Flota » Aktualności » Debata na temat motoryzacji

Debata na temat motoryzacji
2007-05-07 - P. Łukasiewicz Tagi:
- W Polsce istnieje problem wycofania z ruchu najstarszych pojazdów, które poprzez wysoką emisję dwutlenku węgla negatywnie oddziaływują na środowisko - powiedział wiceminister gospodarki Paweł Poncyljusz podczas spotkania z przedstawicielami i gośćmi Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.
Minister Poncyljusz przypomniał, że w 2006 r. sprowadzono do Polski 816,8 tys. aut używanych, głównie z krajów UE. - To o 6,2 proc. mniej niż w roku poprzednim. Niestety prawie 60 proc. to pojazdy mające powyżej 10 lat - powiedział wiceminister. Dodał jednak, że powoli uwidacznia się tendencja sprowadzania nowszych samochodów.
Wiceminister zaznaczył, że Komisja Europejska wydała komunikat w sprawie konkurencyjnego systemu prawnego dla przemysłu motoryzacyjnego w XXI wieku „CARS 21”. - W komunikacie zwrócono uwagę m.in. na trzy istotne kwestie: bezpieczeństwo drogowe, ochronę środowiska oraz podatki i zachęty podatkowe - wyjaśnił minister Poncyljusz. - Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego opierać się będzie m.in. na działaniach polegających na zwiększeniu nadzoru Ministra Transportu nad stacjami kontroli pojazdów. Kwestię podatków rozstrzyga Ministerstwo Finansów, natomiast działania w sprawie ochrony środowiska będą kierować się w stronę wprowadzenia rozwiązań pozwalających na szybszą wymianę parku samochodowego w Polsce na auta o niższej emisji dwutlenku węgla - dodał.
Minister Poncyljusz odniósł się z optymizmem do propozycji organizowania spotkań z przedstawicielami przemysłu motoryzacyjnego, podczas których dochodziłoby do rozmów na temat problemów i perspektyw dalszego rozwoju branży. - Motoryzacja to ważna gałąź polskiej gospodarki. Cieszę się, że mam możliwość dyskutować w tak szerokim gronie i mam nadzieję, że to jest początek owocnej współpracy - podkreślił wiceminister.
***
Przemysł motoryzacyjny wywiera istotny wpływ na sytuację ekonomiczną i poziom zatrudnienia w innych sektorach przemysłu, produkujących na potrzeby rynku motoryzacyjnego oraz na inne strefy działalności, takie jak usługi czy handel. Szacuje się, że jedno miejsce pracy u finalnego producenta samochodów tworzy 5 do 7 miejsc u jego dostawców, w sieci dystrybucji i obsługi technicznej. Produkcja przemysłu motoryzacyjnego przeznaczana jest obecnie w ponad 90 proc. na eksport. Polska produkuje ponad 700 tys. pojazdów oraz jest jednym z większych producentów silników wysokoprężnych - montowanych w takich markach jak GM, Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, Fiat, Honda, Isuzu, Toyota.
Minister Poncyljusz przypomniał, że w 2006 r. sprowadzono do Polski 816,8 tys. aut używanych, głównie z krajów UE. - To o 6,2 proc. mniej niż w roku poprzednim. Niestety prawie 60 proc. to pojazdy mające powyżej 10 lat - powiedział wiceminister. Dodał jednak, że powoli uwidacznia się tendencja sprowadzania nowszych samochodów.
Wiceminister zaznaczył, że Komisja Europejska wydała komunikat w sprawie konkurencyjnego systemu prawnego dla przemysłu motoryzacyjnego w XXI wieku „CARS 21”. - W komunikacie zwrócono uwagę m.in. na trzy istotne kwestie: bezpieczeństwo drogowe, ochronę środowiska oraz podatki i zachęty podatkowe - wyjaśnił minister Poncyljusz. - Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego opierać się będzie m.in. na działaniach polegających na zwiększeniu nadzoru Ministra Transportu nad stacjami kontroli pojazdów. Kwestię podatków rozstrzyga Ministerstwo Finansów, natomiast działania w sprawie ochrony środowiska będą kierować się w stronę wprowadzenia rozwiązań pozwalających na szybszą wymianę parku samochodowego w Polsce na auta o niższej emisji dwutlenku węgla - dodał.
***
Przemysł motoryzacyjny wywiera istotny wpływ na sytuację ekonomiczną i poziom zatrudnienia w innych sektorach przemysłu, produkujących na potrzeby rynku motoryzacyjnego oraz na inne strefy działalności, takie jak usługi czy handel. Szacuje się, że jedno miejsce pracy u finalnego producenta samochodów tworzy 5 do 7 miejsc u jego dostawców, w sieci dystrybucji i obsługi technicznej. Produkcja przemysłu motoryzacyjnego przeznaczana jest obecnie w ponad 90 proc. na eksport. Polska produkuje ponad 700 tys. pojazdów oraz jest jednym z większych producentów silników wysokoprężnych - montowanych w takich markach jak GM, Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, Fiat, Honda, Isuzu, Toyota.
źródło: Ministerstwo Gospodarki
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Debata na temat motoryzacji
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć