Flota  »  Aktualności  »  Letni poślizg - czyli co zrobić, gdy wjedziemy w kałużę i stracimy przyczepność?
			
			
			
			 
									
					
					Letni poślizg - czyli co zrobić, gdy wjedziemy w kałużę i stracimy przyczepność?
							2011-08-06 - P. Grzelak     Tagi: Bezpieczeństwo, Szkoła Jazdy Renault
						
						
						Akwaplaning to niebezpieczne zjawisko, do którego dochodzi na mokrych nawierzchniach, a jego skutki podobne są do poślizgu na lodzie. Zużyta i niedopompowana opona traci przyczepność na wodzie już przy prędkości 50 km/h, odpowiednio napompowana - gdy samochód porusza się 70 km/h, a nowa dopiero przy prędkości 100 km/h*.
						Gdy opona nie jest w stanie odprowadzić nadmiaru wody, odrywa się od nawierzchni i tracąc przyczepność sprawia, że kierowca traci kontrolę nad pojazdem. 
To zjawisko nazywamy akwaplaningiem, a na jego powstanie mają wpływ trzy podstawowe czynniki: stan opon, w tym głębokość bieżnika oraz ciśnienie, prędkość jazdy oraz ilość wody na jezdni. Na dwa pierwsze wpływ ma kierowca, dlatego od jego zachowania i dbałości o pojazd zależy w dużej mierze, czy dojdzie do niebezpiecznej sytuacji na drodze. Jeśli nawierzchnia jezdni jest mokra, należy przede wszystkim zwolnić i jechać ostrożnie, szczególnie uważając podczas pokonywania zakrętów.
	
	
	
	
						Aby uchronić się przed poślizgiem zarówno hamowanie jak i skręty kierownicy powinny być wykonywane ostrożnie, jak najmniej gwałtownie - radzi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.
Objawami akwaplaningu są uczucie luzu w kierownicy, która zaczyna być zdecydowanie łatwiejsza w operowaniu oraz „uciekanie” tyłu samochodu na boki. Jeśli zauważymy, że nasz pojazd wpadł w poślizg wodny podczas jazdy prosto, przede wszystkim trzeba zachować spokój.Nie wolno nagle hamować ani kręcić kierownicą - tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Aby wytracić prędkość, należy zdjąć nogę z gazu i poczekać aż pojazd samoistnie zwolni. Jeśli hamowanie jest nieuniknione, a pojazd nie jest wyposażony w system ABS, manewr ten należy wykonać delikatnie i pulsacyjnie. Zmniejszymy w ten sposób ryzyko zablokowania się kół - dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Gdy zablokują się tylne koła samochodu dochodzi do nadsterowności. W takiej sytuacji należy wykonać kontrę kierownicą i zdecydowanie dodać gazu, aby zapobiec obróceniu się pojazdu. Nie wolno natomiast naciskać na hamulec, gdyż spowoduje to pogłębienie się nadsterowności - tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Jeśli do poślizgu dochodzi na zakręcie mamy do czynienia z podsterownością, czyli utratą przyczepności na przednich kołach. Aby ją odzyskać, należy natychmiast zdjąć nogę z gazu i wyprostować tor jazdy.
Aby dać sobie miejsce na awaryjne manewrowanie w przypadku utraty przyczepności, należy zachować większą niż zwykle odległość od innych pojazdów. W ten sposób możemy również uniknąć zderzenia jeśli to inny pojazd wpadł w poślizg.
Trenerzy Szkoły Jazdy Renault radzą, co zrobić w przypadku poślizgu na mokrej nawierzchni:
					
