E-faktury to rozwiązanie, które ma za zadanie unowocześnić system księgowania oraz rozliczania dokumentów. Jest szybkie, oszczędne, proste w obsłudze i ekologiczne - idealne dla firmy na miarę XXI wieku. Badania LeasePlan pokazują jednak, że wbrew logice skali korzyści, to właśnie duże koncerny najrzadziej decydują się na jego wdrożenie. Kto i dlaczego boi się e-faktury?
Pół roku po wprowadzeniu e-faktur LeasePlan Fleet Management postanowił przeprowadzić badania, których zadaniem było pokazanie charakterystyki form korzystających z faktur elektronicznych. Odpowiedzi ankietowanych klientów i partnerów dały w sumie dość zaskakujący obraz nowoczesnego polskiego przedsiębiorstwa. Okazuje się, że największą popularnością e-faktury cieszą się w średniej wielkości przedsiębiorstwach.
E-faktury często nie budzą entuzjazmu, ponieważ na swój sposób są bezlitosne. Dokument w formie elektronicznej jest zawsze dostarczony na czas, nigdy nie ginie, wiadomo kto go odczytał i kiedy. Nie ma więc wymówek, że zaginął, że nie dotarł, a w efekcie trzeba go uregulować na czas. A ekologia? A tak, ekologia tak, ale nie u nas. Tak zapewne myśli niejeden z miłośników papierowych dokumentów - mówi Jarosław Oworuszko, Dyrektor Finansowy LeasePlan Fleet Management.
Rozmowy z klientami oraz partnerami LeasePlanu potwierdzają, że hamulcem wdrożeń e-faktur jest przyzwyczajenie do tradycyjnego, papierowego obiegu dokumentów. Wprowadzenie nowego systemu rozliczeń wymagałoby zmiany procesu zatwierdzania, przesyłania i przechowywania faktur, a czasem nawet przeszkolenia pracownika.Zmiany te budzą opór u przedsiębiorców, którzy wolą korzystać ze starych, sprawdzonych rozwiązań. Niestety żadna z pytanych firm nie wyraziła jednocześnie chęci udzielenia imiennej wypowiedzi.
Spośród firm, którym udostępniliśmy e-dokumenty, zaledwie co dziesiąty oglądał je z własnej inicjatywy. Największe zainteresowanie e-faktury budzą u firm średniej wielkości z flotami od 50 do 100 aut. Spośród przedsiębiorców o dużych ponad 100 samochodowych flotach na elektroniczne faktury zdecydowało się zaledwie 13%.Statystycznie u klientów największych zainteresowanie tym rozwiązaniem nie różni się od klientów o małych flotach - mówi Jarosław Oworuszko, Dyrektor Finansowy LeasePlan Fleet Management.
E-fakturowe problemy z Urzędem Skarbowym
E- usługi przez długi czas nie cieszyły się zaufaniem firm, ze względu na niewystarczająco ścisłe uregulowania prawne, związane z ich funkcjonowaniem. W rozporządzeniu z dnia 14 lipca 2005 roku regulującego zasady e-faktur nie zostało precyzyjnie określone, jak powinny one wyglądać.Doprowadziło to do sytuacji, w której źródłem nieporozumień z fiskusem stała się w szczególności kwestia braku oznaczenia faktury elektronicznej jako oryginał i kopia, dając tym samym możliwość kwestionowania e-faktur przez urzędników skarbowych.
W Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 pojawiły się nowe regulacje dotyczące faktur elektronicznych. Według nich obowiązek wystawiania faktur w co najmniej dwóch egzemplarzach i oznaczania ich wyrazami Oryginał i Kopia nie dotyczy faktur i faktur korygujących wystawionych w formie elektronicznej.W przypadku tych dokumentów sprzedawca przesyła fakturę nabywcy i jednocześnie zachowuje ją w swojej dokumentacji.
Rozporządzenie z dnia 18 grudnia 2009 zmieniające powyższe rozporządzenie nie zmieniło powyższego paragrafu, więc w obecnej chwili nadal nie ma takiego wymogu i brak takich oznaczeń nie może być podstawą do podważenia prawidłowości faktury - tłumaczy Małgorzata Spólna, Główna Księgowa LeasePlan Fleet Management.Zmiany w przepisach zapewniają obecnie przedsiębiorcom, korzystającym z elektronicznego systemu fakturowania, możliwość bezproblemowego rozliczania się z Urzędem Skarbowym. Treść oraz skutki prawne wystawienia oraz otrzymania faktury w formie elektronicznej są identyczne, jak w przypadku faktury papierowej. Mimo tych zmian procent firm, które decydują się na e-rozliczenia wciąż jest niewielki.Kto stosuje e-faktury?
