Flota » Aktualności » Volvo zwiększa bezpieczeństwo jazdy w kolumnie dzięki nowej technologii

Volvo zwiększa bezpieczeństwo jazdy w kolumnie dzięki nowej technologii
2011-06-28 - P. Grzelak Tagi: Volvo, Bezpieczeństwo, Technologia, Volvo Trucks
Ponad 20 procent wszystkich wypadków z udziałem samochodów ciężarowych zdarza się podczas jazdy w kolumnie pojazdów lub w podobnych okolicznościach.
Zobacz także: Volvo FE - galeria »Dlatego właśnie Volvo Trucks opracowało rozwiązanie o nazwie Układ Wspomagania Jazdy w Kolumnie Pojazdów, AQuA (Automated Queue Assistance), który przejmując kontrolę nad pojazdem pomaga kierowcy w powolnej jeździe w potoku pojazdów. Układ został zademonstrowany w dniach 21-22 czerwca w Geteborgu, podczas spotkania podsumowującego projekt HAVEit.
HAVEit - skrót od Highly Automated Vehicles for Intelligent Transport - to realizowany pod auspicjami Unii Europejskiej projekt, mający na celu rozwój inteligentnych pojazdów nowej generacji.
Od chwili inauguracji projektu w 2008 r. opracowano łącznie siedem kompleksowych inteligentnych i autonomicznych rozwiązań, które obecnie, gdy projekt dobiega końca, są prezentowane. Jednym z rozwiązań przedstawionych przez Volvo Trucks jest Układ Wspomagania Jazdy w Kolumnie Pojazdów, AQuA, opracowany wspólnie z Volvo Technology. - Jazda w korku drogowym jest wyjątkowo monotonna. Postoje mogą trwać bardzo długo, co sprzyja dekoncentracji kierowcy, prowadzącej do wypadku - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
Technologia opracowana na potrzeby AQuA ogranicza ryzyko, jakie powoduje jazda w kolumnie pojazdów. Dzięki wyposażeniu pojazdu w szereg urządzeń, zdolnych do przejęcia kontroli nad układem kierowniczym i prędkością, kierowca zyskuje pomoc w prowadzeniu samochodu ciężarowego i utrzymaniu właściwego stopnia koncentracji.
Gdy tworzy się korek, kierowca może sam zdecydować, czy aktywować układ, który działa przy małych prędkościach jazdy. W każdej chwili może również przejąć kontrolę. Osobą odpowiedzialną za pojazd jest zawsze kierowca, więc aby zagwarantować jego właściwą czujność, kamera rejestruje poziom koncentracji kierowcy i gdy wykryje objawy świadczące o dekoncentracji, uruchamia alarm.Celem AQuA jest ograniczenie zmęczenia kierowcy, poprawa bezpieczeństwa i zmniejszenie oddziaływania na środowisko poprzez zapobieganie wypadkom, które z kolei mogą powodować tworzenie się kolejnych korków drogowych. Jednak upłynie jeszcze trochę czasu, zanim AQuA trafi na rynek - technologia musi zostać dopracowana. Co więcej, decydującym czynnikiem będzie zaakceptowanie nowego rozwiązania przez klientów.
- Z naszych doświadczeń wynika, że ludzie potrzebują czasu, by nabrać zaufania do nowych systemów i powierzyć im kontrolę. Mimo to, AQuA stanowi wyznacznik tego, co może przynieść przyszłość - mówi Carl Johan Almqvist.- Volvo Trucks mocno inwestuje w dalszy rozwój tego typu systemów wspomagających kierowców naszych pojazdów. Rozwój ten jest ważnym aspektem urzeczywistniania naszej wizji „opcji zerowej", która zakłada, że żaden samochód ciężarowy Volvo nie będzie uczestniczył w jakimkolwiek wypadku.
W ramach projektu HAVEit Volvo opracowało również dodatkową funkcję, zwaną Active Green Driving (AGD), obecnie testowaną w autobusach Volvo, a także technologię Brake-by-Wire, czyli w całości elektromechaniczny układ hamulcowy, który może zapewnić większą skuteczność i stabilność procesu hamowania.
Zobacz także: Volvo FE - galeria »
Od chwili inauguracji projektu w 2008 r. opracowano łącznie siedem kompleksowych inteligentnych i autonomicznych rozwiązań, które obecnie, gdy projekt dobiega końca, są prezentowane. Jednym z rozwiązań przedstawionych przez Volvo Trucks jest Układ Wspomagania Jazdy w Kolumnie Pojazdów, AQuA, opracowany wspólnie z Volvo Technology. - Jazda w korku drogowym jest wyjątkowo monotonna. Postoje mogą trwać bardzo długo, co sprzyja dekoncentracji kierowcy, prowadzącej do wypadku - mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
Technologia opracowana na potrzeby AQuA ogranicza ryzyko, jakie powoduje jazda w kolumnie pojazdów. Dzięki wyposażeniu pojazdu w szereg urządzeń, zdolnych do przejęcia kontroli nad układem kierowniczym i prędkością, kierowca zyskuje pomoc w prowadzeniu samochodu ciężarowego i utrzymaniu właściwego stopnia koncentracji.
- Z naszych doświadczeń wynika, że ludzie potrzebują czasu, by nabrać zaufania do nowych systemów i powierzyć im kontrolę. Mimo to, AQuA stanowi wyznacznik tego, co może przynieść przyszłość - mówi Carl Johan Almqvist.- Volvo Trucks mocno inwestuje w dalszy rozwój tego typu systemów wspomagających kierowców naszych pojazdów. Rozwój ten jest ważnym aspektem urzeczywistniania naszej wizji „opcji zerowej", która zakłada, że żaden samochód ciężarowy Volvo nie będzie uczestniczył w jakimkolwiek wypadku.
W ramach projektu HAVEit Volvo opracowało również dodatkową funkcję, zwaną Active Green Driving (AGD), obecnie testowaną w autobusach Volvo, a także technologię Brake-by-Wire, czyli w całości elektromechaniczny układ hamulcowy, który może zapewnić większą skuteczność i stabilność procesu hamowania.
źródło: Volvo
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
1
Komentarze do:
Volvo zwiększa bezpieczeństwo jazdy w kolumnie dzięki nowej technologii
Podobne: Volvo zwiększa bezpieczeństwo jazdy w kolumnie dzięki nowej technologii




Podobne galerie: Volvo zwiększa bezpieczeństwo jazdy w kolumnie dzięki nowej technologii



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit Volvo
Newsletter
Galerie zdjęć