Flota  »  Aktualności  »  BieŁAZ rozpoczął produkcję największego samochodu ciężarowego na świecie

BieŁAZ rozpoczął produkcję największego samochodu ciężarowego na świecie

2013-10-02 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Ciężarówki, Wywrotka, BieŁAZ
Białorusini mogą mieć powód do dumy - Białoruska Fabryka Samochodów BieŁAZ wyprodukowała maszynę, którą określa się mianem "największego na świecie samochodu ciężarowego". Nie bez powodu - kolos o oznaczeniu modelowym 75710 może przewozić aż 450 ton ładunku. BieŁAZ od 65 lat produkuje podobne pojazdy, lecz nowy model jest najcięższą konstrukcją w historii firmy.
Naprawdę imponujące są rozmiary nowej ciężarówki - wóz mierzy 20,6 m długości, 9,87 m szerokości i 8,16 m wysokości, zaś poszczególne osie dzieli od siebie równe 8 metrów. Na szczycie tego kolosa znajduje się skrzynia ładunkowa, która do wysokości burt zmieści 157,5 m3 urobku, choć producent obiecuje, że ciężarówka śmiało poradzi sobie z ładunkiem o objętości nawet 269 m3. Ładowność to jak już wcześniej wspomnieliśmy 450 ton.
W cieniu tej ogromnej skrzyni ładunkowej znajduje się stosunkowo niewielka kabina kierowcy. Przewidziano w niej miejsce dla dwóch osób, a w wyposażeniu znajdują się specjalne filtry przeciwpyłowe. Ponadto producent obiecuje, że w hałas przenoszony do kabiny nie przekroczy 80 dB. A trzeba przyznać, że w nowym BieŁAZie ma co hałasować...
Napęd pojazdu stanowią dwa silniki wysokoprężne V16 o niebagatelnej pojemności 65-litrów. O odpowiednią moc dbają w nich ogromne turbosprężarki i intercoolery, a także system common-rail. Każdy z silników jest w stanie rozwinąć 2300 KM, natomiast maksymalny moment obrotowy to 9313 NM przy 1500 obr/min. Kolejne imponujące dane to: dwa zbiorniki paliwa po 2800 l każdy, wspólny "zbiorniczek" płynu chłodniczego na 890 l oraz 269 l oleju wlane do każdej z jednostek.
Podobnie jednak jak w lokomotywach, oba silniki spalinowe spełniają rolę generatorów prądotwórczych dla czterech elektrycznych silników trakcyjnych. Każdy z takich silników rozwija moc 1200 kW.

Kilka słów należy się także ogumieniu pojazdu - samochód porusza się na ośmiu kołach o rozmiarze 59/80R63, co oznacza średnicę obręczy wynoszącą 1,6 m oraz opony o szerokości 1,5 m. Włącznie z oponą wysokość całego koła to 4 m! Hydraulicznych hamulców z podwójnymi tarczami próżno za to szukać na kołach - znajdują się one na osiach, przy wałach silników elektrycznych.
Pierwszym klientem na BieŁAZa 75710 zostało rosyjskie zagłębie węglowe Kuzbas na Syberii. Mówi się już jednak o kolejnym zainteresowanym, tym razem pochodzącym aż z Kanady.



źródło: Interia; foto: vk.com

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

BieŁAZ rozpoczął produkcję największego samochodu ciężarowego na świecie