Flota  »  Zarządzanie  »  Autoalarmy, szkolenia i ubezpieczenia, czyli bezpieczeństwo priorytetem

Autoalarmy, szkolenia i ubezpieczenia, czyli bezpieczeństwo priorytetem

2007-05-12 - S. Kanikuła     Tagi:
Z podsumowania rozmów z fleet managerami obecnymi podczas Wielkiego Testu Flotowego i Gali Fleet Awards jasno wynika, że bezpieczeństwo firmowej floty stało się jednym z najważniejszych priorytetów.

Dzisiaj już żaden fleet manager ani tym bardziej firma nie może pozwolić sobie na bagatelizowanie problemu bezpieczeństwa. Powodów jest wiele. Do najważniejszych menedżerowie zaliczają, oczywiście, troskę o ludzi. Ale inwestycje w bezpieczeństwo floty samochodowej wynikają także z bardziej prozaicznych powodów: konieczności zapewnienia 100% mobilności floty czy zmniejszenia kosztów z tytułu składek ubezpieczeniowych i obawy przed utratą wartości pojazdów w wyniku napraw powypadkowych. Równie ważne są także skutki społeczne i wizerunek firmy na rynku.

Szkolenia w cenie

Taka sytuacja wymusza na menedżerach wiele różnorodnych działań, służących poprawie sytuacji - coraz bardziej popularne stają się szkolenia z zakresu doskonalenia techniki jazdy czy pierwszej pomocy medycznej. Niektóre firmy prowadzą nawet kompleksowy program szkoleń obejmujący także aspekty psychologiczne czy umiejętność jazdy ekonomicznej. Coraz częściej w firmach bywa psycholog lub policjant. Generalnie firmy dążą do podniesienia świadomości użytkowników pojazdów i próbują dotrzeć do ich mentalności. Często swoimi wewnętrznymi metodami. Fleet managerowie organizują cykliczne spotkania w formie prezentacji i pogadanek, dotyczące bezpośrednich i społecznych skutków kolizji i wypadków drogowych. A nawet osobiście przekazują konkretne wytyczne o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, obowiązujących w firmie, nowym pracownikom lub prowadzą wewnętrzną polityką informacyjną (np. redagują i dystrybuują krótkie informacje na temat zmian w przepisach, konieczności zmiany opon czy przypomnienia o terminach włączenia świateł mijania itp.). Wszyscy jednak narzekają na brak profesjonalnych, obejmujących jak najszerszy zakres tematu, szkoleń. Przedsiębiorstwa ograniczają liczbę szkoleń z uwagi na powszechnie obowiązującą redukcję kosztów.

Zarządzenie bezpieczeństwem

Bez względu na charakter działań, firmy wdrażają procedury zarządzania bezpieczeństwem drogowym, obejmujące ocenę ryzyka, oraz prowadzą praktyki służące zapewnieniu bezpieczeństwa w celu eliminowania i minimalizowania tego ryzyka. Wprawdzie rzadko program bezpieczeństwa występuje w postaci osobnego dokumentu regulującego wytyczne polityki bezpieczeństwa, niemniej jednak menedżerowie wprowadzają odpowiednie zapisy do car policy. Najczęściej zapisy dotyczą odpowiedniego motywowania pracowników do bezpiecznej jazdy. Pozytywnego i negatywnego. Pozytywnych motywatorów jest mniej (firmy najczęściej stosują premie za bezszkodową i mało awaryjną eksploatację samochodu służbowego z prawem pierwokupu używanego auta po znacznie obniżonej cenie, ale także możliwość wymiany auta na nowe czy też nagrody w postaci kursów doskonalących technikę jazdy). Powszechnie natomiast stosuje się odpowiednie kary w postaci indywidualnych (dla każdego przedsiębiorstwa) procedur użytkowania samochodów dotyczących odpowiedzialności (finansowej) użytkownika z tytułu szkód wynikających z jego winy, zarówno dotyczących odpowiedzialności ubezpieczenia z tytułu polisy AC, jak i OC. Odpowiedzialność finansowa (i dyscyplinarna) w przypadku drastycznego niedbalstwa lub dużej szkodowości czy niedbalstwa w ograniczonym polityką samochodową zakresie mogą być bardzo dotkliwe, ale - jak mówią fleet managerowie - są najbardziej skuteczne. Niemal każda firma mająca liczną flotę ma odpowiednie zapisy i strategię dotyczącą partycypacji użytkownika w kosztach szkód oraz ewentualnie innych kosztach spowodowanych wypadkiem, który nastąpił z winy kierującego, a których nie obejmuje polisa ubezpieczenia, lub spowodowanych nieprzestrzeganiem instrukcji obsługi samochodu. W niektórych przedsiębiorstwach zapisy są bardzo szczegółowo sprecyzowane - obejmują np. odmowę wypłaty odszkodowania przez ubezpieczyciela (szkoda powstała z winy kierującego i wyłączona z odpowiedzialności ubezpieczyciela), kiedy to użytkownik jest zobowiązany do zwrotu firmie kwoty, jaką ta wypłaciła warsztatowi naprawczemu. Zdarzają się także obostrzenia, regulujące sytuacje, w których pracownikowi zostaje odebrany samochód służbowy (np. po wystąpieniu trzech szkód z winy kierującego w jednym roku).