Z systemu elektronicznego fakturowania oferowanego przez LeasePlan skorzystała między innymi firma Michelin Polska. Przedsiębiorstwo zdecydowało się na wprowadzenie systemu ze względu na konieczność przyspieszenia obiegu dokumentów.
Dzięki e-fakturze zyskujemy na czasie przynamniej kilka dni, konieczne wcześniej na dotarcie listu poleconego z oryginałami faktur. W konsekwencji mamy więcej czasu na weryfikację, poprawne opisanie, dostarczenie do działu księgowości i co bardzo ważne zapłacenie faktur w wymaganym terminie.W systemie dodatkowo umieszczane są szczegółowe załączniki do dokumentów w rożnych formatach, co umożliwia pełną kontrolę i lepsze zarządzanie kosztami związanymi z obsługą floty. A wszystko to w systemie on-line, z dostępem do danych w każdej chwili na każde żądanie przełożonych lub działu finansowego - mówi Ewa Karczewska, Specjalista ds. zakupów Michelin Polska S.A.Zamiana obiegu papierowego na obieg elektroniczny okazała się również bardzo korzystna dla firmy RBS Bank Polska. E-usługa zmniejszyła bowiem koszty związane z fakturowaniem. Dzięki eliminacji błędów, obniżony został procent odsetek z tytułu spóźnionych płatności, co pozwoliło na minimalizację dodatkowych opłat.Kolejną zaletą elektronicznego systemu jest pełny podgląd historycznych danych - wiemy dokładnie kiedy faktura dotarła do firmy, kto ją przygotował, a kto odebrał. System e-faktur przyczynia się do sprawnego funkcjonowania wszystkich działów zaangażowanych w proces fakturowania, zarówno po stronie wystawiającego dokument, jak i odbiorcy - tłumaczy Jan Beldzikowski, szef administracji RBS Bank Polska.Coraz więcej oferentów e-faktury
Firma Schenker, lider sektora logistycznego, również zaoferowała swoim klientom oraz partnerom biznesowym faktury elektroniczne. O wprowadzeniu tego rozwiązania zadecydowały dwa czynniki: zwiększenie płynności oraz bezpieczeństwa przesyłanych dokumentów. Istotny był również aspekt ekologiczny - zmniejszenie zużycia papieru oraz emisji dwutlenku węgla.
System elektronicznych faktur jest bardzo dobrze zabezpieczony. Dane przechowywane są w bezpiecznym archiwum w formie zaszyfrowanej, a ich udostępnienie odbywa się poprzez zaszyfrowane kanały komunikacyjne, identyczne jak w bankach internetowych. Każda e-faktura podpisana jest podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy tzw. certyfikatu kwalifikowanego. Dzięki temu odbiorca faktury może sprawdzić czy faktura pochodzi z właściwego miejsca i ma pewność, że jej zawartość nie została zmodyfikowana od momentu wystawienia - dodaje Mariusz Kozłowski, Kierownik Projektów Rozwojowych Schenker Sp. z o.o.
E-usługę swoim klientom oferuje także jeden z największych dostawców usługi assistance w Polsce, firma Inter Partner Assistance.
Od momentu wdrożenia e-faktur we wrześniu 2008 roku 60% ogółu partnerów IPA związanych z motoryzacją wdrożyło w swojej firmie ten system rozliczania przy pomocy e-faktur. Wśród nich znalazło się 100 partnerów, realizujących największą liczbę zleceń. Są to kluczowe przedsiębiorstwa wyspecjalizowane w świadczeniu usług pomocy drogowej i transportowych.
W przypadku tych firm innowacja elektroniczna pozwoliła osiągnąć najwięcej korzyści. Obecnie 75% usług kontraktowanych przez asystora procesowanych jest w systemie e-rozliczeń - tłumaczy Michał Bembenista, Dyrektor Działu Sieci Usługodawców Inter Partner Assistance Polska S.A.
E-konomiczne i e-kologiczne korzyści
Faktury elektroniczne to narzędzie, które od kilku lat stwarza polskim przedsiębiorcom nowe możliwości. Oszczędność środków finansowych, elastyczność działania oraz ochrona środowiska to tylko niektóre zalety tej innowacji.
E-faktury to rozwiązanie pionierskie, jeśli chodzi o branżę leasingową w Polsce. Oszczędza czas oraz pieniądze związane z drukowaniem i wysyłką faktur. Jest również korzystne dla klienta, bo nie musi on odbierać, skanować oraz archiwizować papierowych dokumentów. Wszystkie e-faktury z załącznikami są dostępne on-line na portalu internetowym. Pełne archiwum jest całkowicie bezpieczne i zgodne z wymogami prawnymi, regulującymi obieg dokumentów elektronicznych.