To zjawisko nazywamy akwaplaningiem, a na jego powstanie mają wpływ trzy podstawowe czynniki: stan opon, w tym głębokość bieżnika oraz ciśnienie, prędkość jazdy oraz ilość wody na jezdni. Na dwa pierwsze wpływ ma kierowca, dlatego od jego zachowania i dbałości o pojazd zależy w dużej mierze, czy dojdzie do niebezpiecznej sytuacji na drodze. Jeśli nawierzchnia jezdni jest mokra, należy przede wszystkim zwolnić i jechać ostrożnie, szczególnie uważając podczas pokonywania zakrętów.
Objawami akwaplaningu są uczucie luzu w kierownicy, która zaczyna być zdecydowanie łatwiejsza w operowaniu oraz „uciekanie” tyłu samochodu na boki. Jeśli zauważymy, że nasz pojazd wpadł w poślizg wodny podczas jazdy prosto, przede wszystkim trzeba zachować spokój.Nie wolno nagle hamować ani kręcić kierownicą - tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Aby wytracić prędkość, należy zdjąć nogę z gazu i poczekać aż pojazd samoistnie zwolni. Jeśli hamowanie jest nieuniknione, a pojazd nie jest wyposażony w system ABS, manewr ten należy wykonać delikatnie i pulsacyjnie. Zmniejszymy w ten sposób ryzyko zablokowania się kół - dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Gdy zablokują się tylne koła samochodu dochodzi do nadsterowności. W takiej sytuacji należy wykonać kontrę kierownicą i zdecydowanie dodać gazu, aby zapobiec obróceniu się pojazdu. Nie wolno natomiast naciskać na hamulec, gdyż spowoduje to pogłębienie się nadsterowności - tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.
Jeśli do poślizgu dochodzi na zakręcie mamy do czynienia z podsterownością, czyli utratą przyczepności na przednich kołach. Aby ją odzyskać, należy natychmiast zdjąć nogę z gazu i wyprostować tor jazdy.
Aby dać sobie miejsce na awaryjne manewrowanie w przypadku utraty przyczepności, należy zachować większą niż zwykle odległość od innych pojazdów. W ten sposób możemy również uniknąć zderzenia jeśli to inny pojazd wpadł w poślizg.
Trenerzy Szkoły Jazdy Renault radzą, co zrobić w przypadku poślizgu na mokrej nawierzchni:
- nie używaj hamulca, hamuj wytracając prędkość
- nie wykonuj gwałtownych ruchów kierownicą
- jeśli hamowanie jest nieuniknione, manewr wykonuj delikatnie, hamuj pulsacyjnie
- aby nie dopuścić do akwaplaningu regularnie sprawdzaj stan ogumienia - ciśnienie w oponach oraz głębokość bieżnika
- jedź wolniej i zachowaj większą ostrożność na mokrej nawierzchni
źródło: Szkoła Jazdy Renault
										
					
				Dodaj komentarz
					Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
				logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.
Zaloguj się
0
					Komentarze do:
Letni poślizg - czyli co zrobić, gdy wjedziemy w kałużę i stracimy przyczepność?
Podobne: Letni poślizg - czyli co zrobić, gdy wjedziemy w kałużę i stracimy przyczepność?
				 Kierowcy chorzy na bezdech senny będą musieli poddać się leczeniu lub stracą prawo jazdy »
Kierowcy chorzy na bezdech senny będą musieli poddać się leczeniu lub stracą prawo jazdy »
					
					 Na drogach jest bezpieczniej, podobno dzięki nowym przepisom »
Na drogach jest bezpieczniej, podobno dzięki nowym przepisom »
					
					 Sekundniki na światłach w całej Polsce? Ministerstwo bada tę możliwość »
Sekundniki na światłach w całej Polsce? Ministerstwo bada tę możliwość »
					
					 Volvo zwiększa bezpieczeństwo jazdy w kolumnie dzięki nowej technologii »
Volvo zwiększa bezpieczeństwo jazdy w kolumnie dzięki nowej technologii »
					
				Podobne galerie: Letni poślizg - czyli co zrobić, gdy wjedziemy w kałużę i stracimy przyczepność?
				 Mercedes Sprinter 2018 - oficjalne zdjęcia vana »
Mercedes Sprinter 2018 - oficjalne zdjęcia vana »
					
					 Autonomiczne pługi Mercedesa »
Autonomiczne pługi Mercedesa »
					
					 Toyota JPN Taxi - prezentacja taksówki z hybrydą LPG »
Toyota JPN Taxi - prezentacja taksówki z hybrydą LPG »
					
				Najczęściej czytane w tym miesiącu
				Tapety na pulpit 
				
				
				
				
				
				
				
			Galerie zdjęć
			Newsletter
			
			
			
			
			
			
			
			
			
 Szkoła Jazdy Renault
Szkoła Jazdy Renault Szkoła Jazdy Renault
Szkoła Jazdy Renault Szkoła Jazdy Renault
Szkoła Jazdy Renault Szkoła Jazdy Renault
Szkoła Jazdy Renault Szkoła Jazdy Renault
Szkoła Jazdy Renault Szkoła Jazdy Renault
Szkoła Jazdy Renault 
						
						 
						
						 Tapety
						
						Tapety   Tapety Volkswagen
Tapety Volkswagen  Grand Prix Brazylii - Interlagos - Pitbabes
Grand Prix Brazylii - Interlagos - Pitbabes  Toyota Highlander Hybrid model 2011
Toyota Highlander Hybrid model 2011  Kwalifikacje do GP Meksyku: bezbłędny Norris, dwa Ferrari za nim!
Kwalifikacje do GP Meksyku: bezbłędny Norris, dwa Ferrari za nim! Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V!
Nie możecie się doczekać GTA VI? Dzisiaj ściągniesz nowe samochody do ulepszonej GTA V! Jak zwiększyć osiągi motocykla Suzuki bez dużych wydatków?
Jak zwiększyć osiągi motocykla Suzuki bez dużych wydatków? Gdyby Elon Musk i Kanye West mieli dziecko: Tesla Cybertruck po mrocznym tuningu Mansory
Gdyby Elon Musk i Kanye West mieli dziecko: Tesla Cybertruck po mrocznym tuningu Mansory 
 
			
 
 
			