Flota  »  Zarządzanie  »  Flota współużytkowanych samochodów firmowych zwiększy się do 85 000 pojazdów w 2020 roku

Flota współużytkowanych samochodów firmowych zwiększy się do 85 000 pojazdów w 2020 roku

2014-11-27 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Wynajem pojazdów, Zarządzanie
Korporacyjne współużytkowanie samochodów umożliwia firmom obniżenie kosztów eksploatacji floty i emisji zanieczyszczeń, jednocześnie zapewniając wygodę i dodatkowe korzyści dla pracowników

Specjalistyczne rozwiązania korporacyjnego współużytkowania samochodów (ang. corporate carsharing) stają się coraz bardziej powszechne, ponieważ odpowiadają potrzebom mobilności w firmach, a atrakcyjność i poziom wiedzy na temat takich ofert stale rośnie. Ze względu na zatłoczenie ulic i dość dobrze funkcjonującą komunikację publiczną na większości obszarów miejskich, a także trudności ze znalezieniem miejsc parkingowych, potrzeba posiadania indywidualnie przypisanego samochodu dla każdego pracownika firmy stopniowo maleje. Wiele samochodów jest wyposażonych w systemy łączności i telemetrii, które w połączeniu z oprogramowaniem do zarządzania flotą są bardzo przydatne w realizacji wielu zadań związanych ze współużytkowaniem samochodów firmowych. Dynamiczne zmiany urbanizacyjne, rozwój elektroniki użytkowej i technologii zarządzania flotą to najważniejsze przyczyny pojawienia się nowej fali rozwiązań korporacyjnego współużytkowania samochodów w Europie.
Analiza Frost & Sullivan, globalnej firmy doradczej, szacuje liczbę samochodów należących do takich flot w 2013 roku na około 2 000 pojazdów i prognozuje, że do 2020 roku będzie już eksploatowanych od 75 000 do 100 000 tego typu pojazdów. Umożliwi to wysiłek producentów, firm leasingowych oraz firm  zajmujących się wynajmem aut, organizacji współużytkowania pojazdów oraz dostawców rozwiązań technicznych, którzy stale stymulują rozwój rynku i jego ekspansję geograficzną do wprowadzenia różnego typu konkurencyjnych koncepcji i rozwiązań. Ponad połowa samochodów w Europie jest sprzedawana w ramach zakupów flotowych. Na tle stale rosnącego popytu na usługi współużytkowania samochodów można zaobserwować zbieżność dwóch modeli biznesowych związanych z obniżaniem kosztów i poprawą efektywności oraz relatywnie wyższe wymagania podróży biznesowych w zakresie użyteczności i elastyczności, które to niewątpliwie są zaletami idei współnej mobilności.

Kompleksowe rozwiązanie mobilności korporacyjnej umożliwia pracownikom korzystanie z kilku wariantów podróży rozliczanych przez odpowiednie centrum kosztowe. Takie podejście pozwoli zmienić rolę samochodu firmowego w przyszłości i poszerzy opcje mobilności we wszystkich obszarach działania firmy. Dostęp do korporacyjnych flot współużytkowanych pojazdów w rozsądnych cenach lub w oparciu o dopłaty otworzy przed firmami nowe możliwości generowania zysku zamiast obsługi centrów kosztowych związanych z obciążaniem pracowników kosztami wykorzystania samochodów do celów prywatnych. Pracownicy, którzy wcześniej nie kwalifikowali się do otrzymania własnego samochodu służbowego będą teraz mieć dostęp do współużytkowanych samochodów firmowych, które przeważnie są nowymi pojazdami wysokiej jakości. Pomoże to nie tylko wzmocnić morale załogi i retencję, lecz także zapewni wystarczające ilości samochodów dla usługodawców w celu długoterminowego wsparcia modelu biznesowego i związanego z nim rosnącego zapotrzebowania na pojazdy.
Dzięki dostawcom, którzy chcą oferować opcje obejmujące wiele marek z rozwiązaniami technicznymi i interfejsem w standardzie, gama pojazdów dostępnych w schematach korporacyjnego współużytkowania pojazdów znacząco wzrośnie. Pomimo iż producenci chcą sprzedawać pod własnymi markami, to jednak zrozumienie dla potrzeb mobilności korporacyjnej stale rośnie, a to wymaga elastyczności i oferty na zróżnicowanych poziomach cenowych. Ponadto klienci przyzwyczaili się do dostawców flotowych, leasingodawców czy wypożyczalni długoterminowych mających w ofercie samochody różnych marek. AlphaCity i PSA (Shareyourfleet) już potwierdziły przejście do oferty  wielu marek, a kilku innych producentów planuje podobne kroki bezpośrednio bądź w ramach partnerstwa z dostawcami technologii lub usług.

Dostęp bezkluczykowy i scentralizowane fakturowanie na koniec miesiąca to tylko niektóre z  elementów, które będą odgrywać znaczącą rolę w zapewnieniu łatwej adaptacji programów współużytkowania samochodów przez firmy. Model operacyjny będzie ewoluować z  inteligentnych kart (ang. smart cards) czy breloków (ang. fobs) wykorzystujących fale radiowe (RFID) w kierunku wirtualnych kluczyków zapisywanych w smartfonach, co potencjalnie umożliwi kilku firmom korzystnie z tej samej floty np. po pobraniu uniwersalnej aplikacji korporacyjnego współużytkowania samochodów. Zapewni to oszczędności pracodawcom ulokowanym niedaleko od siebie oraz zwiększy efektywność korzystania z pojazdów.

W 2013 działało 13 dostawców korporacyjnych usług współużytkowania samochodów. Prognoza przewiduje, że każdy większy producent i firma leasingowa lub zajmująca się wynajmem długoterminowym, będzie dysponować własnym lub opartym na partnerstwie rozwiązaniem, odpowiadającym na to zapotrzebowanie rynkowe. Przy tym założeniu w 2020 roku w Europie będzie ponad 30 dostawców korporacyjnych usług współużytkowania samochodów, a ich schematy działania i modele operacyjne będą ulegać  częściowej konwergencji.



źródło: Frost & Sullivan

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Flota współużytkowanych samochodów firmowych zwiększy się do 85 000 pojazdów w 2020 roku

Podobne: Flota współużytkowanych samochodów firmowych zwiększy się do 85 000 pojazdów w 2020 roku
Podobne galerie: Flota współużytkowanych samochodów firmowych zwiększy się do 85 000 pojazdów w 2020 roku
Najczęściej czytane w tym miesiącu
Tapety na pulpit