Flota » Aktualności » Już od roku jeździmy z systemem viaTOLL - czas na krótkie podsumowanie

Już od roku jeździmy z systemem viaTOLL - czas na krótkie podsumowanie
Podsumowanie rocznego działania systemu
Ponad 860 tys. wydanych urządzeń pokładowych viaBOX i 815 mln przychodów uzyskanych z opłat drogowych - tak najkrócej można podsumować rok działania systemu viaTOLL w Polsce.
Wprowadzenie elektronicznego systemu poboru opłat na początku lipca 2011 roku było prawdziwą rewolucją. Archaiczny, deficytowy system winietowy został zastąpiony nowoczesnym rozwiązaniem elektronicznym, jakie wcześniej wprowadzono m.in. w Austrii czy Czechach. Od roku kierowcy pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t płacą za korzystanie z określonych fragmentów dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA używając urządzeń pokładowych viaBOX. Pozyskane środki
W ramach systemu viaTOLL opłaty ściągane są ze skutecznością przekraczającą 99,9%, a pozyskane środki trafiają bezpośrednio na konto Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowana jest budowa i modernizacja polskich dróg. Dotąd system zebrał ponad 815 mln zł, a więc zgodnie z planem. Szacuje się, że do końca roku suma pozyskanych środków pokryje poniesione dotąd koszty budowy systemu. Należy pamiętać, że tak duże inwestycje infrastrukturalne zwracają się przez wiele lat, a w przypadku systemu viaTOLL zwrot nastąpi już po 18 miesiącach. 1 lipca 2012 roku sieć dróg płatnych została rozszerzona o kolejnych 320 km (z 1560 km do 1890 km). W przyszłym roku do systemu zostaną włączone kolejne odcinki dróg, co przełoży się na dalszy wzrost przychodów.
Pozafinansowe efekty - viaTOLL sprzyja ekologii
Ponieważ stawki opłat są najniższe dla pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin (Euro 5 i Euro 6), przewoźnicy krajowi zaczęli masowo odmładzać swoje floty. Przewoźnicy zagraniczni zaczęli kierować do naszego kraju coraz nowsze pojazdy. Wyraźnie pokazują to statystyki. W nawiasach przedstawione zostały wartości sprzed sześciu miesięcy:
Euro 6 - 0,23% (0,20%)
Euro 5 - 26,70% (23%)
Euro 4 - 14,89% (14%)
Euro 3 - 31,54% (33%)
Euro 2 - 17,47% (20%)
Euro 1 - 3,55% (4%)
Euro 0 - 5,58% (5,8%)
Coraz więcej rejestracji zagranicznych
Nadal rośnie udział pojazdów zagranicznych w liczbie wszystkich pojazdów zarejestrowanych w systemie viaTOLL. Rok temu pojazdy zza granicy stanowiły tylko 30% ogółu, obecnie jest to już 34,5%. Najwięcej rejestracji zza granicy dokonali użytkownicy z krajów takich jak:
Niemcy 7,66% wszystkich rejestracji
Litwa 3,52% wszystkich rejestracji
Czechy 2,89 % (w ciągu trzech miesięcy 2 miejsca do góry)
Rosja 2,85% wszystkich rejestracji
Ukraina 2,78% wszystkich rejestracji
Białoruś 1,75% wszystkich rejestracji
Słowacja 1,59 wszystkich rejestracji
Węgry 1,58% wszystkich rejestracji
Rumunia 1,21 % wszystkich rejestracji
Łotwa 1,09% wszystkich rejestracji
Kierowcy wolą system pre-pay
Aż 78,5% użytkowników zarejestrowanych w systemie viaTOLL rozlicza się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay), a pozostali wybrali konta z odroczoną płatnością. Polski system jest w tym względzie ewenementem. W pozostałych krajach Europy te proporcje wyglądają niemal dokładnie odwrotnie. Obecnie nadal nie widać tendencji, by kierowcy przekonywali się do systemu post-pay, mimo tego, że jest on wygodniejszą formą rozliczania.
Przewaga najcięższych pojazdów
Nadal nieco około 68,24% wszystkich rejestracji stanowią pojazdy o DMC powyżej 12 t - z przyczepą lub bez. Drugą co do wielkości grupę (11,29%) stanowią pojazdy o DMC powyżej 3,5 t, a poniżej 12 t. 5,13% udział ma kategoria pojazdów o DMC poniżej 12 t, które mogą tworzyć zestawy o DMC powyżej 12 t. 6,25% to autobusy. Przybyło samochodów osobowych i dostawczych z przyczepą tworzących zestaw o DMC > 3,5t. Jest ich obecnie 7,59% (wcześniej 5,6%).
viaTOLL dla aut osobowych
1 czerwca 2012 r. system viaTOLL został udostępniony również użytkownikom pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, jako dobrowolna alternatywa wobec obowiązkowej płatności manualnej. Dzięki urządzeniu viaAUTO użytkownicy mogą bez zatrzymywania wnosić opłaty za korzystanie z płatnych odcinków autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Obecnie są to 103 km autostrady A2 Konin-Stryków (płatna od 1 lipca 2011) i 164 km autostrady A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica (płatna od 1 czerwca 2012). Dotychczas kierowcy pojazdów o DMC ≤ 3,5 t nabyli 3,5 tys. urządzeń pokładowych i wnieśli w sposób elektroniczny do Krajowego Funduszu Drogowego ponad 125 tys. zł opłat tytułem korzystania z ww. odcinków autostrad.
