Flota » Prawo / przepisy » Jak wziąć "kratkę" w leasing pomimo chaosu w przepisach?

Jak wziąć "kratkę" w leasing pomimo chaosu w przepisach?
2010-11-20 - P. Grzelak Tagi: Podatki, Homologacja ciężarowa
Przedsiębiorcy słyszą zewsząd, że ostatnie miesiące 2010 r. to ostatni dzwonek na nabycie samochodów firmowych z kratką bez VATu. Większość tych, którzy wcześniej myśleli o wymianie aut, właśnie teraz decyduje się wykorzystać możliwość inwestycji za niższą cenę.
Trudności zaczynają się jednak, gdy przychodzi do realizacji transakcji i dotyczy to przede wszystkim leasingu, który wielu przedsiębiorców wybiera ze względu na korzyści podatkowe. Klienci w wielu przypadkach nie wiedzą, czy do nabycia samochodu bez VATu wystarczy umowa leasingu podpisana przed końcem roku czy też do tego czasu musi już nastąpić jego rejestracja - mówią eksperci Spółek Leasingowych BZ WBK. Zapowiadana likwidacja prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu, leasingu i paliwa do samochodów „z kratką” skutecznie zachęciła przedsiębiorców do inwestycji: w samym wrześniu br. 50% wszystkich aut nabytych przez przedsiębiorców to właśnie samochody z homologacją ciężarową. I chociaż ponad 60% aut zakupionych przez firmy sfinansowały firmy leasingowe i wynajmu długoterminowego, to tak naprawdę leasing zmaga się z ogromną barierą.
Problemem jest luka w prawie. Brakuje przepisów wprowadzających ograniczenia i zmieniających obecną ustawę, jak też przepisów ustalających reguły przejściowe. Potencjalni klienci nie wiedzą, w jaki sposób rozumieć możliwość odliczenia pełnego VATu w leasingu w kontekście następnych miesięcy. Nie wiedzą też jakie reguły zostaną ustalone na najbliższe lata.
Tak nie powinno być - mówi Mariusz Włodarczyk, członek zarządu BZ WBK Leasing. Z mnogości informacji dotyczących możliwości pełnego odliczania podatku VAT od zakupu i leasingu pojazdów z homologacją ciężarową - często od siebie bardzo odmiennych - bierze się chaos.Teraz…
… można jeszcze skorzystać z całej ulgi podatkowej. Do tej pory nie ukazały się żadne nowe przepisy zmieniające obowiązującą regulację w ustawie o podatku VAT od samochodów z kratką. W dalszym ciągu obowiązują więc wytyczne Ministerstwa Finansów z lutego 2009 r., które jeszcze do końca tego roku zezwalają na pełne odliczenie podatku VAT od aut z homologacją ciężarową i paliwa do nich.Od 1 stycznia 2011 r. …
...wchodzi ograniczenie. Od samochodów o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg i dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony będzie można odliczać tylko 60% VAT, nie więcej niż 6 tys. złotych.
