Flota  »  Aktualności  »  Letni poślizg - czyli co zrobić, gdy wjedziemy w kałużę i stracimy przyczepność?
Szkoła Jazdy Renault

Letni poślizg - czyli co zrobić, gdy wjedziemy w kałużę i stracimy przyczepność?

2011-08-06 - P. Grzelak     Tagi: Bezpieczeństwo, Szkoła Jazdy Renault
Akwaplaning to niebezpieczne zjawisko, do którego dochodzi na mokrych nawierzchniach, a jego skutki podobne są do poślizgu na lodzie. Zużyta i niedopompowana opona traci przyczepność na wodzie już przy prędkości 50 km/h, odpowiednio napompowana - gdy samochód porusza się 70 km/h, a nowa dopiero przy prędkości 100 km/h*. Gdy opona nie jest w stanie odprowadzić nadmiaru wody, odrywa się od nawierzchni i tracąc przyczepność sprawia, że kierowca traci kontrolę nad pojazdem.

To zjawisko nazywamy akwaplaningiem, a na jego powstanie mają wpływ trzy podstawowe czynniki: stan opon, w tym głębokość bieżnika oraz ciśnienie, prędkość jazdy oraz ilość wody na jezdni. Na dwa pierwsze wpływ ma kierowca, dlatego od jego zachowania i dbałości o pojazd zależy w dużej mierze, czy dojdzie do niebezpiecznej sytuacji na drodze. Jeśli nawierzchnia jezdni jest mokra, należy przede wszystkim zwolnić i jechać ostrożnie, szczególnie uważając podczas pokonywania zakrętów.
Aby uchronić się przed poślizgiem zarówno hamowanie jak i skręty kierownicy powinny być wykonywane ostrożnie, jak najmniej gwałtownie - radzi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault.

Objawami akwaplaningu są uczucie luzu w kierownicy, która zaczyna być zdecydowanie łatwiejsza w operowaniu oraz „uciekanie” tyłu samochodu na boki. Jeśli zauważymy, że nasz pojazd wpadł w poślizg wodny podczas jazdy prosto, przede wszystkim trzeba zachować spokój.Nie wolno nagle hamować ani kręcić kierownicą - tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault. Aby wytracić prędkość, należy zdjąć nogę z gazu i poczekać aż pojazd samoistnie zwolni. Jeśli hamowanie jest nieuniknione, a pojazd nie jest wyposażony w system ABS, manewr ten należy wykonać delikatnie i pulsacyjnie. Zmniejszymy w ten sposób ryzyko zablokowania się kół - dodają trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Gdy zablokują się tylne koła samochodu dochodzi do nadsterowności. W takiej sytuacji należy wykonać kontrę kierownicą i zdecydowanie dodać gazu, aby zapobiec obróceniu się pojazdu. Nie wolno natomiast naciskać na hamulec, gdyż spowoduje to pogłębienie się nadsterowności - tłumaczą trenerzy Szkoły Jazdy Renault.

Jeśli do poślizgu dochodzi na zakręcie mamy do czynienia z podsterownością, czyli utratą przyczepności na przednich kołach. Aby ją odzyskać, należy natychmiast zdjąć nogę z gazu i wyprostować tor jazdy.

Aby dać sobie miejsce na awaryjne manewrowanie w przypadku utraty przyczepności, należy zachować większą niż zwykle odległość od innych pojazdów. W ten sposób możemy również uniknąć zderzenia jeśli to inny pojazd wpadł w poślizg.

Trenerzy Szkoły Jazdy Renault radzą, co zrobić w przypadku poślizgu na mokrej nawierzchni:
  • nie używaj hamulca, hamuj wytracając prędkość
  • nie wykonuj gwałtownych ruchów kierownicą
  • jeśli hamowanie jest nieuniknione, manewr wykonuj delikatnie, hamuj pulsacyjnie
  • aby nie dopuścić do akwaplaningu regularnie sprawdzaj stan ogumienia - ciśnienie w oponach oraz głębokość bieżnika
  • jedź wolniej i zachowaj większą ostrożność na mokrej nawierzchni
* Źródło: Driving Safety Forward. Renault and Safety.



źródło: Szkoła Jazdy Renault

Dodaj komentarz

Nick
Treść
Wpisz kod
z obrazka
Aby komentować pod zarezerowanym, stałym nickiem, bez potrzeby
logowania się za każdym wejściem, musisz się zarejestrować lub zalogować.

Zaloguj się

Login Hasło
0

Komentarze do:

Letni poślizg - czyli co zrobić, gdy wjedziemy w kałużę i stracimy przyczepność?