Flota  »  Aktualności  »  Alians Renault-Nissan i Daimler rozpoczynają strategiczną współpracę
Renault Twingo

Alians Renault-Nissan i Daimler rozpoczynają strategiczną współpracę

2010-04-08 - P. Grzelak     Tagi: Nissan, Renault, Smart, Rynek, Daimler
Alians Renault-Nissan i Daimler AG ogłosiły dziś rozpoczęcie szeroko zakrojonej strategicznej współpracy, która pozwoli obu grupom na szybkie uzyskanie korzyści z szeregu konkretnych projektów oraz wymianę najlepszych praktyk.

Obie grupy zapowiedziały również krzyżowe objęcie swoich akcji. Alians Renault-Nissan obejmie 3,1% akcji Daimlera, natomiast Daimler - 3,1% akcji Renault i 3,1% akcji Nissana. Według dr Dietera Zetsche, prezesa zarządu Daimler AG i dyrektora Mercedes-Benz Cars: Daimler i Alians Renault-Nissan dołożą wspólnych starań, aby stworzyć solidny fundament pod udaną i głęboką współpracę o strategicznym znaczeniu, opartą na szeregu konkretnych i atrakcyjnych projektów. Nasze umiejętności doskonale się uzupełniają. Od tej chwili na dobre podnosimy naszą konkurencyjność w segmencie małych oraz kompaktowych samochodów i zmniejszamy emisję CO2. Wiemy, że możemy projektować odmienne produkty dla każdej z marek w oparciu o wspólne elementy konstrukcyjne i podzespoły. Nie będzie to miało żadnego wpływu na tożsamość naszych marek.

Carlos Ghosn, prezes - dyrektor generalny Aliansu Renault-Nissan, potwierdził: Alians Renault-Nissan udowodnił swoją zdolność do partnerskiej współpracy. Doświadczenie to ma dziś zasadnicze znaczenie w świecie motoryzacji, a w przyszłości będzie jeszcze ważniejsze. Ogłoszone dziś porozumienie pozwoli nam na poszerzenie strategicznej współpracy i wygenerowanie trwałej wartości dla Aliansu Renault-Nissan i Daimlera.
Razem będziemy mogli poszerzyć naszą ofertę produktową, zoptymalizować wykorzystanie dostępnych zasobów i opracować innowacyjne technologie niezbędne na okres najbliższych dziesięciu lat.


Mocne strony porozumienia o współpracy
Po intensywnych rozmowach podjęto decyzję o natychmiastowym rozpoczęciu szeregu projektów:Wspólne podstawowe elementy konstrukcyjne dla małych samochodów
Następca obecnego smarta fortwo, nowy czteromiejscowy model smart i przyszłe Renault Twingo będą produkowane w oparciu o wspólnie opracowane podstawowe elementy konstrukcyjne. Samochody będą różnić się między sobą designem. Podstawową cechą nowego rozwiązania konstrukcyjnego będzie napęd tylny przejęty z obecnych modeli smart.Pierwsze wspólnie opracowane modele wejdą do sprzedaży w 2013 roku. Zakład w Hambach, wytwarzający obecnie smarty będzie produkował wersje 2-osobowe, a fabryka Renault w Novo Mesto, w Słowenii - wersje 4-osobowe. Już w momencie wprowadzenia na rynek modele te będą dostępne w wersji elektrycznej.Zespoły napędowe
Współpraca w zakresie zespołów napędowych będzie ukierunkowana na wspólne opracowanie silników wysokoprężnych i benzynowych wyróżniających się niskim zużyciem paliwa.

Alians Renault-Nissan dostarczy Daimlerowi 3- i 4-cylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne, zaadaptowane i zmodyfikowane z uwzględnieniem specyfiki konstrukcyjnej samochodów Mercedesa. Będzie to współpraca korzystna dla obu stron: Daimler będzie mógł wykorzystać silniki Aliansu Renault-Nissan i zwiększyć możliwości sprzedaży swojej przyszłej gamy kompaktowych samochodów, zapewniając z drugiej strony Aliansowi Renault-Nissan lepsze wykorzystanie mocy produkcyjnych.Daimler dostarczy Infiniti silniki wysokoprężne i benzynowe montowane w jego obecnej gamie  4- i 6-cylindrowe jednostki benzynowe i wysokoprężne. Również i w tym zakresie współpraca będzie korzystna dla obu stron: marka Infiniti będzie mogła stosować silniki Daimlera, a Daimler lepiej wykorzysta swoje moce produkcyjne.Daimler, Renault i Nissan będą również współpracowały w zakresie projektów przyszłych silników wysokoprężnych i benzynowych. Decyzje o wyborze zakładów produkcyjnych zostaną podjęte później w celu zapewnienia równomiernego rozłożenia produkcji pomiędzy fabryki każdego z partnerów.Przyjęte rozwiązania techniczne umożliwią zachowanie odrębnej tożsamości marki i produktów każdej ze stron porozumienia, a jednocześnie zapewnią wysoce konkurencyjny poziom kosztów. Części nieistotne z punktu widzenia tożsamości marki zostaną objęte standaryzacją, co umożliwi wygenerowanie znacznych oszczędności.Każda marka będzie natomiast wykorzystywała swoje własne rozwiązania technologiczne, zgodne z jej kryteriami.
Jednym z głównych celów jest podniesienie konkurencyjności partnerów dzięki efektowi skali i podzieleniu się kosztami prac rozwojowych.

Współpraca w zakresie lekkich samochodów dostawczych

Producenci podjęli również decyzję o nawiązaniu ścisłej współpracy w dziedzinie lekkich samochodów dostawczych. Począwszy od  2012 roku, Mercedes-Benz Vans poszerzy swoją gamę lekkich samochodów dostawczych o nowy model małego pojazdu użytkowego. Zastosowane w nim rozwiązania technologiczne dostarczy Renault.Samochód ten będzie produkowany w zakładzie Renault w Maubeuge. Obie strony ponownie skorzystają dzięki efektowi skali, lepszemu wykorzystaniu mocy produkcyjnych, podziałowi nakładów inwestycyjnych, a co za tym idzie
− optymalizacji kosztów.

Partnerzy będą również wykorzystywali niektóre komponenty zespołów napędowych w celu poszerzenia oferty samochodów dostawczych średniej wielkości oraz zwiększenia sprzedaży. Chodzi tu zwłaszcza o małolitrażowy silnik wysokoprężny i skrzynie biegów dostarczane przez Renault Daimlerowi do jego nowego modelu średniej wielkości − Mercedesa Vito.Ten nowy mały silnik pozwoli na zwiększenie sprzedaży marki Mercedes-Benz i zapewni optymalne wykorzystanie mocy produkcyjnych Renault.

Wymiana akcji
Strategiczna współpraca zostanie poparta wzajemnym objęciem udziałów, co pozwoli trzem producentom dokonać niezbędnych porównań i korzystać z efektu synergii w oparciu o współpracę i długoterminowe partnerstwo, którego efektem będzie powstanie nowej, trwałej wartości. Globalnie struktura udziałów zostanie oparta na zasadzie wzajemnego krzyżowego objęcia udziałów w stosunku 3,1/3,1/3,1 przez firmy Renault, Nissan i Daimler, a konkretnie:
  • Daimler obejmie 3,1% nowo wyemitowanych akcji  Renault.
  • Daimler otrzyma od Renault 3,1% obecnych akcji  Nissana.
  • Renault otrzyma 3,1% akcji Daimlera.
  • Renault przekaże 1,55% posiadanych udziałów w koncernie Daimler Nissanowi w zamian za 2% akcji  Nissana.
  • w wyniku tych operacji Renault i Nissan obejmą 1,55 % akcji Daimlera.
Strategiczna współpraca bedąca następstwem powyższych operacji będzie pilotowana przez spółkę Renault-Nissan B. V. (z ramienia Aliansu Renault-Nissan) oraz przez Daimlera − za pośrednictwem komitetu ds.współpracy, w którym będą zasiadali przedstawiciele obu stron.Komitet ds.współpracy będzie działał pod wspólnym przewodnictwem Carlosa Ghosna i Dietera Zetsche, z udziałem kadry kierowniczej reprezentującej wszystkich trzech partnerów.

Inne możliwości współpracy
Obydwie grupy mają zamiar wypracować ramy dla długoterminowego współdziałania, pozwalające w przyszłości na ścisłą współpracę pomiędzy spółkami Renault, Nissan i Daimler w nowych dziedzinach.Po podpisaniu porozumienia o strategicznej współpracy i wdrożeniu pierwszych większych projektów, każdy producent dokona analizy dalszych możliwości, a w szczególności możliwości wymiany w przyszłości podzespołów pomiędzy gamą Infiniti i Mercedes-Benz oraz regionalnej współpracy pomiędzy Nissanem, Infiniti i Daimlerem na rynkach Stanów Zjednoczonych, Chin i Japonii.

Dodatkowo Renault, Nissan i Daimler będą poszukiwać możliwości wspólnego rozwijania technologii związanych z produkcją pojazdów o napędzie elektrycznym i akumulatorów.



źródło: Renault, fot. Renault, Mercedes

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Alians Renault-Nissan i Daimler rozpoczynają strategiczną współpracę

Newsletter
Galerie zdjęć