Data wejścia ograniczenia (1 stycznia 2011 r.) jest jednak jedynie datą najbardziej prawdopodobną - zgoda Komisji Europejskiej z września nie została potwierdzona żadną formalną decyzją (nowymi wytycznymi czy projektem ustawy) wskazującą ten termin, teoretycznie istnieje więc możliwość, że się on przesunie.Z przyjętych przez rząd w dniu 9 listopada założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług wynika jednak, że powyższe ograniczenia są jedynie regulacją przejściową i będą obowiązywały do 31 grudnia 2012 r. Po tym terminie, w oparciu o zebrane w tym czasie doświadczenia, Ministerstwo Finansów dokona oceny, czy utrzymanie tego ograniczenia, w takiej samej lub zmienionej postaci, jest uzasadnione.Taniej… i z prezentami
Z uwagi na nadchodzącą zmianę, zarówno producenci pojazdów, jak i spółki leasingowe oraz firmy zajmujące się CFM, realizują obecnie głośne kampanie sprzedażowe,, takie jak np. promocja aut z kratką i kartą paliwową, którą wprowadził ostatnio BZ WBK Leasing. Ich celem jest zwrócenie uwagi klientów na planowane niekorzystne dla nich zmiany przepisów i zachęcenie do zakupu czy leasingu aut z kratką jeszcze w tym roku.Taki stan rzeczy powoduje, że w salonach samochodowych panuje zwiększony ruch klientów, którzy ostatnie miesiące tego roku chcą jeszcze wykorzystać na uzyskanie pełnej ulgi w podatku VAT. Co więcej, pojawiają się nawet informacje o braku dostępności przed końcem roku niektórych marek pojazdów spełniających wymogi do pełnego rozliczenia podatku VAT.Dlatego największy problem przedsiębiorcy mają z tym, czy do zachowania prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od opłat leasingowych na samochód z kratką wystarczy samo zawarcie umowy leasingu przed końcem 2010 r. czy też do tego czasu wyleasingowany pojazd musi zostać zarejestrowany. Większość prawników jest zdania, że do pełnego odliczenia konieczne będą:
To jednak nie koniec aut z kratką
Chociaż możliwość pełnego odliczenia podatku VAT od kratek zniknie w przyszłym roku możemy być pewni, że za kilka lat jeszcze o kratkach usłyszymy. Jak wyjaśnia Mariusz Włodarczyk, decyzja Rady Unii Europejskiej jest czasowa, co oznacza, że najprawdopodobniej po 31 grudnia 2012 r., czyli po tym, jak przepisy przejściowe przestaną obowiązywać, auta z kratką ponownie staną się towarem bardzo pożądanym przez polskie firmy.
Przedsiębiorcy, aby inwestować i napędzać koniunkturę gospodarczą, potrzebują zachęt podatkowych, a tymczasem Państwo robi wiele, aby do inwestowania ich zniechęcić. Najgorszy w tym wszystkim jest brak jednoznacznych i trwałych zasad obowiązujących przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Przez ciągłe zmiany prawa zarządzającym firmami trudno jest planować swoją działalność - stwierdza Włodarczyk.
Trudności zaczynają się jednak, gdy przychodzi do realizacji transakcji i dotyczy to przede wszystkim leasingu, który wielu przedsiębiorców wybiera ze względu na korzyści podatkowe. Klienci w wielu przypadkach nie wiedzą, czy do nabycia samochodu bez VATu wystarczy umowa leasingu podpisana przed końcem roku czy też do tego czasu musi już nastąpić jego rejestracja - mówią eksperci Spółek Leasingowych BZ WBK. Zapowiadana likwidacja prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od zakupu, leasingu i paliwa do samochodów „z kratką” skutecznie zachęciła przedsiębiorców do inwestycji: w samym wrześniu br. 50% wszystkich aut nabytych przez przedsiębiorców to właśnie samochody z homologacją ciężarową. I chociaż ponad 60% aut zakupionych przez firmy sfinansowały firmy leasingowe i wynajmu długoterminowego, to tak naprawdę leasing zmaga się z ogromną barierą.
Problemem jest luka w prawie. Brakuje przepisów wprowadzających ograniczenia i zmieniających obecną ustawę, jak też przepisów ustalających reguły przejściowe. Potencjalni klienci nie wiedzą, w jaki sposób rozumieć możliwość odliczenia pełnego VATu w leasingu w kontekście następnych miesięcy. Nie wiedzą też jakie reguły zostaną ustalone na najbliższe lata.
… można jeszcze skorzystać z całej ulgi podatkowej. Do tej pory nie ukazały się żadne nowe przepisy zmieniające obowiązującą regulację w ustawie o podatku VAT od samochodów z kratką. W dalszym ciągu obowiązują więc wytyczne Ministerstwa Finansów z lutego 2009 r., które jeszcze do końca tego roku zezwalają na pełne odliczenie podatku VAT od aut z homologacją ciężarową i paliwa do nich.Od 1 stycznia 2011 r. …
...wchodzi ograniczenie. Od samochodów o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg i dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony będzie można odliczać tylko 60% VAT, nie więcej niż 6 tys. złotych.
Data wejścia ograniczenia (1 stycznia 2011 r.) jest jednak jedynie datą najbardziej prawdopodobną - zgoda Komisji Europejskiej z września nie została potwierdzona żadną formalną decyzją (nowymi wytycznymi czy projektem ustawy) wskazującą ten termin, teoretycznie istnieje więc możliwość, że się on przesunie.Z przyjętych przez rząd w dniu 9 listopada założeń do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług wynika jednak, że powyższe ograniczenia są jedynie regulacją przejściową i będą obowiązywały do 31 grudnia 2012 r. Po tym terminie, w oparciu o zebrane w tym czasie doświadczenia, Ministerstwo Finansów dokona oceny, czy utrzymanie tego ograniczenia, w takiej samej lub zmienionej postaci, jest uzasadnione.Taniej… i z prezentami
Z uwagi na nadchodzącą zmianę, zarówno producenci pojazdów, jak i spółki leasingowe oraz firmy zajmujące się CFM, realizują obecnie głośne kampanie sprzedażowe,, takie jak np. promocja aut z kratką i kartą paliwową, którą wprowadził ostatnio BZ WBK Leasing. Ich celem jest zwrócenie uwagi klientów na planowane niekorzystne dla nich zmiany przepisów i zachęcenie do zakupu czy leasingu aut z kratką jeszcze w tym roku.Taki stan rzeczy powoduje, że w salonach samochodowych panuje zwiększony ruch klientów, którzy ostatnie miesiące tego roku chcą jeszcze wykorzystać na uzyskanie pełnej ulgi w podatku VAT. Co więcej, pojawiają się nawet informacje o braku dostępności przed końcem roku niektórych marek pojazdów spełniających wymogi do pełnego rozliczenia podatku VAT.Dlatego największy problem przedsiębiorcy mają z tym, czy do zachowania prawa do pełnego odliczenia podatku VAT od opłat leasingowych na samochód z kratką wystarczy samo zawarcie umowy leasingu przed końcem 2010 r. czy też do tego czasu wyleasingowany pojazd musi zostać zarejestrowany. Większość prawników jest zdania, że do pełnego odliczenia konieczne będą:
- Zawarcie umowy leasingu przed 1 stycznia 2011 r. W umowie takiej musi być maksymalnie precyzyjnie określony rodzaj pojazdu, na który zostaje podpisanie umowa leasingu i jego wartość. Wskazanie marki pojazdu czy też faktu, że będzie to samochód ciężarowy nie będzie wystarczające.
- Zarejestrowanie umowy leasingu w urzędzie skarbowym do końca stycznia 2011 r. (o ile Ministerstwo Finansów nie zmieni daty wejścia ograniczenia). Podpisana umowa leasingu musi zostać zarejestrowana urzędzie skarbowym właściwym dla korzystającego, w odpowiednim terminie, który wskaże ustawa nowelizująca VAT.
- Niedokonywanie zmian w podpisanej umowie. Warto pamiętać, że po wejściu w życie ustawy nowelizującej, w zawartym wcześniej z firmą leasingową kontrakcie finansowym nie mogą zostać dokonywane żadne zmiany, w szczególności te, które dotyczą wartości pojazdu lub wpływają na wysokość podatku VAT do odliczenia.
To jednak nie koniec aut z kratką
Chociaż możliwość pełnego odliczenia podatku VAT od kratek zniknie w przyszłym roku możemy być pewni, że za kilka lat jeszcze o kratkach usłyszymy. Jak wyjaśnia Mariusz Włodarczyk, decyzja Rady Unii Europejskiej jest czasowa, co oznacza, że najprawdopodobniej po 31 grudnia 2012 r., czyli po tym, jak przepisy przejściowe przestaną obowiązywać, auta z kratką ponownie staną się towarem bardzo pożądanym przez polskie firmy.
Przedsiębiorcy, aby inwestować i napędzać koniunkturę gospodarczą, potrzebują zachęt podatkowych, a tymczasem Państwo robi wiele, aby do inwestowania ich zniechęcić. Najgorszy w tym wszystkim jest brak jednoznacznych i trwałych zasad obowiązujących przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Przez ciągłe zmiany prawa zarządzającym firmami trudno jest planować swoją działalność - stwierdza Włodarczyk.
źródło: BZ WBK
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Jak wziąć "kratkę" w leasing pomimo chaosu w przepisach?
Podobne: Jak wziąć "kratkę" w leasing pomimo chaosu w przepisach?




Podobne galerie: Jak wziąć "kratkę" w leasing pomimo chaosu w przepisach?
Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit