Flota  »  Aktualności  »  Ciężarówki MAN na rajdzie Dakar 2009
Ciężarówki MAN na rajdzie Dakar 2009

Ciężarówki MAN na rajdzie Dakar 2009

2009-01-05 - P. Łukasiewicz     Tagi: Ciężarówki, MAN, Dakar
Faworyci pragnący zwycięstwa w Rajdzie Dakar wystartowali w rajdzie wyścigowymi ciężarówkami MAN. Ta niezwykła przygoda offroadowa rozpoczęła się 3 stycznia, a trwać będzie do 18 stycznia. Wiele załóg fabrycznych zaufało ciężarówkom serwisowym MAN. Po raz pierwszy w historii tegoroczna, 30. edycja Rajdu Dakar, nie przebiega przez pustynie Afryki, ale przez górzyste tereny Ameryki Południowej. MAN przygotował najsilniejszy kontyngent ciężarówek uczestniczących w rajdzie i ciężarówek serwisowych z napędem na wszystkie koła. 30 pojazdów MAN bierze udział w rajdzie albo jako ciężarówki wyścigowe albo serwisowe. Pozostałe 50 pojazdów z napędem na wszystkie koła wykorzystanych zostanie przez drużyny do transportu sprzętu. Dakar 2009 to trasa o długości ponad 9 500 km, rozpoczynająca się od południowej Argentyny, a potem przez Andy prowadząca do Chile i przez północną część Argentyny do Buenos Aires. W południowoamerykańskim Dakarze 2009 udział biorą dwie fabryczne ciężarówki wyścigowe MAN. Oba "bolidy rajdowe" bazujące na podwoziu MAN TGS 18.480 4x4 zostały przygotowane i zabudowane przez holenderski zespół rajowy MAN o nazwie "MAN WITH A MISSION 2". Obie startujące w rajdzie ciężarówki napędzane są specjalnie przygotowanymi, sześciocylindrowymi silnikami D26 Common-Rail o pojemności skokowej 12.4 l, tymi samymi, które wykorzystuje się w wyścigach FIA European Truck Racing Championship. W wyścigach, z powodu całkowicie innych wymogów nastawy mocy i momentu obrotowego osiagaja wartości graniczne. W rajdzie Dakar najważniesza jest niezawodność na długich dystansach. Silniki zaprojektowano tak, aby posiadały dużą moc i ogromny moment obrotowy w szerokim zakresie prędkości obrotowych.
FIA, Międzynarodowa Federacja Sportów Motorowych, w zmaganiach wyścigowych zwraca szczególną uwagę na jak najniższą emisję spalin. Wszelkie regulacje nie dopuszczają do emisji czarnego dymu. Silniki MAN, ze swoją technologią wtryskową Common-Rail gwarantują solidną bazę dla wolnych od spalin sportów motorowych.

Po tym jak odwołano Rajd Dakar 2008, z powodu zagrożenia atakami terrorystycznymi, organizatorzy rozwinęli nową koncepcję. Wybór miejsca organizacji najbardziej znanego rajdu świata padł na Amerykę Południową region, oferujący zupełnie inne warunki geograficzne. Na krętych górskich drogach Ameryki Południowej organizowano już wiele wielkich rajdów, a fani zawsze troszczą się oto, aby nowy rajd Dakar na wielu etapach zgromadził wielu zachwyconych widzów.

Argentyna i Chile ze swoimi bogatymi krajobrazami oferują optymalne warunki do ustalenia wszechstronnych ale również wymagających podjecia wyzwania tras. Uczestnicy rajdu będą musieli zmierzyć się z terenami piaszczystymi. W północnej części Chile czeka na nich pustynia Atacama, umożliwiająca sprawdzenie umiejętności uczestników rajdu w tych specjalnych i niezwykle wymagających warunkach. Także upał oraz zimno wystawią na próbę zarówno kondycję uczestników jak i wytrzymałość pojazdów.