E-faktury są również ekologiczne. Nie trzeba drukować ton papieru, nie trzeba wysyłać dokumentów pocztą czy kurierem, nie trzeba ich przechowywać, a przecież wszystkie te działania pochłaniają energię i emitują dwutlenek węgla - mówi Jarosław Oworuszko, Dyrektor Finansowy LeasePlan Fleet Management.
Korzyści wynikające z e-faktur są praktycznym przykładem dobrych praktyk w ramach polityki przedsiębiorstwa, a jednocześnie stanowią ogromne usprawnienie w procesie jego funkcjonowania. Choć wciąż procent firm odnoszących się to tego rozwiązania z rezerwą jest znaczący, to nie zmienia to faktu, że za kilka, czy tez raczej kilkanaście lat e-faktura stanie się standardem.
Do tego czasu będziemy mieć do czynienia z dwoma obiegami - tradycyjnym, papierowym oraz nowoczesnym elektronicznym.
Spośród firm, którym udostępniliśmy e-dokumenty, zaledwie co dziesiąty oglądał je z własnej inicjatywy. Największe zainteresowanie e-faktury budzą u firm średniej wielkości z flotami od 50 do 100 aut. Spośród przedsiębiorców o dużych ponad 100 samochodowych flotach na elektroniczne faktury zdecydowało się zaledwie 13%.Statystycznie u klientów największych zainteresowanie tym rozwiązaniem nie różni się od klientów o małych flotach - mówi Jarosław Oworuszko, Dyrektor Finansowy LeasePlan Fleet Management.
E-fakturowe problemy z Urzędem Skarbowym
E- usługi przez długi czas nie cieszyły się zaufaniem firm, ze względu na niewystarczająco ścisłe uregulowania prawne, związane z ich funkcjonowaniem. W rozporządzeniu z dnia 14 lipca 2005 roku regulującego zasady e-faktur nie zostało precyzyjnie określone, jak powinny one wyglądać.Doprowadziło to do sytuacji, w której źródłem nieporozumień z fiskusem stała się w szczególności kwestia braku oznaczenia faktury elektronicznej jako oryginał i kopia, dając tym samym możliwość kwestionowania e-faktur przez urzędników skarbowych.
W Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 pojawiły się nowe regulacje dotyczące faktur elektronicznych. Według nich obowiązek wystawiania faktur w co najmniej dwóch egzemplarzach i oznaczania ich wyrazami Oryginał i Kopia nie dotyczy faktur i faktur korygujących wystawionych w formie elektronicznej.W przypadku tych dokumentów sprzedawca przesyła fakturę nabywcy i jednocześnie zachowuje ją w swojej dokumentacji.
Rozporządzenie z dnia 18 grudnia 2009 zmieniające powyższe rozporządzenie nie zmieniło powyższego paragrafu, więc w obecnej chwili nadal nie ma takiego wymogu i brak takich oznaczeń nie może być podstawą do podważenia prawidłowości faktury - tłumaczy Małgorzata Spólna, Główna Księgowa LeasePlan Fleet Management.Zmiany w przepisach zapewniają obecnie przedsiębiorcom, korzystającym z elektronicznego systemu fakturowania, możliwość bezproblemowego rozliczania się z Urzędem Skarbowym. Treść oraz skutki prawne wystawienia oraz otrzymania faktury w formie elektronicznej są identyczne, jak w przypadku faktury papierowej. Mimo tych zmian procent firm, które decydują się na e-rozliczenia wciąż jest niewielki.Kto stosuje e-faktury?
Z systemu elektronicznego fakturowania oferowanego przez LeasePlan skorzystała między innymi firma Michelin Polska. Przedsiębiorstwo zdecydowało się na wprowadzenie systemu ze względu na konieczność przyspieszenia obiegu dokumentów.
