Ta strona wykorzystuje "pliki cookie" zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej informacji o celu ich wykorzystania i możliwości zmiany ustawień cookie znajdziesz w naszej Polityce prywatnościNie pokazuj
Flota  »  Aktualności  »  Kilka faktów o jeździe w deszczu

Kilka faktów o jeździe w deszczu

2012-10-19 - F. Bednarkiewicz     Tagi: Bezpieczeństwo, Technika jazdy
W czasie opadów deszczu liczba wypadków wzrasta od 35 do nawet 182%. Dzięki instynktownym zachowaniom kierowców, takim jak obniżenie prędkości czy zwiększenie odstępu od poprzedzającego pojazdu, zdarzenia drogowe są statystycznie mniej groźne w skutkach. Szczególnie niebezpieczna jest jednak pierwsza godzina od rozpoczęcia opadów.* Badania wykazały pozytywne zmiany zachowania kierowców w czasie deszczu, ale najwyraźniej te zachowania dotyczą zbyt małej liczby kierowców lub są niewystarczające. Na przykład zmniejszenie prędkości nie musi niestety oznaczać bezpiecznej prędkości - podsumowuje Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Nadmierna prędkość to jedna z głównych przyczyn, obok nieodpowiedniej nawierzchni i zbyt małej głębokości bieżnika opon, wpadania samochodów w poślizg na mokrej drodze. Najlepiej, jeśli kierowca miał okazję wcześniej w bezpiecznych warunkach trenować wyjście z poślizgu, gdyż dzięki temu w takiej sytuacji wykonuje manewry automatycznie - mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault. - Pierwszym symptomem akwaplaningu jest uczucie luzu w kierownicy. W takiej sytuacji przede wszystkim nie wolno nagle hamować ani kręcić kierownicą.
Gdy zablokują się tylne koła należy wykonać kontrę kierownicą i zdecydowanie dodać gazu, aby zapobiec obróceniu się pojazdu. Nie wolno naciskać na hamulec, gdyż spowoduje to pogłębienie się nadsterowności.
Gdy dojdzie do utraty przyczepności przednich kół należy natychmiast zdjąć nogę z gazu i wyprostować tor jazdy.W zależności od natężenia i czasu trwania opadów deszczu dochodzi także do różnego stopnia ograniczenia widoczności - w przypadku intensywnych opadów może to oznaczać, że kierowca widzi drogę tylko na odległość 50 metrów. Sprawne wycieraczki i niezużyte pióra to podstawa podczas jazdy samochodem o każdej porze roku, ale jesienią i zimą w szczególności - radzą trenerzy.
 
W takich warunkach pogodowych wzrasta też wilgotność powietrza, co może powodować osadzanie się pary na szybach. Nawiew ciepłego powietrza skierowany na przednią i boczne szyby pomoże skutecznie je oczyścić. Podobny efekt można uzyskać uruchamiając na chwile klimatyzację. Powietrze musi pochodzić z zewnątrz, a nie krążyć wewnątrz auta. Gdy samochód jest zaparkowany, najlepiej otworzyć na chwilę okno, aby pozbyć się nadmiaru wilgoci - wyjaśniają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

W czasie lub zaraz po intensywnych opadach deszczu kierowcy powinni uważać na mijane pojazdy, w szczególności ciężarówki, które rozpryskując wodę dodatkowo ograniczają widoczność. Woda na jezdni działa też jak lustro, które może oślepiać kierowców podczas jazdy nocą, odbijając światła nadjeżdżającego samochodu. 

* SWOV Fact sheet, The influence of weather on road safety



źródło: Renault Polska

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
1

Komentarze do:

Kilka faktów o jeździe w deszczu

Kilka faktów o jeździe w deszczu
myku 2012-10-19 15:49
Co do wychodzenia z poślizgu te rady dotyczą tylko i wyłącznie samochodów z napędem na przód. Innymi samochodami trzeba jeździć inaczej