 
									
					
					Barometr CVO a ekologia: Polska liderem
Tegoroczny Barometr CVO w dużej części poświęcono ekologicznym aspektom budowania i eksploatacji flot samochodowych. Liczba pojazdów wchodzących w ich skład rośnie niezwykle dynamicznie, co przekłada się także na wzrost emisji CO2. W kontekście jednego z głównych celów energetycznych Unii Europejskiej, jakim jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych o 20% do 2020 roku, kwestia tworzenia „zielonych flot” może być kluczowa.
Czynnik ekologiczny jest ważny lub bardzo ważny dla aż dla 90% osób odpowiedzialnych za decyzje o zakupie samochodów firmowych w Polsce, co nie odbiega od wskaźnika notowanego w innych krajach objętych badaniem CVO. Dzieje się tak zarówno ze względu na rosnącą ogólnospołeczną świadomość ekologiczną, jak i z powodów czysto ekonomicznych, związanych ze zmniejszaniem zużycia paliwa. Ogromne znaczenie ma również strategiczna decyzja o zmniejszeniu w krajach Unii Europejskiej emisji CO2 o 20% do 2020 roku oraz o ograniczeniu emisji CO2 przez pojazdy do 2012 roku.Według szacunków unijnej Komisji ds. Ochrony Środowiska samochody osobowe krążące po drogach państw UE są źródłem ponad 12% całkowitej emisji CO2 przez te kraje. Jednocześnie z roku na rok wzrasta udział pojazdów flotowych w ogólnoeuropejskim parku samochodowym. Nie może zatem dziwić fakt, iż na rynku Car Fleet Management kwestia „zielonej floty” i „zielonych pojazdów” stała się gorącym tematem.
W badaniu Barometr CVO 2008 określenie „zielony pojazd” przyjęto dla samochodów napędzanych silnikami nowej generacji, biopaliwami, LPG lub gazem naturalnym, a także aut o napędzie elektrycznym i hybrydowym. Dwa ostatnie rodzaje pojazdów stanowią zupełny margines we flotach. Rośnie natomiast udział trzech pierwszych, również w Polsce, i to niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa.
Pod względem udziału „zielonych” pojazdów wśród samochodów firmowych, Polska jest europejskim liderem. Aż 43% badanych (przypomnijmy: to osoby decydujące w przedsiębiorstwach o zakupie aut dla firmy) deklaruje, iż eksploatuje minimum jeden „zielony” pojazd. Średnia w krajach objętych Barometrem CVO wynosi 23%.
Jedną z przyczyn takiego wyniku jest popularność samochodów napędzanych LPG. Dotyczy to polskiej motoryzacji generalnie, a wymiarze firmowym głównie przedsiębiorstw małych, których mamy w Polsce najwięcej. Według Barometru CVO 2008, użytkowanie pojazdów z napędem gazowym deklaruje 24% firm, przy średniej europejskiej 7%. Gdyby nie ta wręcz przepaść, udział „zielonych” pojazdów wśród samochodów firmowych nie odbiegałby od europejskiej przeciętnej.Biopaliwa
Od 2008 roku producenci paliw i biopaliw są zobowiązani do stosowania określonego udziału biokomponentów (i innych paliw odnawialnych) w ogólnej ilości paliw ciekłych zużywanych w transporcie. Współczynnik ten, liczony według wartości opałowej, nazywany jest Narodowym Celem Wskaźnikowym (NCW) i jak dotąd stanowi w zasadzie jedyny działający mechanizm umożliwiający Polsce realizację zobowiązań unijnych - mówi Tomasz Pańczyszyn, dyrektor generalny Krajowej Izba Biopaliw.
Technologia stosowania biododatków ma w Polsce bardzo długą historię. - Dwa największe krajowe koncerny paliwowe swoją „przygodę” z biopaliwami stosowanymi na skalę przemysłową rozpoczynały już we wczesnych latach 90-tych XX wieku - a więc znacznie wcześniej niż w Polsce zaczęto mówić o konieczności ustawowego uregulowania kwestii dodawania ekologicznych dodatków do paliw płynnych. W obliczu rozwoju biopaliw drugiej i kolejnych generacji należy spodziewać się systematycznego rozwoju tej gałęzi gospodarki w kolejnych latach - dodaje T. Pańczyszyn z Krajowej Izby Biopaliw.
Przyjazny Diesel
Świadomości ekologiczna osób decydujących o zakupie samochodów firmowych w Polsce jest znacznie inna niż w innych krajach europejskich. Dla 2/3 polskich respondentów problemem nie było ani zanieczyszczanie środowiska spalinami, ani wyczerpywanie się rezerw ropy naftowej. Średnia dla pozostałych państw objętych badaniem to również 2/3, ale w przeciwną stronę - tyle właśnie osób uznało powyższe kwestie za poważny i bardzo poważny problem.
Analizy raportu wskazują, że jednak coś drgnęło w tej ekologicznej świadomości rodzimych szefów firm i dyrektorów ds. zarządzania flotą. Znaczny ich odsetek deklaruje podjęcie w najbliższej przyszłości proekologicznych działań. W większości wskaźniki nie oscylują jeszcze na poziomie średniej europejskiej, ale tym razem różnice nie są tak wyraźne.
- Jeżeli przyjrzeć się całemu cyklowi produkcji, eksploatacji i utylizacji samochodu, to obecnie nadal najbardziej ekologicznym napędem jest nowoczesny Diesel. Po pierwsze mało pali, a jak wiadomo to zużycie paliwa decyduje o ilości emitowanego CO2 do atmosfery. Niezależne testy pokazują, że silnik wysokoprężny w mieszanym cyklu jazdy potrafi zużyć tyle paliwa, co hybryda. A przecież do jego wytworzenia nie potrzeba aż tyle energii i nie martwimy się o utylizację, czy też wymianę baterii. Poza tym, możemy wyposażyć Diesla w ultranowoczesne układy neutralizujące najbardziej szkodliwe substancje w spalinach, takie jak tlenki azotu - mówi Piotr Wójcik, product comunication Mercedes-Benz Polska.
Respondentów Barometru CVO 2008 pytano czy bezpośredni użytkownicy pojazdów firmowych (menedżerowie, przedstawiciele handlowi, serwisanci, dostawcy itd.) skłonni byliby zaakceptować podejmowane w przedsiębiorstwach działania proekologiczne w sferze eksploatacji aut służbowych. Wymieniano cztery grupy takich inicjatyw: ograniczanie emisji CO2, użytkowanie „zielonych” samochodów, szkolenie w zakresie eco drivingu, użytkowanie mniejszych samochodów. W porównaniu ze średnią europejską obserwujemy w Polsce wyraźny opór przed siadaniem za kierownicą zarówno „zielonego”, jak i mniejszego auta. Zdaje się dominować zamiłowanie do ostrzejszej jazdy w bardziej komfortowych warunkach, czego nie gwarantuje w pełni użytkowanie ekologicznego lub niewielkiego samochodu. 
oprac. Tomasz Czarnecki na podst. Barometru CVO 2008
Dodaj komentarz
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
Komentarze do:
Barometr CVO a ekologia: Polska liderem
 Specjalna karta DKV dla samochodów elektrycznych - pionierska nowość »
Specjalna karta DKV dla samochodów elektrycznych - pionierska nowość »
					
