Flota » Aktualności » BieŁAZ rozpoczął produkcję największego samochodu ciężarowego na świecie

BieŁAZ rozpoczął produkcję największego samochodu ciężarowego na świecie
2013-10-02 - F. Bednarkiewicz Tagi: Ciężarówki, Wywrotka, BieŁAZ
Białorusini mogą mieć powód do dumy - Białoruska Fabryka Samochodów BieŁAZ wyprodukowała maszynę, którą określa się mianem "największego na świecie samochodu ciężarowego". Nie bez powodu - kolos o oznaczeniu modelowym 75710 może przewozić aż 450 ton ładunku. BieŁAZ od 65 lat produkuje podobne pojazdy, lecz nowy model jest najcięższą konstrukcją w historii firmy.
Naprawdę imponujące są rozmiary nowej ciężarówki - wóz mierzy 20,6 m długości, 9,87 m szerokości i 8,16 m wysokości, zaś poszczególne osie dzieli od siebie równe 8 metrów. Na szczycie tego kolosa znajduje się skrzynia ładunkowa, która do wysokości burt zmieści 157,5 m3 urobku, choć producent obiecuje, że ciężarówka śmiało poradzi sobie z ładunkiem o objętości nawet 269 m3. Ładowność to jak już wcześniej wspomnieliśmy 450 ton.
W cieniu tej ogromnej skrzyni ładunkowej znajduje się stosunkowo niewielka kabina kierowcy. Przewidziano w niej miejsce dla dwóch osób, a w wyposażeniu znajdują się specjalne filtry przeciwpyłowe. Ponadto producent obiecuje, że w hałas przenoszony do kabiny nie przekroczy 80 dB. A trzeba przyznać, że w nowym BieŁAZie ma co hałasować...
Napęd pojazdu stanowią dwa silniki wysokoprężne V16 o niebagatelnej pojemności 65-litrów. O odpowiednią moc dbają w nich ogromne turbosprężarki i intercoolery, a także system common-rail. Każdy z silników jest w stanie rozwinąć 2300 KM, natomiast maksymalny moment obrotowy to 9313 NM przy 1500 obr/min. Kolejne imponujące dane to: dwa zbiorniki paliwa po 2800 l każdy, wspólny "zbiorniczek" płynu chłodniczego na 890 l oraz 269 l oleju wlane do każdej z jednostek.Podobnie jednak jak w lokomotywach, oba silniki spalinowe spełniają rolę generatorów prądotwórczych dla czterech elektrycznych silników trakcyjnych. Każdy z takich silników rozwija moc 1200 kW.
Kilka słów należy się także ogumieniu pojazdu - samochód porusza się na ośmiu kołach o rozmiarze 59/80R63, co oznacza średnicę obręczy wynoszącą 1,6 m oraz opony o szerokości 1,5 m. Włącznie z oponą wysokość całego koła to 4 m! Hydraulicznych hamulców z podwójnymi tarczami próżno za to szukać na kołach - znajdują się one na osiach, przy wałach silników elektrycznych.Pierwszym klientem na BieŁAZa 75710 zostało rosyjskie zagłębie węglowe Kuzbas na Syberii. Mówi się już jednak o kolejnym zainteresowanym, tym razem pochodzącym aż z Kanady.
Kilka słów należy się także ogumieniu pojazdu - samochód porusza się na ośmiu kołach o rozmiarze 59/80R63, co oznacza średnicę obręczy wynoszącą 1,6 m oraz opony o szerokości 1,5 m. Włącznie z oponą wysokość całego koła to 4 m! Hydraulicznych hamulców z podwójnymi tarczami próżno za to szukać na kołach - znajdują się one na osiach, przy wałach silników elektrycznych.Pierwszym klientem na BieŁAZa 75710 zostało rosyjskie zagłębie węglowe Kuzbas na Syberii. Mówi się już jednak o kolejnym zainteresowanym, tym razem pochodzącym aż z Kanady.
źródło: Interia; foto: vk.com
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
BieŁAZ rozpoczął produkcję największego samochodu ciężarowego na świecie
Podobne: BieŁAZ rozpoczął produkcję największego samochodu ciężarowego na świecie



Podobne galerie: BieŁAZ rozpoczął produkcję największego samochodu ciężarowego na świecie



Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć