwy dostęp do przestrzeni ładunkowej, dzięki zamontowaniu ich na zawiasach.Dodatkowe skrzydła wydłużają aerodynamiczną naczepę, ale mają zasadnicze znaczenie dla aerodynamiki pojazdu członowego. Apele do władz nie pozostały bowiem bez echa - w maju br. Komisja Europejska zarekomendowała zwiększenie dopuszczalnej długości zestawów o 500 mm w celu umożliwienia stosowania aerodynamicznych dodatków w tylnej części pojazdów. Należy spodziewać się, że nowe regulacje zostaną przyjęte w Unii Europejskiej do wiosny 2013 r.Jesienią zostaną przeprowadzone dalsze pomiary zużycia paliwa i jazdy próbne aerodynamicznej naczepy w zestawie z najnowszym Actrosem StreamSpace. W kolejnym etapie wybrani klienci będą testować zestaw złożony z Actrosa i aerodynamicznej naczepy podczas codziennych operacji transportowych. Przy odpowiednim popycie uruchomienie produkcji aerodynamicznej naczepy i aerodynamicznej ciężarówki może nastąpić stosunkowo szybko…



źródło: Daimler

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Aerodynamiczna naczepa od Mercedesa, czyli jak oszczędzić 2000 litrów paliwa rocznie