					 Audi produkuje własne paliwo, bez udziału ropy naftowej »
Audi produkuje własne paliwo, bez udziału ropy naftowej »
					
					 Kontrole stacji benzynowych to iluzja? NIK krytykuje, PIPP odpowiada »
Kontrole stacji benzynowych to iluzja? NIK krytykuje, PIPP odpowiada »
					
					 UOKiK zbadał jakość paliw na stacjach i w hurtowniach »
UOKiK zbadał jakość paliw na stacjach i w hurtowniach »
					
				 Toyota Yaris Hybrid 100 - zwiastun rewolucji? »
Toyota Yaris Hybrid 100 - zwiastun rewolucji? »
					
					 Mercedes Sprinter 2018 - oficjalne zdjęcia vana »
Mercedes Sprinter 2018 - oficjalne zdjęcia vana »
					
					 Autonomiczne pługi Mercedesa »
Autonomiczne pługi Mercedesa »
					
				
 Samochody proekologiczne w firmach
Samochody proekologiczne w firmach Samochody proekologiczne w firmach
Samochody proekologiczne w firmach Inicjatywy proekologiczne
Inicjatywy proekologiczne Auta proekologiczne - za i przeciw
Auta proekologiczne - za i przeciw Redukcja zanieczyszczenia środowiska przez pojazdy
Redukcja zanieczyszczenia środowiska przez pojazdy 
						
						 
						
						 Tapety
						
						Tapety   Sprawdzenie auta używanego - najczęstsze błędy kupujących
Sprawdzenie auta używanego - najczęstsze błędy kupujących Jak zwiększyć osiągi motocykla Suzuki bez dużych wydatków?
Jak zwiększyć osiągi motocykla Suzuki bez dużych wydatków? Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V!
Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V! Rajd Polski żegna Mikołajki. Kultowa impreza przenosi się na Śląsk
Rajd Polski żegna Mikołajki. Kultowa impreza przenosi się na Śląsk Tapety Mercedes
Tapety Mercedes  Corvette C6R GT2
Corvette C6R GT2  
 
			
 
 
			