Dzięki e-fakturze zyskujemy na czasie przynamniej kilka dni, konieczne wcześniej na dotarcie listu poleconego z oryginałami faktur. W konsekwencji mamy więcej czasu na weryfikację, poprawne opisanie, dostarczenie do działu księgowości i co bardzo ważne zapłacenie faktur w wymaganym terminie.W systemie dodatkowo umieszczane są szczegółowe załączniki do dokumentów w rożnych formatach, co umożliwia pełną kontrolę i lepsze zarządzanie kosztami związanymi z obsługą floty. A wszystko to w systemie on-line, z dostępem do danych w każdej chwili na każde żądanie przełożonych lub działu finansowego - mówi Ewa Karczewska, Specjalista ds. zakupów Michelin Polska S.A.Zamiana obiegu papierowego na obieg elektroniczny okazała się również bardzo korzystna dla firmy RBS Bank Polska. E-usługa zmniejszyła bowiem koszty związane z fakturowaniem. Dzięki eliminacji błędów, obniżony został procent odsetek z tytułu spóźnionych płatności, co pozwoliło na minimalizację dodatkowych opłat.Kolejną zaletą elektronicznego systemu jest pełny podgląd historycznych danych - wiemy dokładnie kiedy faktura dotarła do firmy, kto ją przygotował, a kto odebrał. System e-faktur przyczynia się do sprawnego funkcjonowania wszystkich działów zaangażowanych w proces fakturowania, zarówno po stronie wystawiającego dokument, jak i odbiorcy - tłumaczy Jan Beldzikowski, szef administracji RBS Bank Polska.Coraz więcej oferentów e-faktury
Firma Schenker, lider sektora logistycznego, również zaoferowała swoim klientom oraz partnerom biznesowym faktury elektroniczne. O wprowadzeniu tego rozwiązania zadecydowały dwa czynniki: zwiększenie płynności oraz bezpieczeństwa przesyłanych dokumentów. Istotny był również aspekt ekologiczny - zmniejszenie zużycia papieru oraz emisji dwutlenku węgla.
System elektronicznych faktur jest bardzo dobrze zabezpieczony. Dane przechowywane są w bezpiecznym archiwum w formie zaszyfrowanej, a ich udostępnienie odbywa się poprzez zaszyfrowane kanały komunikacyjne, identyczne jak w bankach internetowych. Każda e-faktura podpisana jest podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy tzw. certyfikatu kwalifikowanego. Dzięki temu odbiorca faktury może sprawdzić czy faktura pochodzi z właściwego miejsca i ma pewność, że jej zawartość nie została zmodyfikowana od momentu wystawienia - dodaje Mariusz Kozłowski, Kierownik Projektów Rozwojowych Schenker Sp. z o.o.
E-usługę swoim klientom oferuje także jeden z największych dostawców usługi assistance w Polsce, firma Inter Partner Assistance.
Od momentu wdrożenia e-faktur we wrześniu 2008 roku 60% ogółu partnerów IPA związanych z motoryzacją wdrożyło w swojej firmie ten system rozliczania przy pomocy e-faktur. Wśród nich znalazło się 100 partnerów, realizujących największą liczbę zleceń. Są to kluczowe przedsiębiorstwa wyspecjalizowane w świadczeniu usług pomocy drogowej i transportowych.
W przypadku tych firm innowacja elektroniczna pozwoliła osiągnąć najwięcej korzyści. Obecnie 75% usług kontraktowanych przez asystora procesowanych jest w systemie e-rozliczeń - tłumaczy Michał Bembenista, Dyrektor Działu Sieci Usługodawców Inter Partner Assistance Polska S.A.
E-konomiczne i e-kologiczne korzyści
Faktury elektroniczne to narzędzie, które od kilku lat stwarza polskim przedsiębiorcom nowe możliwości. Oszczędność środków finansowych, elastyczność działania oraz ochrona środowiska to tylko niektóre zalety tej innowacji.
E-faktury to rozwiązanie pionierskie, jeśli chodzi o branżę leasingową w Polsce. Oszczędza czas oraz pieniądze związane z drukowaniem i wysyłką faktur. Jest również korzystne dla klienta, bo nie musi on odbierać, skanować oraz archiwizować papierowych dokumentów. Wszystkie e-faktury z załącznikami są dostępne on-line na portalu internetowym. Pełne archiwum jest całkowicie bezpieczne i zgodne z wymogami prawnymi, regulującymi obieg dokumentów elektronicznych.
E-faktury są również ekologiczne. Nie trzeba drukować ton papieru, nie trzeba wysyłać dokumentów pocztą czy kurierem, nie trzeba ich przechowywać, a przecież wszystkie te działania pochłaniają energię i emitują dwutlenek węgla - mówi Jarosław Oworuszko, Dyrektor Finansowy LeasePlan Fleet Management.
Korzyści wynikające z e-faktur są praktycznym przykładem dobrych praktyk w ramach polityki przedsiębiorstwa, a jednocześnie stanowią ogromne usprawnienie w procesie jego funkcjonowania. Choć wciąż procent firm odnoszących się to tego rozwiązania z rezerwą jest znaczący, to nie zmienia to faktu, że za kilka, czy tez raczej kilkanaście lat e-faktura stanie się standardem.
Do tego czasu będziemy mieć do czynienia z dwoma obiegami - tradycyjnym, papierowym oraz nowoczesnym elektronicznym.
źródło: LeasePlan
Dodaj komentarz
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
Komentarze do:
Kto się boi e-faktury?
Podobne: Kto się boi e-faktury?




Podobne galerie: Kto się boi e-faktury?



Najczęściej czytane w tym miesiącu



Tapety na pulpit
Galerie zdjęć
Newsletter