Niektóre z pasm górskich rajdu Dakar położone są wyżej nad poziomem morza niż szczyt Matterhorn w Alpach i dla wielu stanowią nie lada wyzwanie. Prawie żaden z uczestników nie posiada dużego doświadczenia rajdach biegnących w regionach górskich. Odcinek powrotny z Chile do Argentyny prowadzi przez "Paso San Francisco" to wysokość 4 700 m, którą trzeba pokonać. Rozrzedzone powietrze na tej wysokości to prawdziwe wyzwanie dla ciała człowieka. Z powodu niższego ciśnienia, człowiek na tej wysokości oddychając pobiera 40% mniej tlenu niż na poziomie morza. W tych warunkach wytrzymałość ludzkiego ciała jest znacznie mniejsza, wielu uczestników rajdu z pewnością będzie musiała przezwyciężać słabość własnego ciała. Dla wielu członków załóg będzie to całkowicie nowe wyzwanie. Poza tym niektóre odcinki dzienne będą miały długość ponad 700 km.

Podczas, kiedy najbardziej ekstremalne wysokości przemierzane będą podczas etapu łącznikowego, odcinki specjalne przeprowadzane będą na wysokościach dochodzących do 3 000 m. Uzyskanie maksymalnych osiągów silników na takich wysokościach to dla ścigających się twardy orzech do zgryzienia, ponieważ silniki reagują na różnice ciśnienia atmosferycznego, a zarazem na zwiększające się braki tlenu niemal tak samo wrażliwie jak organizm ludzki. Na stanowiskach kontrolnych w zakładach produkujących silniki MAN w Norymberdze zasymulowano te warunki atmosferyczne i sprawdzano silniki Diesla w warunkach pracy na "dużej wysokości".

Ekspert MAN ds. silników, Artur Klein sam doświadczy, czy warunki na odcinkach rajdowych sprawią silnikom niespodzianki. Klein opracował specjalną mapę poprawy wskaźników dla elementów silnika w zależności od wysokości. Jak mówi: - Silniki pracujące na różnych wysokościach potrzebują konkretnych dopasowań. Podczas poszczególnych etapów wyścigu silniki samodzielnie, poprzez urządzenia elektroniczne dostosowują swą pracę do zmieniających się warunków. Sensor mierzący ciśnienie przejmuje tu role kluczową. Sensor mierzy ciśnienie powietrza, a pośrednio zawartość tlenu w pobranym powietrzu. W oparciu o zmierzone wartości elektroniczny układ regulacji silnika (EDC) reguluje ciśnienie doładowujące, pełne obciążenie, wielkość i czas doładowania wtrysku silnika diesla. Temperatura powietrza również wpływa na te wyliczenia.

Artur Klein jest przekonany, że znalazł optymalne rozwiązanie, nawet jeśli zdaje sobie sprawę z tego, iż trudne warunki offroadowe nie zawsze są do końca przewidywalne, "ale właśnie ten element dodaje emocji takim imprezom jak Rajd Dakar. Każdego dnia potrzebny jest talent do improwizacji, gdyż nie da się przewidzieć wszystkich ewentualności".

Siła MAN przejawia się również w dużej liczbie drużyn, których ciężarówki serwisowe posiadają logo z lwem na masce. Wysoce niezawodne pojazdy z napędem na wszystkie koła przewożą mobilne warsztaty, motory, rajdowe samochody osobowe i ciężarówki konkurentów. Części zamienne, narzędzia, generatory, kompresory, maszty świetlne, podłogi izolacyjne, namioty oraz przedmioty osobiste muszą być bezpieczne i gotowe na końcu każdego odcinka. Praktycznie wszystkie znane drużyny w swojej flocie serwisowej posiadać będą ciężarówki MAN Dotyczy to najbardziej ambitnych drużyn ubiegłych lat, jak zespoły fabryczne VW oraz Mitsubishi, jak i niemiecki BMW X-Raid-Team, Toyota, Hummer-Crew, Robbie Gordon czy KTM w klasyfikacji motorów. Do tego dochodzą liczne pojazdy MAN, wysłane na rajd przez prywatne drużyny.



źródło: Mercedes Benz

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Ciężarówki MAN na rajdzie Dakar 2009