Ponad 860 tys. wydanych urządzeń pokładowych viaBOX i 815 mln przychodów uzyskanych z opłat drogowych - tak najkrócej można podsumować rok działania systemu viaTOLL w Polsce.
Wprowadzenie elektronicznego systemu poboru opłat na początku lipca 2011 roku było prawdziwą rewolucją. Archaiczny, deficytowy system winietowy został zastąpiony nowoczesnym rozwiązaniem elektronicznym, jakie wcześniej wprowadzono m.in. w Austrii czy Czechach. Od roku kierowcy pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t płacą za korzystanie z określonych fragmentów dróg krajowych, ekspresowych i autostrad zarządzanych przez GDDKiA używając urządzeń pokładowych viaBOX. Pozyskane środki
W ramach systemu viaTOLL opłaty ściągane są ze skutecznością przekraczającą 99,9%, a pozyskane środki trafiają bezpośrednio na konto Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowana jest budowa i modernizacja polskich dróg. Dotąd system zebrał ponad 815 mln zł, a więc zgodnie z planem. Szacuje się, że do końca roku suma pozyskanych środków pokryje poniesione dotąd koszty budowy systemu. Należy pamiętać, że tak duże inwestycje infrastrukturalne zwracają się przez wiele lat, a w przypadku systemu viaTOLL zwrot nastąpi już po 18 miesiącach. 1 lipca 2012 roku sieć dróg płatnych została rozszerzona o kolejnych 320 km (z 1560 km do 1890 km). W przyszłym roku do systemu zostaną włączone kolejne odcinki dróg, co przełoży się na dalszy wzrost przychodów.
Pozafinansowe efekty - viaTOLL sprzyja ekologii
Ponieważ stawki opłat są najniższe dla pojazdów spełniających najbardziej restrykcyjne normy emisji spalin (Euro 5 i Euro 6), przewoźnicy krajowi zaczęli masowo odmładzać swoje floty. Przewoźnicy zagraniczni zaczęli kierować do naszego kraju coraz nowsze pojazdy. Wyraźnie pokazują to statystyki. W nawiasach przedstawione zostały wartości sprzed sześciu miesięcy:
Euro 6 - 0,23% (0,20%)
Euro 5 - 26,70% (23%)
Euro 4 - 14,89% (14%)
Euro 3 - 31,54% (33%)
Euro 2 - 17,47% (20%)
Euro 1 - 3,55% (4%)
Euro 0 - 5,58% (5,8%)
Nadal rośnie udział pojazdów zagranicznych w liczbie wszystkich pojazdów zarejestrowanych w systemie viaTOLL. Rok temu pojazdy zza granicy stanowiły tylko 30% ogółu, obecnie jest to już 34,5%. Najwięcej rejestracji zza granicy dokonali użytkownicy z krajów takich jak:
Niemcy 7,66% wszystkich rejestracji
Litwa 3,52% wszystkich rejestracji
Czechy 2,89 % (w ciągu trzech miesięcy 2 miejsca do góry)
Rosja 2,85% wszystkich rejestracji
Ukraina 2,78% wszystkich rejestracji
Białoruś 1,75% wszystkich rejestracji
Słowacja 1,59 wszystkich rejestracji
Węgry 1,58% wszystkich rejestracji
Rumunia 1,21 % wszystkich rejestracji
Łotwa 1,09% wszystkich rejestracji
Kierowcy wolą system pre-pay
Aż 78,5% użytkowników zarejestrowanych w systemie viaTOLL rozlicza się za pomocą kont przedpłaconych (pre-pay), a pozostali wybrali konta z odroczoną płatnością. Polski system jest w tym względzie ewenementem. W pozostałych krajach Europy te proporcje wyglądają niemal dokładnie odwrotnie. Obecnie nadal nie widać tendencji, by kierowcy przekonywali się do systemu post-pay, mimo tego, że jest on wygodniejszą formą rozliczania.
Przewaga najcięższych pojazdów
Nadal nieco około 68,24% wszystkich rejestracji stanowią pojazdy o DMC powyżej 12 t - z przyczepą lub bez. Drugą co do wielkości grupę (11,29%) stanowią pojazdy o DMC powyżej 3,5 t, a poniżej 12 t. 5,13% udział ma kategoria pojazdów o DMC poniżej 12 t, które mogą tworzyć zestawy o DMC powyżej 12 t. 6,25% to autobusy. Przybyło samochodów osobowych i dostawczych z przyczepą tworzących zestaw o DMC > 3,5t. Jest ich obecnie 7,59% (wcześniej 5,6%).
viaTOLL dla aut osobowych
1 czerwca 2012 r. system viaTOLL został udostępniony również użytkownikom pojazdów i zespołów pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, jako dobrowolna alternatywa wobec obowiązkowej płatności manualnej. Dzięki urządzeniu viaAUTO użytkownicy mogą bez zatrzymywania wnosić opłaty za korzystanie z płatnych odcinków autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Obecnie są to 103 km autostrady A2 Konin-Stryków (płatna od 1 lipca 2011) i 164 km autostrady A4 Bielany Wrocławskie-Sośnica (płatna od 1 czerwca 2012). Dotychczas kierowcy pojazdów o DMC ≤ 3,5 t nabyli 3,5 tys. urządzeń pokładowych i wnieśli w sposób elektroniczny do Krajowego Funduszu Drogowego ponad 125 tys. zł opłat tytułem korzystania z ww. odcinków autostrad.
źródło: spedycje.pl
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Już od roku jeździmy z systemem viaTOLL - czas na krótkie podsumowanie
Podobne: Już od roku jeździmy z systemem viaTOLL - czas na krótkie podsumowanie




Podobne galerie: Już od roku jeździmy z systemem viaTOLL - czas na krótkie podsumowanie



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Newsletter
Galerie zdjęć