Bezpieczny wybór

Kwestie bezpieczeństwa są już poruszane powszechnie na etapie wyboru samochodów firmowych. Część przedsiębiorstw wymaga konkretnego, dodatkowego wyposażenie zwiększającego poziom bezpieczeństwa biernego i czynnego w standardzie swojej floty. Specyfikacje nowych samochodów coraz częściej zawierają takie elementy: ABS, ESP, poduszki powietrzne, poduszki kurtynowe, system kontroli trakcji, opony zimowe, zagłówki, napinacze pasów a nawet przedłużenie gwarancji zwiększające utrzymanie sprawności samochodu, CB radio w samochodach ciężarowych czy czujniki deszczu oraz automatycznie przyciemniane lusterka wsteczne i boczne.
Fleet managerowie narzekają na niemożność przeprowadzenia odpowiednich testów umiejętności kierowców jeszcze przed przekazaniem auta w użytkowanie. Przypadki, w których z każdym nowym użytkownikiem auta służbowego przeprowadzany jest test (uzależniony jest od posiadanego przez kierowcę doświadczenia) mający na celu ocenić praktyczne umiejętności prowadzenia pojazdów czy znajomość przepisów są niezmiernie rzadkie. I tu najczęściej powodem są koszty. A większość menedżerów jest zgodna, że standardowe sprawdzenie liczby punktów karnych i ważności prawa jazdy to stanowczo za mało.
Co ciekawe, coraz częściej bezpieczeństwo nie jest związane jedynie z jazdą samochodem, lecz z finansami. Firmy decydują się na monitoring pracowników mający na celu ograniczenie kosztów związanych z liczbą kilometrów przejechanych przez kierowców, wprowadzają monitoring kosztów zużycia paliwa, przestrzegania zasad dotyczących przydzielonych limitów tankowań, zasad korzystania z samochodu w dni wolne od pracy, monitoring kosztów napraw i serwisu oponiarskiego. Te elementy bowiem pozwalają określić, czy samochód jest bezpieczny w rękach danego użytkownika, czy też należy zwrócić mu uwagę na większą dbałość o auto.

Fleet Awards Polska

Jak istotne jest bezpieczeństwo we współczesnych flotach, niech świadczy fakt, że stało się ono nową kategorią w plebiscycie Fleet Awards Polska. Nominowane produkty pokazują także, jak szeroko rozumiany jest zakres bezpieczeństwa w nowoczesnej organizacji. Przykładem może być międzynarodowa karta paliwowa DKV Card DKV Euro Service Polska Sp. z o.o. DKV Card pozwala płacić bezgotówkowo m.in. za: paliwo, serwis pojazdu i naprawy, akcesoria na stacjach, opłaty drogowe (autostrady, mosty, tunele), i zapewnia 24h pogotowie awaryjne. To, co najważniejsze z punktu widzenie bezpieczeństwa, to zabezpieczenie transakcji: karta chroniona kodem PIN lub dodatkowo chipem (brak ryzyka kradzieży gotówki, system kontroli transakcji ograniczający nadużycia, bieżący monitoring zakupów on-line itp.). Karta DKV to także bezpieczeństwo finansowe firmy: poduszka finansowa w postaci min. 30-dniowego okresu kredytowania wszystkich zakupów na kartę czy wybór waluty rozliczeń (brak ryzyka kursowego przy zagranicznych zakupach). Kolejnym nominowanym produktem były Autoalarmy Mobitel CAN firmy Mobitel Monitoring Sp.z o.o. Autoalarmy Mobitel CAN dedykowane są samochodom grupy Volkswagen mających magistralę CAN-owską i pilota fabrycznego. W komplecie autoalarmu znajdują się: centrala alarmowa (serce autoalarmu podłączone do magistrali CAN-owskiej pojazdu), czujniki ultradźwiękowe chroniące wnętrze samochodu, syrena z własnym zasilaniem, która informuje sygnałem o ingerencji osoby nieupoważnionej do korzystania z samochodu, wiązka łącząca wszystkie elementy alarmu, a także karta zawierająca indywidualny PIN-CODE, umożliwiająca wprowadzenie autoalarmu w stan serwisowy, np. przy przeglądzie samochodu, lub jego awaryjne wyłączenie. Wszystkie alarmy Mobitel mają homologacje wydane przez Ministerstwo Transportu, zgodne z regulaminem 97 Unii Europejskiej oraz są honorowane przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Do konkursu zakwalifikował się również inny produkt firmy Mobitel Monitoring Sp.z o.o. - Activesafe, system przeznaczony do ochrony przed kradzieżą: motocykli, samochodów osobowych, ciężarowych wraz z ładunkami, jachtów oraz pojazdów specjalistycznych. Jest to w pełni cyfrowe urządzenie, składające się m.in. z najnowszego immobilizera o zmiennych kodach, czujnika położenia i centrali ActiveSafe. Pozwala kierowcy wysłać sygnał o zagrożeniu, wezwać w każdej sytuacji pomoc medyczną lub techniczną. Urządzenie działa skutecznie w każdych warunkach atmosferycznych, wykorzystuje system nawigacji satelitarnej GPS umożliwiający bardzo dokładną lokalizację pojazdu w całej Europie oraz w krajach byłego Związku Radzieckiego. System doskonale współpracuje z fabrycznymi alarmami oraz daje możliwość podłączenia dodatkowego cyfrowego alarmu.



źródło:

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Autoalarmy, szkolenia i ubezpieczenia, czyli bezpieczeństwo priorytetem

Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit